A3 Mitsubishi program

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Bara konstaterar efter ca ett år att styrningen fungerat äckligt bra rent driftsmässigt :)

Lagt till underhålls glöd i programmet.(efter att tänd elementet brann upp och jag inte haft tid att bygga om den)
Ändrat skalningen på förbruknings mätaren.

Det jag ännu inte fullt ut testat och som ev kan vara buggigt sommar/vinter effekt via datum, har inte hunnit testa det.

Skall oxå ändra på kopplingen till överhettnings skyddet, men måste då byta ut mitt relä till tändelementet till ett smalare så att det får plats.

Eventuellt ändra om så att jag kör med PT100 givare istället för termostat, så kan jag ha större hysteres (och om man orkar trixa till det, ändra effekt beroende på temeratur fall hastighet kanske, fast behöver nog en styrning med mer minne i då )

Inga stora grejjer, men när man håller på och fixar med andra hobbyprojekt så tenderar de som fungerar hyffsat bra att hamna lite i skymundan ;)
CTC 256B + Ecotec A4
Nomme
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 okt, 2014 10:22

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av Nomme »

Klart Intressant!
Hur går den nu?
Finns det möjlighet att få filen av dig, jag har ett par alfa2or över som jag skulle vilja
använda!

/Tomas
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Lite uppdatering, brännaren går kanon fortfarande.
Jag har ännu inte gjort alla ändringar jag tänkt, kommit lite annat emellan, men vissa är på "g".
Domänen jag hade använder jag ej längre. Ska försöka ordna på annat sätt.
Intresserade kan PM'a mig så skickar jag en kopia på aktuellt program (och jag mottager gärna rapporter / tips på fel/ändringar. :)
CTC 256B + Ecotec A4
Nomme
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 okt, 2014 10:22

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av Nomme »

Tack för filen!
Så fort jag får lite tid eller kanske när dygnet har 25timmar:-) ska jag kolla och
göra klart för ett byte av styrsystem.

/Tomas
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Ska knåpa ihop en enkel manual, har för mig jag hade gjort en men:

ESC knappen kvitterar fel. (och nu återställer även servicetimer oavsett tid om den hålls inne i 4 sekunder)
OK startar / stoppar brännaren.
OK i 4 sekunder visar inställnings menyn (sedan krävs nästan lathunden till menysystemet)

Satte mig ner och fixade (Version 20141023)
Överlappningen i statusvisningen (förbrukningen överlappade med texten om låg pelletsnivå, nu visas förbrukningen alltid om inga larm eller annat visas)

Fixat att man kan återställa service timer utan att service tid har gått ut (trycka ESC i 4 sec)

Den versionen provkörs i brännaren nu.
Ska se om det går att fixa något molnkonto eller liknande som är gratis och som går att dela publikt eller liknande som jag kan lägga upp grejer på.
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Om det fungerar så bör detta fungera: Ecotec Google Drive

Där lägger jag senaste versionen av vad jag nu må ha knåpat ihop.
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A3 Mitsubishi program

Inlägg av -PMK- »

Inget bra det här....
Ändrade lite till.
Menyerna lite annorlunda.
Lade till skild reset på förbrukning och service tid.
Gjorde förbrukningen ändringsbar MEN efter som den räknar körtid på internskruven så är det helt enkelt förfluten gångtid man ändrar. Går att räkna ut kg från tid om man vill 45 * timmar / 10 är beräkningen för Kg, 45 är mängden man kan ställa in i menyn, uppmätt på våg och omräknad lite i begynnelsen.
Så stämmer inte beräknad förbrukning med förbrukat genom brännaren så går det att justera det värdet.

Nåja, jag kör med med 141024-2 nu och har ändrat förbrukad pellets till 625 Kg sedan någon gång i augusti
Nu får det vara bra med impulsändringar ett tag för utvärdering, vilket kanske är bra då jag inte tjurat med den för det har fungerat för bra ;)
CTC 256B + Ecotec A4
Skriv svar