PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Standardkonfen reserverar plats för 15 givare i databasen så om du inte behöver mer så är det bara att lägga till de tre nya i [pollvalues] så är det klart.

Om du redan har använt alla 15 [rrd_ds_names] så finns det en artikel i wikin om hur du kan utöka en befintlig databas utan att förlora data, eller så skapar du bara en ny enligt den nya definitionen och börjar om med datainsamligen.

Annars så underlättar det betydligt om du tar med vad du har gjort i konfen och vilka felmeddelnaden du får.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
trollet
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 25 jun, 2010 16:24
Ort: Krokstorp,mönsterås
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av trollet »

Blev sent i går så hjärnan blev kokt mot slutet,men det var exakt som du sa,slut på platser i databasen..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tellus G25 750l tekniktank 4000l slav.kw012 laddomat 21.ESBE C-90A TK1B.3 tons mafa extern förråd.panna 2 bionet med bequem 12D brännare laddomat 10 loggning via villasystem,samt supervision.(100+70kvm)+70kvm källare.9kg/dygn vid -4 ute.
segepe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 25 jul, 2006 10:46
Ort: Kristianstad

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av segepe »

segepe skrev:Hej

Jag har denna config:
gpio22_function = timer
gpio22_item = feedertimer
gpio22_pin = 15

Gjorde en uppdatering på Jessie, efter det så fungerar det lite bättre...
Något knas är det, och du kan ha rätt om jordningen.
Trots ingen signal visar den 1.3kw.
Idag visar effekt under vila ....2.4kW
Stiger gradvis om jag tittar bakåt från start....
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

har du testat det jag föreslog?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
segepe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 25 jul, 2006 10:46
Ort: Kristianstad

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av segepe »

Ja, räknaren fungerar okej jordad

Men tycker det är konstigt att i vila så stiger kw hela tiden med 0,4kW för varje gångtids period.
År nu uppe på 6kW i vila ;)

Tror faktiskt att jag installerar om nu :(
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Vad menar du med jordad? Menar du att timer står still om du kopplar pin 15 till GND?

Om tiden på timern ökar då brännaren är i vila så är det väldigt troligt att du har för hög resistans i kopplingen till gnd så ingången flaggar av och an (och då får du naturligtvis en effekt). Om timern visar exakt samma värde och effekten ändå ökar så är det ett mjukvarufel, men jag kan inte upprepa det här så det kan jag bara fixa om det klarnar var felet är.

Ett snabbt sätt att kolla är förstås att köra in senaste release istället för betan, det tar väl ca två minuter.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
segepe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 25 jul, 2006 10:46
Ort: Kristianstad

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av segepe »

Bra ide.
Jag kör in releasen och återkommer
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Men du svarade inte på min fråga så jag vet fortfarande inte vad som händer... :(
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Jag riggade upp ett test igår med en simulerad brännare till en timeringång och det fungerar exakt som det ska. Då jag försöker läsa mellan raderna för att få reda på hur din timeringång beter sig så ser det nog ut som att du har elektriska problem, dvs ingången logiska värde stämmer inte överens med det du har kopplat den till pga störningar. Gissningsvis så behöver du en kraftigare extern pullup för att hålla ingången aktiv då reläet är öppet, en liten kondensator till jord skadar knappast heller.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
segepe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 25 jul, 2006 10:46
Ort: Kristianstad

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av segepe »

Hej igen
Ursäkta att jag inte svarat, är tacksam för alla dina försök att hjälpa till :)
Tror du har rätt med ngn störning här.

Ska experimentera lite idag (riktigt tråkigt väder i Skåne idag )
segepe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 25 jul, 2006 10:46
Ort: Kristianstad

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av segepe »

Installerade om idag och.....samma resultat (för varje körning ökar viloläget med 0,2-0,3kW)
Bytt reläet, med samma resultat.
Misstänker ngn typ av störning från reläet.

Tror jag byter till räknare.....
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Du ska koppla ett motstånd tex 4,7kOhm mellan ingången och plus 3.3V, räcker inte det så kan det behövas en kondensator mellan ingången och jord.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
segepe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 25 jul, 2006 10:46
Ort: Kristianstad

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av segepe »

Tackar.

Det är nog så lösningen är.
Hittade liknande svar på Google också.
Ska göra så imorgon.
Tack igen
segepe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 25 jul, 2006 10:46
Ort: Kristianstad

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av segepe »

Tack för hjälpen.
Problemet löst med att lägga till motståndet !!!

Underbart med detta forum !
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Tyvärr så är det nog inte det, än... Jag lyckades till sist upprepa felet i min testjigg efter en längre körning och det visade sig att 'resteffekten' uppträder trots att timern står still, så den beror inte på en ostabil ingång utan på en bugg i mjukvaran. Men den var lätt att hitta då jag visste vad jag skulle söka efter. Tänkte låta testet köra några dagar till för säkerhets skull innan jag fixar en uppdatering.

(Felet var att timern kunde räkna 50ms bakåt om den hade lästs av precis innan ingången deaktiveras pga debouncingfiltret, och det hanterades inte korrekt av sliding window summeringen av timern för effektberäkning)

Men av din beskrivning så får jag känslan av att du hade två fel, dels en ostabil ingång och dels 'resteffekten', så motståndet är nog bara bra.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar