Vedugn - gjuta kupol?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Odensala
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 29 okt, 2011 09:11

Vedugn - gjuta kupol?

Inlägg av Odensala »

Tjena!

Jag håller på att bygga mig en vedeldad ugn för gräddning av diverse pizzor och bröd utomhus och har kommit så långt att det är dags att bygga kupolen.
Man skulle kunna mura den med eldfasta stenar och bruk men det blir rätt dyrt - vet någon om det går att gjuta en kupol i eldfast gjutmassa? Tål den utomhusklimatet i vårt bistra land?

Eldfast gjutmassa är visserligen också dyrt, men det blir dock lite billigare och betydligt enklare än att mura.

Lera är ett annat tänkbart alternativ men jag har läst att man gör bäst i att ha en sådan under tak vilket inte är min plan. Några med erfarenheter där?

Tackar!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedugn - gjuta kupol?

Inlägg av Eldvin »

Gjutmassan lär inte gilla vattnet. Kan du göra kupolen i plåt och isolera den istället???
Odensala
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 29 okt, 2011 09:11

Re: Vedugn - gjuta kupol?

Inlägg av Odensala »

Det skulle säkert kunna fungera.. Jag har haft funderingar på att klyva ett oljefat. Jag antar att man gör bäst i att isolera insidan med gjutmassa för att den inte ska rosta bort? Eller varför ens bry sig om det? Oljefatet är gratis och kan med lätthet bytas ut varje eller vartannat år - även om jag skulle putsa det med bruk på utsidan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedugn - gjuta kupol?

Inlägg av Eldvin »

Om du fodrar oljefatet med eldfast sten då??
Thomas LLA
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 31 okt, 2011 15:56

Re: Vedugn - gjuta kupol?

Inlägg av Thomas LLA »

Skriv svar