EcoTec A4 flera problem?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

EcoTec A4 flera problem?

Inlägg av Tomtom »

Hej.
Är ny på forumet och hittade hit för att jag har några akuta problem med min EcoTec.
Så - med hopp om tips på hjälp av någon härifrån, så här är läget.

Fel 1.
Jag får felmeddelandet "ingen låga" och när jag försöker starta så finns det inte någon pellets kvar i brännarens internskruv. Jag är tvungen att "ladda brännaren" 2 ggr för att pelletsen ska nå koppen.

Fel 2.
När koppen nu är full med pellets och jag trycker på start så försöker den tända upp ett antal gånger men till slut så får jag felmeddelandet "tändningsfel" och när jag känner efter i koppen så är den inte det minsta varm.

Jag har testat att lägga i en brinnande braständare (sockerbits-liknande kub som brinner länge) i den pelletsfyllda koppen och då börjar pelletsen brinna, och pannan går över i "drift"-läge. Sedan går pannan i 2-3 timmar för att sedan stanna med felmeddelandet "ingen låga".

Jag har först trott att felet är att tändelementet är trasigt så att brännaren aldrig lyckas tända pelletsen, och när sedan pannan går ner i vila så lyckas den inte starta/tända upp pelletsen igen när den ska starta.
Men nu när jag insett att hela den interna matarskruven är tömd på pellets så kanske felet ligger i att det inte matas fram tillräckligt med pellets till brännaren? Men hursomhelst så kvarstår ju ändå problemet med att pelletesen inte tänds efter att jag manuellt fyllt koppen.

Jag har nu köpt ett nytt tändelement som jag tänkt byta ikväll, hittade en utförlig beskrivning på hur man går till väga här:
http://www.youtube.com/watch?v=lcIcxpyWoA0
Men frågan är om det är detta som är det verkliga felet?

Phu.

Någon som har något förslag?

Jag har ett bulkförråd som förser brännaren pellet via en matar-arm.

Mvh
T
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Re: EcoTec A4 flera problem?

Inlägg av Tomtom »

Kan tillägga att felet inte ligger i tändelementet.
Den är nu bytt och felet kvarstår :(
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: EcoTec A4 flera problem?

Inlägg av jerjo »

Felmeddelandet "Ingen låga" kommer när brännaren har tänt och fotocell indikerat låga men där lågan, av någon anledning, senare har slutat att detekteras. Detta KAN bero på t ex smutsig fotocell eller skräp i hålet.

Har du testat att ställa brännaren i läge Underhållsfyr? Med denna inställning blir du oberoende av eltändning eftersom glöden bibehålls genom att brännaren körs en kort stund ca 1x/h.
Denna inställning kan man använda t ex om tändelementet är trasigt och i väntan på ett nytt.

Ställ in Underhållsfyr JA via terminalen, fyll brännarkoppen med pellets, häll på lite tändvätska och tänd pelletsen med tändsticka. Vänta en stund så det tar sig ordentligt innan du startar brännaren. Brännaren skall nu, om allt annat fungerar, kunna brukas som vanligt.
Om brännaren fungerar i detta läge så torde dina bekymmer kunna härledas till tändelementet och kretsarna runt detta.
Om den ej fungerar, trots underhållsfyr, berätta här vad som händer så funderar vi vidare.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: EcoTec A4 flera problem?

Inlägg av Roli »

Jag har en idé på vad som eventuellt kan strula. Men prova först Jerjos förslag ovan. Om det fortfarande strular så återkommer jag med min fundering.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Re: EcoTec A4 flera problem?

Inlägg av Tomtom »

Tack för svar.
Jag verkar faktiskt att fått liv i brännaren igen.

Tändelementet som byttes får nu fyr på pelletsen (jag trodde först att det inte fungerade men det verkar det göra).
Beträffande att det inte fanns pellets i internskruven så rengjorde jag nivåvakterna och nu fungerar även det som det ska. Skälet att jag inte trodde felet låg i detta var att den externa matningen ändå fungerade, dock så gav den tidigare för lite pellets till brännaren.

Så - för stunden så lirar allt :)

Ytterligare en fråga:
När jag stängt luckan och manöverpanelen aktiveras så räknar den ner i tre minuter innan jag kan starta brännaren. Om jag under denna nedräkning trycker på stoppknappen så avbryts nedräkningen och jag kan starta (och gå in i menyer), är det ok att göra så eller finns det något skäl till detta?
Innan min senaste mjukvaruuppdattering så fanns inte detta moment.
krej
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 19:45
Ort: Eslöv

Re: EcoTec A4 flera problem?

Inlägg av krej »

Tomtom skrev:När jag stängt luckan och manöverpanelen aktiveras så räknar den ner i tre minuter innan jag kan starta brännaren. Om jag under denna nedräkning trycker på stoppknappen så avbryts nedräkningen och jag kan starta (och gå in i menyer), är det ok att göra så eller finns det något skäl till detta?
Inga problem att trycka på stoppknappen, om du inte har lambdasond (vilket du med stor sannolikhet inte har). Lambdasond används för automatisk reglering av fläkt/bränsleförhållandet. Denna behöver några minuter på sig för att värmas upp efter stillestånd, innan den ger användbara värden - därav pausen.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Tomtom
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 dec, 2012 15:47

Re: EcoTec A4 flera problem?

Inlägg av Tomtom »

Tack. Nu slipper jag leva i ovisshet :)
Skriv svar