Hur Många Gamla A3:or är vi ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Hur Många Gamla A3:or är vi ??

Inlägg av freij.j »

Var idag och köpte nya vingar till slussen. 388 kr för 4 stycken. Är jag själv kvar med A3:an så det är därför dom blivit så dyra??
Jag har min panna och brännare som sattes in i huset 1996 (gröna modellen)
Vore roligt att höra hur många ni är som kör med denna gamla eldblåsa. Och vad ni har gjort för förändringar på dom för att optimera/utveckla produkten.
Min är nog helt standard, har bara monterat bort tändelemntet, då det ändå inte fungerade.
Men om vingarna ska vara så här dyra så är det ju en brist med brännaren. Görs dom centralt av ecotech?? (tycker dom ser olika ut i kvalite beroende på vart jag köpt dom.
Nån som hittat på nåt bättre och är intresserad av att sälja billigare till oss andra ??

:)
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Min A3:a från -97, som monterades in och togs i drift 980401, gick i pension nu i augusti. Den ersattes av en begagnad EcoTec Bioline -06 som jag hittade på blocket. Att den ersattes beror till stor del på att den saknar automatisk start och inte av att den gjort sitt. Just vid övergången mellan att solfångarna tappar i drift och att pelletspannan skall ta över driften så fungerar det mindre bra med "glödhållningsdrift".

Min gamla A3:a har inte modifierats speciellt mycket. Den har fått ett extra "luftintag" på brännarröret (lika nyare brännare) samt ett antal nya slussvingar (säker över 8 omgångar) med varierande livslängd, som bäst över 2 år och sämst 1,5 månader....... En ny internmotor har den dessutom fått som efter lite över ett års drift fick ny drivkugg (den sista hos återförsäljaren) samt ta över några drev från den gamla motorn som var bättre skick.... Detta pga att det antagligen var dåligt med fett i den från början.

Totalt gick den ca 16200-16400 driftstimmar (kommer inte ihåg rätt värde) räknat på internmotorns drifttid. Till vilken jag hade monterat en drifttidsräknare.

Edit: Har nu kollat mina loggar och brännaren hade gått 16847 h + ca tre månaders drift före montaget av drifttidsmätaren innan nästa brännare tog vid. Den "nya" hade gått 1640 h på drygt ca 4 år.
Senast redigerad av Roli den ons 13 okt, 2010 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Här finns ytterligare en A3:a från -97.
Justeringarna som är gjorda är att ett rör monterats för att förse internskruven med luft från fläkten, lika tidigare beskrivning, samt har den försetts med larm via mobiltelefon, detta eftersom "tutan" ej larmar för allt - beskrivning!

Internskruvsmotor/växel är bytt en gång samt givetvis slussvingar.

Har även provat egentillverkade slussvingar av armerad drivremsmatta i gummi. Dessa fungerade bra men just nu är det originalvingar.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

var idag och kollade på gummin på swedol, dom hade stänkskydd till lastbilar för 150 :- för nästan 1/2 m2. men kvaliten kändes lite plastig. Kanske slits ut fort.
Annars var grovleken lovande.
Några andra tips på inköpsställen?
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Är det inte någon form av plastmaterial det som man får när man köper "original" slussvingar??

Behöver ju inte vara dåligt bara för att det känns plastigt.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
stenehed
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 11 sep, 2010 22:41
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av stenehed »

En till A3a. har precis installerat den i min gamla exonomen kombipanna.
Håller på och lära mig hur allt fungerar för bästa drift och ekonomi.
Så ifall ni har några tips så är det välkommet.
Luft/vattenvärmepump EcoAir/Ecoel -06
Exonom A25B kombipanna -76 med Ecotec A3 -03
Funai luftvärmepump och Jötulkamin
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Inlägg av Hero »

Har en A3 installerad -01 har bara kört, bytt slussvingar några ggr.
Jag tycker att skruven börjar se lite sliten ut i brännarkoppen är det ngn mer som sett detta, tror ej det påverkar ngt.
Är en bioline samma som A4
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

