A3 Mitsubishi program

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Just nu programmerade funktioner.

Tändsekvens i 2 steg
Drift (kallar på värme / standby)
Matning externskrvuv, ställbar timeout på nivåvakt, ställbar efterfyllning. ("hysteres")
Eftergångs tid fläkt.
Larmhantering, är ett larm satt så måste det återställas med knapp efter felet är borta.
Bakbrands skydd.
Ställbar gång/stop tid internskruv vid drift
Visning av alla ingångar.
Återställning
Kontroll och timeout på givare (utanför värdeområde, för lång tid innan signal kommer m.m.)
Och alla andra normala funkitner

Kvar att göra är menysystem och eventuell "optimering" av blocken
Eventuell återstart av tändsekvens om den inet tänder 1:a gången.
eventuellt Extern givare till extern förråd, ställer tiden på fylltid intern förråd, larm för påfylllning m.m.
Pulsning drift spänning till nivågivare och ev flamvakt.

Funderar på om jag glömt något nyttigt att stoppa in när jag ändå håller på :)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Nu vet jag ju inte hur du gjort larmhanteringen men jag hade först så att om det kom ett larm stängde jag av brännaren och larmade med kvittering, gjorde om det så att om ex. flamvakten känner av att det slocknat triggas ett interntlarm på displayen men summalarmet kommer inte förrän internlarmet varit aktivt en inställbar tid. Nu gör det inget om det nästan slocknar och sen tar sig igen för då fortsätter brännaren att gå och inget summalarm har skickats ut om man inte ställt larmfördröjningen väldigt kort.

Har även en nollställbar drifttidsmätare som triggas av matarmotorn, man ställer in hur många timmar matningen ska gå och efter inställd tid larmar brännaren att den vill bli sotad/uraskad, mätaren återställs manuellt vid sotning/uraskning. Tiden får man pröva sig fram till.

Gick det att öppna mitt progg?

Skulle vara väldigt försiktig med att lägga in flera startförsök, lätt att få explosion om man har för mycket otänt pellets.

Lägg in en versionnummrering av progget på någon meny för du kommer säkert att ändra progget när du börjar köra och det är lätt att tappa bort sig annars.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Ja programmet gick att öppna, ögnade igenom det men det enda jag kollade på var hur den egna menyn aktiverades :)

Larmhanteringen stänger av automatiken i programmet och man är tvungen att kvittera bort felet och återstarta automatiken. (kontrollen för bakbrand ligger aktiv så länge som det finns spänning till den)

Det andra tändförsöket var tanken att ha en ställbar timeout.
Tanken med 2 startförsök är att den jag inte skall ha den brinnande utan endast frammatning av pellets var 30 minut / 1 timme men inte någon fläkt, den får självslockna om den inte behöver elda på.
(skall bygga om tändningen i den lite oxå senare så den blir effektivare)

Jag har programmerat så att om flamvakten indikerar ljus så kör den bara fläkt + tänd element , den enda explosions risken jag kan se är om det blir mycket rök som inte kan vädras ur.

Tänd sekvesen är gjord som i program beskrivningen till min CPU.
Den kör fläkt + tänd element i 6 minuter om den inte indikerat ljus i 1:a steget (3 minuter med matning,tändelement, fläkt aktiverade)
Har den inte indikerat ljus på den tiden så kan man anta att det inte finns pellets i koppen och då bör det inte vara någon fara med ett 2:a start försök.

Kontroll på rimligt värde från flamvakten ligger med i övervakningen / larmen, ställbar övre / undre gräns m.m. (även ir mottagarens värde ligger övervakat)

Versions nummer kör jag inte med, kör med datum och lägger till a, b, c om jag gör flera backuper på samma datum, kopierar till usb och till min huvud dator oxå (arbetsskada från nuvarande arbete med PLC program) :)

87 / 200 block är använda just nu :)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Låter som det ska fungera.

Hade även proggat styrning för fyllning av dagbehållare i Alphan och då maxade jag ut både minne och block. :)

1500b och 64 block är inte mycket när det börjar bli lite funktioner så då fick man börja skriva egna Boolean-block, det kan man tjäna mycket på men det är lätt att det blir komplicerat.

Vill också ha en Alpha 2:a men så länge 1:an fungerar får det vara, inte värt kostnaden att byta.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

--> Effekt styrnings funktion mot kalender (typ sommar/vinter tid) är programmerad (skall upp i menyn om det går oxå)
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Såpass färdigt att det blir "torrkörning" av grunkan. När jag plågat livet ur den och förhoppningsvis inte framkallt några logiska buggar så blir det inkoppling och "skarp" körning.

Just nu så ligger den på 97% av minnet så när den fungerar precis som den skall så blir det vidareutveckling och optimering. (är mer van vid siemens FBD och ladder än detta "ormbo")
Menysystemet sörplade i sig en hel del minne men det mesta går att ställa i menyn jag gjorde :)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Hehe, programmen brukar växa ganska bra när man ska in med felhantering och HMI. Tror min styrning av brännaren ligger på 10-15 block men efter larm, menyer mm är det ganska fullt.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Monterat PLC m.m. i ABB låda (Nr 12654, IP55, köpt på RS-Online.se som det mesta andra sakerna)
Bakom "glaset" finns oxå grön och röd LED för snabb status indikering.

