Hjälp, byta lager till internskruven, A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Nä nu ger jag upp. Jag har hållit på i flera timmar nu och försökt få bort det där j..la lagret. Nu får jag hitta en verkstad som kan fixa det åt mig.

Det finns liksom ingen kant att knacka emot på insidan...

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Finns det inte en ansats på axeln till internskruven som går mot den inre ringen på kullagret :roll: ........ eller minns jag fel.

Har för mig att jag drog axeln fram och tillbaka och lät ansatsen "knacka" mot lagret.

Eller går ansatsen mot plåten i internförrådet...... jag kommer inte ihåg..... Det finns iallafall ett stopp som hindrar axeln att gå för långt bakåt, om den sedan går mot lagrets inre ring eller mot internförrådsplåten kommer jag faktiskt inte ihåg.

Det kommer väl en uppdatering på det när du väl har fått loss ditt lager :wink: .
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Jag trodde ansatset gick emot röret som lagret sitter i och inte själva lagret, det är knepigt att se... kanske skall prova igen.
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Jag har filmat ett lagerbyte också, men tyvärr har jag inte hunnit redigera filmen.
Jag lägger ut en liten sekvens om hur vi fick ut lagret. Hoppas det är till hjälp.

http://www.youtube.com/watch?v=a1y2QZz-q8w

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kan inte ett snyft om brännaren men jag är ganska säker på att ansatsen går mot lagret!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det borde se lika ut även på A3:an som det ser ut på A4:an enligt filmsnutten som LO har lagt upp på youtube.

Det vore ju helt bakvänt om ansatsen går mot plåten i internförrådet. Den måste helt enkelt gå mot lagrets inre ring, precis som Icecap skriver.

Lagret sitter nog fast relativt bra i sitt rör. Försök att värma metallen och i samma veva som du håller lagret så kallt som möjligt samtidigt som du knackar på insidan med något som endast trycker på lagret. Lätt att försöka förklara men svårare att utföra på plats på brännaren.

Har du fortfarande internskruven kvar? När du säger att det är svårt att se? Den måste nog bort för att du skall få ut lagret.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Jag gav upp, brännaren lämnade jag in till Motor och Allservice här i Tyresö där jag bor. De skulle svetsa fast en mutter och använda avdragare.

Jag försökte knacka med skruven, så nu är den alldeles deformerad i andra ändan, så det blir till att fila litet på den sen. Mitt lager hade ju skurit totalt och jag gissar att det deformerats och därför kilats fast för så löst som det på filmen satt det definitivt inte.

Jag tackar för all hjälp och det känns som att jag känner brännaren ännu bättre nu och därmed kan göra en snygg överlämning till nya ägaren, som tar över huset 1/7. Jag skall tipsa dem om det här forumet.

Som sagt, tack! Och jag återkommer med info om hur verkstan löste det om nu någon är intresserad.

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Så, nu är det fixat. För trehundra spänn så lyckades verkstan få bort lagret genom att svarva till en stav att knacka med. De fixade till skruven som dels blivit litet misshandlad av mitt bankande i andra änden och dels hade slipats till mot lagret och blivit litet deformerat. De monterade också dit det nya lagret.

Jag satte tillbaka alla delarna och nu har brännaren gått felfritt i två dygn.

Tack för all hjälp jag fått här!

/Martin
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det var så lite så, alltid kul att kunna hjälpa någon annan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Dempa76
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 17 jul, 2012 18:36

Re: Hjälp, byta lager till internskruven, A3

Inlägg av Dempa76 »

Stjäl tråden lite.
Ska byta samma lager på min bioline 20.
Har en fundering, går det att ta bort hylsan som lagret sitter i, det finns tre stycken spår i den. Ser ut som att man skulle kunna använda en haknyckel, någon som vet om den är gängad?
Det finns iallafall ingen synlig svets?

Mvh
/Dennis
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Bulkförråd 3 ton med 4,5m skruvmatning
Dempa76
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 17 jul, 2012 18:36

Re: Hjälp, byta lager till internskruven, A3

Inlägg av Dempa76 »

Svarar själv. Lagerhylsan går att ta bort, OBS! Vänstergäng!
När jag knackat bort hylsan var det väldigt enkelt att byta lagret!
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Bulkförråd 3 ton med 4,5m skruvmatning
pmdv
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 08 okt, 2013 22:42

Re: Hjälp, byta lager till internskruven, A3

Inlägg av pmdv »

Tack det gjorde susen att först ta bort den vänstergängade hylsan!
Försökte föst slå ut lagret inifrån med gamla skurven men när jag väl fick av hylsan så visade det sig att det inte fanns mkt att slå på.
Skriv svar