PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Jo, det händer ibland. Hela kedjan svg -> javascript -> websocket -> pellmonweb -> dbus -> pellmonsrv -> owfs -> tempgivare har "lite svårt att komma igång ibland", men det brukar alltid hjälpa att helt enkelt ladda om webbsidan då det krånglar. För mig händer det så sällan så jag har inte kommit mig för att sätta tid på att reda ut exakt vad som inte fungerar. Om det inte fungerar alls trots att du laddar om sidan, så är det nog nåt annat. Möjlig förklaring kan vara tex gammal webbläsare som inte stöder websocket eller inte har tillräckligt bra stöd för svg, eller tex en felkonfigurerad proxy mellan webbläsaren och pellmonweb.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av subaru95 »

Jaha dags för problem... Tänkte fixa pelletslogger till min dotter som nyss köpt hus.. Kör med rasberry pi
och tänkte köra 1-wire över gpio vilken fungerar bra när jag kör den manuellt i putty fönstret med cat w1_slave ..
Men inget kommer fram i pellmon.. använder original bilden med boiler_temp för min 18b20 givare..
Gpio fungerar för jag använder det till feedertimer och den räknar så fint..
så här ser min sensor ut
ow1_path = /sys/bus/w1/devices/28-000005a7acb8/w1_slave
ow1_description = boiler_temp
78 01 4b 46 7f ff 08 10 51 : crc=51 YES
78 01 4b 46 7f ff 08 10 51 t=23500
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av subaru95 »

Tillägg !!! jag använder GPIO 4 för temp mätningen.. Behöver man ställa in gpio4 i pellmon ? ser inget men inte säker.
//Hasse
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av subaru95 »

Tillägg 2 Jag har använt både den senast Jessie lite och en wheezy som är nåt år gammal..
Jag har använt både en rasberry pi B+ och en rasberry 3 bara pellmon installation och uppdatering som man gör när den är ny installerad.
Jag använder mig av den enkla installationen av pellmon .. sudo gdebi pellmon_0.7.0-1_all.deb
OWFS är inte installerat .

Med vänlig hälsning Hasse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

har du enablat onewire pluginet? Är det där hela onewire confen? Det saknas i så fall ett _item.
https://github.com/motoz/PellMon/blob/m ... ewire.conf


# Example:
# ow1_item = temp_out_n
# ow1_longname = Outside temp north
# ow1_path = /sys/bus/w1/devices/28-00000514d529/w1_slave
# ow1_description = Outside temperture on the north side
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av subaru95 »

Tack Honda... det var item som fattades... än en gång blind. Nu fungerar det... :)

Mvh Hasse
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

En liten fråga jag har nu kört med detta ett tag och fick nu hem pellets 6mm samt att jag laborera lite med skruven. hur nollar jag smidigast antal skruvvarv så jag kan klocka in den nya skruven?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av mrxswe »

Räkna ifrån där den är. Om du inte har bytt skruv eller motor så ska antal varv vara lika som förut.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Har en annan skruv jag fundera på att testa

Det finns en svara-knapp använd den och låt bli citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. / Roli moderator
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Lmeboy »

Vilken häftig grej du byggt Honda!!! Hatten av!!!

För första gången har jag googlat på Raspberry och undrar om ditt bygge skulle kunna funka på följande HW?

https://www.ebay.com/itm/Raspberry-Pi-3 ... SwxDNZibSi

Eftersom jag är rätt osäker på om jag får igång grejerna så känns pengen rätt, gäller bara att prylarna är det :lol:

Detta skall vara med i ovan paket:

Item Description:

Quad Core 1.2GHz Broadcom BCM2837 64bit CPU
1GB RAM
BCM43438 wireless LAN and Bluetooth Low Energy (BLE) on board
40-pin extended GPIO
4 USB 2 ports
4 Pole stereo output and composite video port
Full size HDMI
CSI camera port for connecting a Raspberry Pi camera
DSI display port for connecting a Raspberry Pi touchscreen display
Micro SD port for loading your operating system and storing data
Upgraded switched Micro USB power source up to 2.5A



Kit Included:

Raspberry Pi 3 Model B

Multinational 5V 2.5A Power Supply, with UK, EU and AUS adapters

16GB SD Card

Black Case

1M Black HDMI cable

2M White Ethernet cable

2 Heat Sinks ( Pre-installed )

User Guideline
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av subaru95 »

Klart du får igång det vi är nog ganska många som kör det så lite basic kunskap finns även fast jag känner mig som nybörjare som fort det blir problem... Men som tur är Honda expert

//Hasse
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Har mätt upp effekten under 6min drift och fick ca 20kW,har mätt upp skruven under under 6min kontinuerlig både skruv varvtal och mängd pellets men i pellmon visar den ca 17kW är det något mer jag behöver ställa in?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Lmeboy: Tack, och javisst fungerar det med raspberryn du länkar till.

Higgis: Pelletcalc pluginet räknar med 0.9 * 4.8kWh/kg, dvs 90% verkningsgrad. Det kan nu diskuteras om det är vettigt eller inte... Borde väl vara inställbart det också, men det är det inte i nuläget.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Tack för svaret
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Quilding »

Om jag backar ca 10 veckor så är upplösningen på datat ca 50 minuter istället för 30 sekunder som det verkar vara annars. Ställbart? Bugg eller feature?

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Skriv svar