Manual, systembeskrivning och ritning (hand kladdad just nu) är nästa steg, bra för framtiden.
(Väntar fortfarande på ett relä sen skall det provköras)

En gammal Nokia 3310 får tjänstgöra som "larmsändare" tills jag klurat ut en annan lösing.

Nämde jag att jag ibland har väldigt gott om fritid? ;)
Bilagor
ABB-12654
ABB-12654
ecoteca3s.jpg (43.1 KiB) Visad 6429 gånger
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Monterat styrningen provisoriskt och startat igång den :)

Fick programmera om hela startförloppet men den verkar fungera som den skall efter det :)
Startar utan underhållsglöd, tänder med orginal elementet m.m.
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Grattis, det är nu det roliga börja. Skrev nog en tio-tals olika versioner av programmet första vintern innan jag var riktigt nöjd. :)

Kör du PWM på fläkten och isåfall med varvtalsåterkoppling?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Kör den som orginal, men jag har haft funderingar på att bygga varvtals reglering m.m.
Måte bara skriva om det siså där 10 gånger innan det är så litet att jag har plats med dylika finesser ;)

Har mycket hängsle och livrem just nu i programmet och mycket av det skall göras om (det är nackdelen med att inte göra flödes schema och programbeskriving innan man sätter igång och programmerar något)

Ska ägna en bra stund med att utvärdera vilka block som är mest minnes besparande att använda, som sagt, det är gjort såatt det skall fungera utan en tanke på minnes oprimering. (bara fullt driftläge skulle spara en hel del om jag gjorde om det, men det fungerar somdet är).

Skall montera upp grejjerna bättre, just nu går "min" kabel in i det gamla skåpet (som står utal lock) och jag har bara kopplat in mig på kabeln på brännaren. Den nya styrningen ligger på en strykbräda som får tjänstgöra som bord i pannrummet (har ett hyffsat rent pannrum som tur är ;) )
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Ja du ser ju i mitt program hur stor själva styrningen av brännaren blev efter några omskrivningar, i version 1 tror jag det var nästa 4ggr så stort. :lol:

Har bara ett spjäll på fläkten i min brännare och provade för några år sedan att köra den med motordimmer och fullt öppnet spjäll, fungerade inte så bra men då hade jag ingen dragbegränsare så varvtalet ökade med draget i pannan. :)

Då märkte man att en bra dragbegränsare inte är helt fel.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

hehe, jo, storleken ligger på ~96-98% utnyttjat minne så en rensning behöver nog göras innnan det blir fler finesser, men som sagt, det fungerar bättre än jag trodde med tändelementet, kör ingen underhålls eld alls. Kanske krånglar det mer på sommaren när effektbehovet är lågt och vilotiderna är längre.

När jag fått upp grejjerna lite snyggt så skall jag fläka upp ett foto här ;)
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Monterat upp grejjerna :)
al2_1.jpg
al2_1.jpg (41.77 KiB) Visad 6151 gånger
Sitter nästan som den skall, fattas ett stöd på högersidan mot pannan bara.
På röret den sittter på har jag dragit en vanlig UTP kabel upp till övervåningen, till en panel med röd+grön LED.
al2_2.jpg
al2_2.jpg (22.97 KiB) Visad 6151 gånger
På undersidan har jag motnerat en gammal 9 polig kontakt, den skall senare kunna användas att koppla programmerings interfacet till och sedan monterar jag motsvarande kontakt uppe i panelen så slipper jag sitta i pannrummet och glo på datorm ;)


De enda värdena som går att justera i panelen är hög + lågeffekt och mellan vilka datum lågeffekten är aktiv. (man skirver gångtid, sen ser man %effekt och KW effekt, baserat på 15KW brännaren.)
Status på flamvakt, ir, gångtid går oxå att se.
Några tider på diverse larm m.m. är igentligen inte riktigt aktuiellt då jag i princip har kopierat / klockat orginal styrningens tider (viss ändring är gjord givetvis)

En gammal givare från jobbets skrot låda får tjännstgöra som givare för pellets tunnan.
Nokia 3210 blir senare larmsändare.

Mina LED's är gjorda så att vid full drift så lyser fast grönt sken, upptändning så blinkar den rätt så snabbt och vid vila så blinkar den långsamt.
Röd LED lyser med fast sken vid Fel / Larm, är grön LED aktiv samtidigt på något sätt så är det låg pelletsnivå i tunnan den larmar för, allt annat är fel med stoippad drift som följd.

Tändning med orginal värme element fungerar riktigt bra, har inte krånglart en enda gång, mina 3 programmerade startförsök gör nog sitt till :)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Ser ju riktigt bra ut det där. Gillar särskilt lådan du använt, övre delen är tydligen för DIN-montage men hur ser resten av låda ut inuti?

Du tog då till med startsekvensen men sålänge det görs på ett säkert sätt så du inte får "knallar" eller överhettar tändelementet är det ju bara bra.

Har du provat med någon USB-dongel vid programmering av Alpha:n någon gång? Har ingen bärbar med seriell längre och än fast både USB-Seriell och PCCard med seriell verkar funka i datorn kan jag inte få Alpha programmvaran att snacka med PLC:n, verkar som den inte accepterar en serieport om det inte är en äkta. :evil:

Du får lägga in ett sotlarm också när du frigjort lite utrymme om du inte redan har det, väldigt smidigt att ha om man inte går förbi pannrummet varje dag.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar