A3 Mitsubishi program

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

ABB-låda
ABB-låda
27.jpg (14.34 KiB) Visad 4991 gånger
Lådan jag använt har som synes en plats till för DIN skena inne i, fast det behöver köpas med fäste till den (går att få in en DIN skena till i alla fall, hål finns att skruva i, det har jag gjort)
ABB låda-12654

Allt är köpt på RS-Online (fraktfritt över 500:-) och det som inte är köpt kommer från skrotade saker. (slänger sällan bra att ha grejjer)
Som transformatorn, en gammal 24V-1.5A Logitech trafo från någon skrotad scanner eller vad den kom ifrån, +5V DC till LED dioder m.m. skapar jag med en 7805 + 100-Ohms reisitorer.

Sotnings larm, jag har en drift tids mätare i programmet, som är ställbar, tiden räknar varje gång som internskruven går, och ger ett larm när inställd tid är uppnådd :)

Rökpuffar m.m. har jag inte märkt av än i alla fall. Fläkten har eftergångstid så den kyler elementet.
Har planerat att eventuellt bygga om till "riktig" tändning, men det blir senare :)
Det enda jag är orolig över är att på sommaren när effektbehovet går ner så finns en större risk att eventuell glöd kryper bak i röret och löser ut termoskyddet i tid och otid (fast det har det aldrig gjort innan fast den stannat pga larm intern förråd, och stått still i flera timmar med glöd)

Jag kör med USB - RS232 dongel: USB-RS232 Den fungerar bra, bara att kolla vilka com-portar den får, då det blir lite olika beroende på vilken USB port jag stoppar den i. Ville ha en med 2 com portar då man aldrig vet när man behöver 2 ;)
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

För den som orkar glo i en massa FBD kod så ligger ett av projekten "Domän inte tillgänglig länger"

När jag anser att det är "klart" (opimerat, buggfritt m.m.) så kommer det att ligga en projekt fil där för den som är intresserad att bygga.

Eventuell Ritning kommer då också att ligga där (i PDF).
Senast redigerad av -PMK- den lör 23 jan, 2016 21:54, redigerad totalt 3 gång.
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Då får jag prova några donglar till, huvudsaken man vet att programmet går att köras via USB.

Programmet ser inte så omfattande ut men analogdelarna tar nog ganska mycket minne.

Mitt sotlarm fungerar som ditt driftlarm men har en egen larmutgång som så småningom ska dras upp från källaren tillsammans med driftlarmet från brännaren och ett lågnivålarm från bulkbehållaren.

Bild

Har upptäckt ett lustigt fenomen, när jag inte hade någon dragbegränsare kunde jag max köra 120 timmar innan pannan sotat igen så brännaren stannade. Nu med dragbegränsare kan jag köra 180 timmar. :)
Verkar som askan blir kompaktare nu när jag har mindre drag.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Jo minne tar det ;)
Jag har gjort om drift blocket en del så det kommer att spara lite minne (gör uträkningarna lite "smartare" och sparar ett par block på dem)

Det är några andra saker som jag håller på och kikar på som är i bantningstagen, vissa saker har dubbla kontroller som kommer från samma källa (som sagt, är man för lat så får man arbeta mer senare ;) )
Uppstarten skall få en lite ongång sedan oxå.

Annars har det har fungerat alldeles utmärkt, inte krånglat en endaste gång :)


Det går att köra programmet hjälpligt i Windows 7, 64Bit, men då måste man kopiera programemt från en 32 bits installation, det som krånglar sen är när man skall grejja med blocken till panelen de vill inte hoppa igånd (jag kör xp i simulator för de delarna då jag har 64bit win7 på de datorer jag annars har tillgång till.)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av Roli »

Flyttade ut "Styrsystemsproblem på Econom panna" till egen tråd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Ändrat och donat lite i programmet (ökat på menyer / parametrar men ändå minskat programmet till ~90%)
Senast redigerad av -PMK- den lör 23 jan, 2016 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Uträkningen på förbrukingen stämmer inte i programmet.

När jag skapade uträkningen och mätte under 10 minuter fick jag ut ~750g pellets genom brännaren, men i det blir tokfel. Beräkningen stämmer men tidräknarblocket i projektet verkar inte hänga med. kan vara så att den nollar sekunder när jag räknar timmar och minuter.

Den går i drift exempelvis i 11 sec, pausar 11, men kanske den aldrig räknar de sekunderna utan bara hela minuter och börjar om på 0 sekunder varje ny räkning, på 2 veckor så har den räknat ~29kg pellets, fast jag hällt i säkert 75kg. Min teori är att om den bara räknar hela minuter så räknar den enbart gångtiden vid uppstart för då så matar den 100% upp till flera minuter (till flamma detekteras m.m.)

Skall lägga till en räknare som även mäter antal sekunder och lägga in det i beräkningen vad det lider.
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

Mäter du minuter och timmar så registreras inget förrän det gått en minut så tid under 60 sekunder registreras inte. Bara hela minuter räknas.

Du får mäta sekunder och sen vid lämpligt tillfälle räkna om det till minuter/timmar och flytta det till ett annat register och nolla sekundregistret eftersom man kan bara räkna till 32767sek som är lite drygt 9 timmar.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Ungefär som jag misstänkte med andra ord, nåja ingen livsviktig sak men en vill ju ha en ungefärlig koll i alla fall :)
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Knåpat ihop en funktion som skall fungera nu (Ecotec-120508). (kör den i brännaren)
Lagt up den på min "lekdomnän"
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av CPMS »

En liten grej som jag tycker du ska fundera över: Max temp (överhettning) och Bakbrand ser ut att bara ligga som ett villkor i PLC:en, sådana säkerhetsfunktioner brukar man även lägga som elektrisk förregling på matningen så man inte bara förlitar sig på att PLC:n bryter utgången.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Funderade över det oxå men pannan är försedd med SYR ventil (nödkylning från vedeldningens tid) och säkerhetsventil, laddning till acc tanken börjar vid 95 grader så jag tyckte inte det var speciellt nödvändigt då.

Har skissat lite på det (Maxtemp får ju inte gå före bakbrand exempelvis då interskruven måste vara fri att köras vid bakbrand) men inte lagt så mycket tid på det som jag igentligen skulle behöva.
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Uppdatering:
Kört i ca 1 månad nu och än så länge är det inga problem med upptändning (orginal elementet) eller annat som jag befarat.
Tider och andra värden som jag har satt som "default" har jag inte behövt ändra heller vilket känns bra.
Inga konstiga beteenden alls.
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Fungerar fortfarande helt perfekt :)
kör på 4 startförsök, men skall förlänga starttiden lite istället och sedan sänka till 3 startförsök igen.
Det är det enda som jag har behövt justera på tidsmässigt (allt från mitt HMI).
Det är bara för att jag inte kör med någon upptändnig så som orginalet gör och då kryper pelletsnivån i koppen ner så att den måste mata fram en längre stund.
CTC 256B + Ecotec A4
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av Snapphane »

hej hej

Kör sen 10 år en A3 mha Mitsubishi FX PLC men kan ej programmera. Lite fix att göra med nuvarande program/styrning. Övervakar o styr nu PLC:n mha modemkontakt o ser allt i EXCEL.

Men vill kommunicera via internet. Någon som vet något om det??

En kåk till som nu har en A3 m vanliga styrningen men vill ha PLC där oxå.

mvh

Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar