ecotec A3 stänger av sig

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: ecotec A3 stänger av sig

Inlägg av calmeus »

Har dessvärre inget kretsschema. Kan man kanske hitta det som en pdf någonstans? Vore nog inte helt fel att ha...

Det som jag tycker är lite konstigt är att den börjar mata direkt när huvudströmmen slås på. Skåpet ska väl inte ge ström till brännaren när det är avstängt, även om det är fel på kretsen till överhettningsskyddet?
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: ecotec A3 stänger av sig

Inlägg av jerjo »

Jo, internskruven går oavsett strömbrytaren på skåpet, endast huvudbrytare på vägg stoppar.

Manual hittar du här!
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ecotec A3 stänger av sig

Inlägg av Roli »

Prova igen med att trycka på "bakbrandsskyddet" som sitter på brännarröret, vissa gånger får man trycka rejält. Lägg gärna någon platt plåtbit eller likvärdigt mellan knappen och fingret för att få en bättre "tryckyta". Om knappen är trög och behöver ett högt tryck för att återställa så fungerar det inte med fingret utan du behöver något hårt mellan knapp och finger.......

Man skall höra/känna ett knäpp/klick när knappen återställer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
birbro
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 28 feb, 2013 11:13

Re: ecotec A3 stänger av sig

Inlägg av birbro »

Jag har samma problem med min A3. I ditt fall skulle du kunna koppla loss kablarna
till överhettningsskyddet och koppla ihop dom. Ät det fel på skyddet borde fläkten och skruven stanna.

Det är jobbigt att inte få brännaren att gå fastän man kollar det mesta.Jag bytte nivågivarna
för jag trodde att felet låg där,men när jag startade upp märkte jag att skruvmotorn inte gick som
den skulle. När jag tog ner växelhuset var både fiberdrevet och ändan på rotorn slitet.
Jag bytte motor och växellåda och den gick väldigt tyst och fint.Lika förbannat återstartar brännaren inte.
Att döma av insändarna måste felet ligga i draget. Jag har ny skorssten, så det är väl för bra drag?

Kallar på hjälp.. Glad påsk! BY.
Skriv svar