Hjälp, byta lager till internskruven, A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Hjälp, byta lager till internskruven, A3

Inlägg av martar »

Hej

Det bakre lagret till internskruven, det som sitter innanför kugghjulet för kedjan har totalt havererat.

Jag märkte att internskruven inte gick och när jag manuellt försökte vrida den gick den väldigt trögt. Jag gjorde rent brännkoppen men det hjälpte inte. Eftersom motorn gick när jag tog bort kedjan slöt jag mig till att det ändå var skruven som var boven. Jag plckade av kugghjulet för kedjan och såg att lagret var helt paj. Frågan är nu hur man byter detta. Kan man göra det bakifrån utan att montera bort skruven eller måste man plocka bort brännkopp etc för att ta bort skruven?

Är det någon som gjort detta på en A3 och vet hur man gör? Jag har sett filmen för A4 men de ser ju inte riktigt lika ut där skruven och lagret sitter.

Tacksam för all hjälp.

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Är det någon som vet vad det är för ett lager förresten och om man kan få tag i ett hyfsat snabbt, jag bor i Stockholm. Min installatör har lager men han är på villamässan i Kista resten av veckan inkl helgen och om det finns en chans att jag kan fixa detta själv så gör jag gärna ett försök. Jag är hyfsat händig men har aldrig gjort något liknande tidigare...

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har lagerbeteckningen uppskriven hemma. Jag skrev upp det när jag hade isär min gamla A3:a för några år sedan.
Om du kan vänta tills ikväll så kollar jag när jag kommer hem. Tror jag vet var jag skall ha anteckningen.

Det blir mycket lättare att demontera lagret om skruvaxeln är borta, då går det att få tag på lagret alternativt knacka på det från insidan så att det glider ut på "kuggsidan". Om du förstår hur jag menar. Kommer inte ihåg om det satt någon spårring som höll det på plats, men det ser du när kugghjul och axel är demonterat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ett tips är att det ofta finns "extrakapslade" lager i standardstorlekarna, är det damm som har kommit in kan det vara en idé att kolla upp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Tack Roli, du får gärna posta lagerbeteckningen!

En annan fråga, vilken slags butik har lager "på lager"? Har liksom aldrig haft behov av att köpa motordelar tidigare.

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Momentum t.ex.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Bakre kullagret till internskruven på EcoTec A3 har beteckningen 6203RS.

Hoppas att du blir hjälpt med den informationen.


Tillägg: 6203 betyder enl. SKF katalogen ytterdia.= 40 mm, innerdia.= 17 mm och tjocklek (bredd)= 12 mm
RS = tätbricka
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Stort tack!

Nu har jag bara ett problem. Det sitter en upphöjd metallklack på bakre delen av internskruven. Om man skall kunna få ut skruven framåt sitter den ivägen. Jag har läst i tråden där filmerna finns att det är en liten kil som bara sitter intryckt men jag har försökt att dra ut den men lyckas inte. Filmen beskriver ju en A4, är det samma på A3 att den bara skall gå att dra ut?

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är kil på A3:an också. I ditt fall har den nog väldigt bra passform dvs sitter hårt fast i axelspåret.
Ta tag i den med en kraftig tång eller likvärdigt och dra rakt upp, eventuella märket/jack i kilen får du sedan fila/putsa bort så att de inte tar i i kugghjulsspåret.

Skulle det inte gå att dra loss kilen så får du nog ta till lite värme. Värmer du axeln så borde kilen släppa.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Tack igen!

Jag har testat med varmluftspistol men det hjälpte inte. Men nu vet jag i alla fall att det bara är mer våld som krävs...
:twisted:
/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Ja! Nu lossnade den! Litet mer varmluft, stora hovtången och spjärn med foten, var det som krävdes. Nu skall vi bara se om jag lyckas få bort lagret som verkar sitta hårt det också. Skall åka och köpa ett nytt så kanske jag får bättre hum om hur jag bör göra.

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Hej igen!

Nu är ett lager införskaffat och då har nästa problem dykt upp. Utanför lagret sitter (i mynningen längst bak) en ring som är öppen. Den verkar sitta i ett spår precis längst bak och där den är öppen är den tjockare och har ett litet hål på var sida. Det verkar som att man skall kunna klämma ihop ringen för att få ur den ur spåret. Får man inte bort ringen kan man inte knacka ur lagret. Men hur tusan skall man få bort den? Det går inte att komma åt den rackarn

Den syns tydligt 2.41 in i denna film http://www.youtube.com/watch?v=65QMYEreWvY

Tacksam för tips här också!

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Då satt det en spårring (låsring) där, kom inte ihåg hur lagret var monterat då det var några år sedan jag demonterade mitt.

Bästa och lättaste sättet att demontera ringen är om du kan köpa/låna en låsringstång. Denna (se bild) finns hos Biltema och kostar 55:- (klarar både ut- och invändiga ringar).
Bild

Annars kan man lyckas demontera ringen utan specialtång också men det är lite mer pyssel. Har du en liten tång med spetsig "käft" kan det gå. Tricket är att få in något i det två små hålen och pressa dessa (hålen) mot varandra. Då minskar ringens diameter och den kommer ur sitt spår. Och du kan demontera lagret.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Japp, ett moment till avklarat, jag fick bort låsringen. Tack för hjälpen Roli!

Men nu är jag på väg att ge upp. Hur tusan skall jag få bort lagret. Det sitter som berg och att knacka bort det från insidan verkar inte gå, det sitter ju i en cylinder och det finns liksom ingenting att knacka på.

Lagret har ju skurit ihop fullständigt så frågan är om man kan ta sönder det helt och plocka ut det i bitar, men hur får man då bort den yttre ringen på lagret, det sitter ju benhårt mot cylinderns insida...

Aarrggh. Och jag som skall flytta ifrån huset (och brännaren) om bara ett par månader...

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lite smörjmedel mellan lagrets ytterring och det insvetsade röret typ 5-56 eller likvärdigt som får verka lite. Stöt sedan med internskruvens axel mot lagrets insida så kommer det nog.

Har ett svagt minne om att jag gjorde så.......

Händer inget så kan du alltid blåsa lite varmluft på metallröret som lagret sitter i. Om du värmer och kyler det några gånger så får du kanske in lite smörjmedel mellan ytorna, så att lagret till slut släpper.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar