Vad kan ha hänt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av deasstore »

Det är synd att det är många som har problem. Min har fungerat bra. något stopp bara pga slarv.

Ska lägga ut om det är någon sm är intresserad av min biona. Eller delar av den.
Har ett ny kvarn. (demo körd.)

pm mig om det är någon som är intresserad helst vil jag sälja allt som en enhet.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Gröngöling
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 25 feb, 2012 20:52
Ort: Halmstad

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Gröngöling »

Jag är ganska ny på detta med pellets och självklart råkar men då ha en Biona. Ju mer man läser i dessa inlägg blir man osäker på hur man ska ställa sig till utrustningen. Just idag efter en del olika problem under de 3 månader jag haft huset, står den stilla. provade att starta om efter att den visat "låga ej detekterad". Den matar fint uppstartsdosen men sedan ingen kvittering. Fläkten går och spjället öppnar men ingen fart på elementet. Ohmade elementet som visar 37, och spänningen in till elementet är 221V. Alla 3 glassäkringar i skåpet är hela.
Så den fortsätter bara att göra sina 4 startförsök men ingen tändning med följd att brännaren blir full av ny mald pellets. Flyttade plats på ett par relä men ingen skillnad. Mottager gärna tips snarast. Ser att det finns många skarpa hjärnor här som kan sina brännare.
Biona 2000, Diom kombipanna, veckoförråd. Helrenoverad 138 m2 villa 1,5 plan samt källare, byggt 20-tal. Besiktigad skorsten.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av deasstore »

Prova att öppan luckan under och starta utan att ha matningen på läge auto. (eller dra ur sladden till kvarnmotorn)
Känn försiktigt om det blir varm när du startar brännaren. Ett alternativ kan vara att värmeelementet sitter för långt bak. Det var någon jag känner som hade det problemet.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av kari »

Gröngöling.37ohm för 220v.värkar vara fel,det skulle vara ungefär 100 ohm eller mer.Du kanske har 110volts tändnings motstånd,vilket tänder brännaren men motståndet går sönder snappt.Är ljusmotståndt hel?Om ljusmotstånet är trasig kan jag tänka mig att liknande symton,som du har beskrivit,kan uppkomma.
Brännaren går igåg men ljusmotståndet ser inte lågan så matas mer pellets,men jagtror inte det är så i ditt fall.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Roberg »

Jag bytte tändelementet, på min Biona, i höstas och kontrollmätte då resistansen på det nya elementet. Det var då 35ohm.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Gröngöling
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 25 feb, 2012 20:52
Ort: Halmstad

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Gröngöling »

Stort tack för alla snabba och bra svar. Hittade felet! Efter mycket möda och besvär, så visade det sig vara mikrobrytaren till spjället som lossnat i ena skruven. När detta åtgärdats tände kvittering och elementet startade. Så nu kommer skön värme i huset igen.
Känner ni till om det går att ändra parametrar i Pelparam programmet? När jag installerade och laddade ner uppdatering så kunde jag inte ändra de inställningar som följde med. Dom var tydligen fasta i programmet.
Biona 2000, Diom kombipanna, veckoförråd. Helrenoverad 138 m2 villa 1,5 plan samt källare, byggt 20-tal. Besiktigad skorsten.
Skriv svar