BioLine 20 - "LARM: Bränn. ej mont"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
splitfeed
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 25 nov, 2010 20:07
Kontakt:

BioLine 20 - "LARM: Bränn. ej mont"

Inlägg av splitfeed »

Hej!

Jag har i dagarna fått ett helt nytt problem med vår Bioline 20. Den har stannat två nätter i rad med felet "Bränn ej mont" men har gått att starta igen utan problem.
Idag hade den fått tändfel och jag tänkte att det kanske var jag som inte sotat ur på lite för länge så jag rensade ur och försökte starta igen men får bara upp larmet om att brännaren inte är monterad hela tiden. Efter ett evigt letande efter vad som känner av om den är monterad eller inte bestämde jag mig för att det måste vara en liten switch som sitter uppe i vänstra hörnet (se bilden) och tryckte in en penna mellan skruven och switchen. Nu startar den som den ska, men jag har lite svårt att känna mig nöjd med lösningen. Nån som vet vad som kan vara fel?

Jättetacksam för alla idéer!


Bild
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Metallarmen som sitter på microbrytare kan ha ändrat läge eller fått sig en liten smäll. Då ändrar microbrytaren läge och brännarens säkerhetssystem går in och slår ifrån brännaren. Den microbrytaren sitter där endast för att hindra brännaren från att starta när den är utsvängd för service/rengöring och har inget med drift i övrigt att göra (förutom att ställa till med problem om den krånglar).

Av din bild att dömma så är din brännare "permanent" monterad på en lucka som du öppnar vid rengöring. Då har brytaren för dig ingen funktion eftersom brännaren ändå inte tas loss från luckan/plåten vid rengöring.

Själv har jag flyttat brytaren så att den inte påverkas av skruvgängan vid montage. Detta för att få dit muttern som håller fast brännaren eftersom min montageplåt inte har krokarna som behövs till brännarens snabbfäste. De är dessutom bortmonterade på din bild också.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
splitfeed
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 25 nov, 2010 20:07
Kontakt:

Inlägg av splitfeed »

Förlåt att jag inte svarat tidigare, men tack så jättemycket för svaret! Har haft min penna riggad där lite "tillfälligt" sedan dess och det fungerar perfekt :)
Skriv svar