Min gick helt av för några år sedan, precis innaför där den går ut genom brännar koppen.
Då kärvade och gick den så tungt i hålet där, så materialet blev säkert utmattat.
Svetsade ihop den igen, men nu får jag rikta den så fort den går lite tungt där, för då böjer sig hela skiten för mig. har väl tappat härdnignen oxå :evil: Men en helt ny internskruv kostade nåt på 1100 + moms. vad inte så farligt när en upsättning vingar går loss på 388:- (och dom räknas ju som förbruknings vara)
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hero skrev:Är en bioline samma som A4
Skall enligt uppgifter från en återförsäljare vara samma maskin fast med olika namn.
Tror att det blev ett namnbyte när de började sälja den utomlands (rätta mig gärna om detta inte stämmer).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Inlägg av Hero »

Jag har haft funderingar på att byta min A3 mot en begagnad A4 (bioline) är det ngn större skillnad förutom styrningen.
Ge mig gärna för och nackdelar (om det finns några) med ett sånt byte.
Går det att sälja en beg A3, finns det ngn efterfrågan?
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har precis bytt från en A3:a installerad -98 till en beg. Bioline.

Främsta orsaken till mitt byte var att få autostart och slippa glödhållningen höst och vår då brännaren går lite med långa stopp.
Styrningen är ju också ett plus, Biolinen går att justera väldigt mycket medans A3:an inte gick att gör något, jo ändra 15 kW till 18 men det var allt (hade ett gammalt chip som jag inte tyckte att det var någon idé att uppgradera).
Brännaren tar mindre plats framför pannan, blev en glad överraskning efter montage.

Har dock inga egentliga driftserfarenheter då brännaren endast har varit igång sedan augusti, till skillnad från A3:an som jag har mekat en del med under nästan 13 år.

Har sett att det finns ett antal begagnade A3:or på blocket med pris från 2500-9000 kronor. Jag tror att det blir svårt att få den såld, dessutom kan man nog använda en del saker t.ex fläkten som reservdel och internmotorn som reserv till min matarskruv. Motorn går dock inte att använda i Biolinen brännaren då dess motor går åt motsatt håll.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Kör också A3, installerad -98, bara går och går, fick dock byta motor i vintras då lådan skar, slussvingar bytta igen, senaste gick 3,5 år, 265:- för dom nya, lär inte byta ut brännaren förän pannan brakar... får hoppas det dröjer läääänge :)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
RogerN
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 jan, 2005 15:42
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av RogerN »

Här finns också en gammal Ecotec -97 satte in den -04 då förre ägaren installerade jordvärme.
Angående modifieringar så är det monterat det extra luftröret till brännarkoppen samt slitsarna är breddade så den kan ge lite mer effekt.
Jag håller även på och pular med ett plc-baserat styrsystem samt varmluftständning 8) .
Har bytt slussvingar 2ggr på 6år, den bara tuffar på och går som en klocka.
(Träffade nyligen förra ägaren och han saknade ecotec'en :D )
/ Roger
Viking B16GL/CTC 265B/Tigex 25
(Pensionerad EcoTec Compact A2 15kw)
Fiddeli
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 05 feb, 2010 22:32
Ort: Lödöse

Inlägg av Fiddeli »

Har en gammal A3 som fanns i huset när vi köpte för 4,5 år sedan. Har inga modfieringar. Fick ett avtal med min servicegubbe, kollar över systemet 1 gång per år, 10 % rabatt på reservdelar och en uppsättning vingar gratis för ca 1200 kr / år. Bytte vingar i vintras, då hade de förra gått över 3 år och jag kör brännaren året runt. Blir nog till att byta skruv vid nästa service då den börjar bli väldigt tunn i koppen =) Gör rent panna och brännare varannan vecka på vintern och var 3:e på sommaren.
Ecotec A3 - CTC total -85 - 150 m2
magnus35
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 27 dec, 2010 10:46

Inlägg av magnus35 »

Har en a3 från 00 i min albin panna från 92

Jag tycker att den suger rejält , har bytt en processor i styrboxen , motor och växellåda samt vingar .
Nu går den precis som den själv vill , startar i bland ibland inte , den är rengjord idag men vill inte starta.
Skriv svar