shuntmotor .

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

shuntmotor .

Inlägg av MrMerkel »

Har ett problem som uppstår ibland , min shuntmotor thermomatic era som sköter att det kommer värme till övervåningen där det är element i vattenburet system vill inte sluta gå den öppnar för att släppa ut värme som vanligt men öppnar fullt för att sedan på lampan stänga efter någon sekund och så håller den på så det låter i shuntmotorn när den öppnar och stänger hela tiden .

Det här har hänt några ggr senaste tiden , och då har jag bara brutit strömmen någon minut och sedan kopplat på den igen och då fungerade det som vanligt men inte nu .

När allt fungerar som vanligt öppnar shuntmotorn och släpper varmvatten i rören tills givare där uppe känner att rätt temp är i rummet och då stänger shunten igen , och öppnar bara när givaren vill ha mer värme .

På nedre våningen har jag ett vattenburet system med golvärme i gjuten platta så övervåningen och nedervåningen har olika system , allt värms med vedpanna och acctankar.

Dålig förklaring på felet nen hoppas någon förstår vad jag menar och kan komma med råd .
Vedex 3300 1000liter borö med solslinga och 110vvb och 1000liter borö slavtank.
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

Re: shuntmotor .

Inlägg av MrMerkel »

Nu bröt jag strömmen och sedan vred jag på shuntmotorn från 9 till 7 och sedan på med strömmen och nu började motorn gå som den ska ,den hade nog fastnat .
Vedex 3300 1000liter borö med solslinga och 110vvb och 1000liter borö slavtank.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: shuntmotor .

Inlägg av Stegatorparn »

Min CBJ som har en liknande funktion som ERA. När strömmen varit bruten och kopplas in igen, öppnar shunten max och stänger sedan i steg för att hitta ett jämviktsläge.

Shuntstyrningen talar själv om när det blir givarfel.
Det enda man kan kontrollera är att givare och strömförsörjning är ordentligt anslutna till kopplingsplinten och inte glappar. Koppar flyter lite med tiden och skruvarna kan behöva dras åt.

ERA manual http://www.termoventiler.se/media/uploa ... Manual.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar