Vårat solvärmebygge!!

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Nu är alltså allt färdig i pannrummet.



(längre fram i tråden kommer efterjusteringar i pannrummet)




Över till bygge av solfångarpaneler 8)
Senast redigerad av Jonas O den ons 16 sep, 2009 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

När det gäller material till solfångarlådor har det studerats andras byggen noggrant.
Majoriteten verkar bygga i trä.
Detta bygget var tänkt att byggas i aluminium.

Gjorde en massa efterforskningar om var man kan köpa aluminiumprofiler/plåtar/konsoller och till vilka priser.
I jobbet har jag tillgång till alu-svets, dock är det ett stort as till svets och knepig att bära med sig hem.
Hemma har jag en egen mag-svets (tratitionell svets för plåt/stål)

Valet stod då på att göra allt på jobbet i aluminium, alternativt stål/plåt och då kunna ha verkstad både hemma och på jobbet..


Det föll tillslut på plåt-alternativet pga kostnad och tillgång till verktyg.



Till att börja med mättes en exakt rektangel ut.
Denna har samma yttermått som absorbatorplåten. (211x111cm)
En rektangel tillverkades och ritades av på en spånplatta för att lättast kunna göra kopior.
Rektanglen är tillverkad av 40x20x2 profiler.

Bild

Bild

Bild

Så det blev 8st rektanglar tillverkade.




4st av dom svetsades fast på en vanlig plåtskiva, 250x125cm, 1mm tjock. (bottnar)

Bild

Bild

Bild


Sedan åkte vinkelslipen fram och det som gick utanför ramen kapades bort.

Bild



Sedan var det "bara" att göra tre till..

Bild



I hörnen satte jag dit en vinkelprofil som ska hålla ihop den övre ramen mot den undre (mer om det senare)

Bild



Slutligen ligger fyra solpanelsbottnar upponer på garageuppfarten.

Bild


Utmätning och placering av fästen.

Bild

Bild




Nu börjar vikten infinna sig så därför kommer man att tänka på lyftöglor..
(ja varken jag eller någon annan tänker då inte bära upp dom på taket genom att ta dom på ryggen...) :wink:

Över till StenaStål och köpa rundstav, 10mm solid.
Kapa upp i lämpliga bitar

Bild

Fram med induktionsvärmaren och forma.

Bild

Bild

Sen är det dags för plattjärn, kapa i bitar med 90graders vinkel.

Bild





Baksidan på absorbatorplåten är ju platt ute i kanterna, bortsett från anslutningsröret som går ut på varje håll, upptill och nertill.

Bild



Detta innebär att en förhöjning med 20x20 profiler läggs ovanpå bottendelen.

Bild



Nu hittar även lyftöglorna sin plats

Bild




Invändigt rostskydd består av riktig epoxygrund (samma som till bilar)

Bild

Skarvarna mellan bottenplåt och ram/förhöjning har limmats med konstruktionslim.
Lådan kommer alltså slutligen bli helt kemisk tät, med undantag för ett ventilationsrör. (200 liter luft kommer expandera alldeles för mycket i värmen)

Bild

(som synes så var detta en ide som kom fram efter grundfärgen...) :wink:




4 bottnar svetsade, grundade och klara invändigt!

In med dom i vardagsrummet (detta rummet är orört sedan -72 så det får funka som verkstad till detta)

Bild

I dessa ramar lägger vi nu glasull-isolering, 60mm (ramen är 60mm hög nu och rören på solfångarplåten kommer trycka ner detta till ca 50mm)

Bild

Bild

Över isoleringen breder vi ut vanlig ungsfolie. Bi-kakemönstrad som är lite hållbarare :lol:

Bild

Eftersom alufolien inte är bredare än 30cm läggs flera längor som sedan tejpas ihop med aluminiumtejp (riktigt bra tejp!!)


Nu är det dags att lägga på absorbatorplåten på det hela.
Absorbatorplåten är av aluminium, aluminium bör inte ligga direkt mot plåt , kemiska reaktioner mellan plåt och aluminium kan ge oxid/rost.

Därför lägger vi ett rikligt lager med konstruktionslim på plåtlådan och sedan läggs absorbatorplåten ovanpå där, dvs ingen direkt kontakt mellan aluminium och plåt här.

Bild

Lite stålkonstruktioner ligger på som tyngd.



Sakta men säkert byggs den ena lådan efter vartannat, mycket torktid imellan på konstruktionslim och grundfärger.
Efter en tid så är iallafall fyra färdiga bottnar tillverkade.




Nu är det dags för överdel med glasskivor.

Från början var det tänkt att använda 1 glasskiva på varje panel med måtten 211x111cm.
Stora, otympliga och jävligt dyra visade det sig.
Här finns det många lurendrejjare att handla glas av...

Glasmästaren tar 1890kr/kvadrat, ta det gånger 9,44 kvadrat !!!!!! :shock:
Mycket efterforskning gick åt här...
Hade turen att hitta en lokal glasmästare som var intresserad av solfångare, hade sedan tidigare sålt lite sådant glas och kom med ett bra tips!
På den övre ramen, sätt en tvärliggande stålregel exakt på mitten.
Det gör att vi kan använda oss av två skivor/solfångare med måtten 105x111 istället.

8 glasskivor gjorde en högre kvantitet men oxå lägre pris/kvadrat.
Dessutom lättare att hantera.
Ett plus är även om ett glas går sönder, då räcker det med att byta "halva" glasskivan...

Inte mycket mer att fundera på, 8 glasskivor blev det! Och till en MYCKET lägre kostnad än hos första glasmästaren och internet-handlare.


Dessa glasskivor limmades i förväg på den övre ramen.
Efter härdning av limmet så monterades hela övre ramen i ett stycke ihop med den undre.
På samma sätt så lades en ordentlig limsträng av konstruktionslim ovanpå absorbatorplåten.


Här står fyra bottendelar och fyra överdelar och väntar på ihopmontering.

Bild

Den första monteras ihop:

Bild

Här syns även lyftöglorna placerade "mitt på" varje halva för att minimera att hela lådan ska flexa vid lyft och glaset spricker.

Även ett av fyra anslutningsrör skymtar till höger i bild.



"Bara" att snickra ihop övriga paneler :D

När alla fyra sitter ihop kommer dom målas helt på utsidan med svart hammarlack, ett flertal lager.
På glaset hamnar oxå ett lager färg över den biten där lim-strängen finns.
Detta pga att blockera solens UV-ljus, då förlänger man livslängden på limsträngen!
(därför det är svart kant runtom på vindrutan på din bil)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jonas O skrev: Okay :D

Vi får helt enkelt se när första pumpen lägger av, slänger kanske dit ventiler vid det tillfället :wink:
Hoppas att du slipper byta. Det kanske är jag som har haft oturen att få en "dålig" pump. Första haveriet var mitt eget fel.....
Jonas O skrev:Hur stor vätske-volym har du på hela din solfångarkrets?
Vätskevolymen ligger omkring 26-27 liter.
Jonas O skrev:Hur många liter acc-tankar har du?
Har en tank på 1800 liter med dubbla solslingor. Dessa är placerade hög och lågt i tanken. Har ett styrsystem som prioriterar att värma den övredelen för VV ifall temperaturen i solfångarna är tillräckligt hög och den övre temperaturen i tanken ligger under den i styrsystemet inställda, kör just nu med 80°.
Jonas O skrev:Och varför har du så högt tryck som 9 bar?
Var det trycket på säkerhetsventilen som ingick i det paketet som jag köpte av Solgruppen. Deras system brukar ha det trycket. Rätt eller fel ????
Jonas O skrev:Jag satsade på ett rejält exp-kärl, 24 liter. Har max arbetstryck på 3,0bar.
Min beräknade mängd på vätskan i solfångarkretsen är 10-12 liter, alltså inga problem att exp-kärlet kan ta upp hela den volymen utan att systemtrycket ska bli oroväckande högt.
Har tänkt att sätta systemet på ca 1 bars övertryck och om hela kretsen förångas kommer trycket ändå inte öka med mer än 1 - 1,2 sådär.. (runt 2 bar alltså)
(om jag räknat rätt)
Själv kan jag inte räkna på detta, men jag skulle kanske se mig om efter ett större kärl för att minska driftstörningsriskerna som ett litet expkärl kan ge.



Häftigt solfångarbygge som du håller på med. Vad räknar du med att det till slut kommer att kosta? Vad kommer eventuell förtjänst att bli, jämfört med att köpa "prefabricerade" solfångare?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Inlägg av Jarina »

Vilken sorts glas använder du och hur tjockt är det. Jag har också lekt med tanken att täcka allt med ugnsfolie, och kan du så kan jag :)
Jag kommer dock att använda mig av trä lådor, (tryckimpregnerat)

Jag har dock ett problem de absorbatorer jag "hämtade" i Finspång. De har tappat en del av den svarta färg som finns på ovansidan, tänkte att jag kanske kan måla dit lite ny, med någon svart färg som tål värme.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Roli skrev:Häftigt solfångarbygge som du håller på med. Vad räknar du med att det till slut kommer att kosta? Vad kommer eventuell förtjänst att bli, jämfört med att köpa "prefabricerade" solfångare?
Som jag skrev i första inlägget så har vi haft hemma dom flesta tillverkarna av solfångare, både plana och vaccumrör modell.

Den billigaste och enklaste modellen landade på 49.000kr med moms men minus statligt bidrag på 7.500kr
Den dyraste och mest avancerade anläggningen landade på 96.000kr inkl moms, men minus statligt bidrag på 7.500kr.
Ingen kalkyl inkluderade rör mellan pannrum/tak eller arbete för att montera anläggningen.
Alla tillverkarna räknade på mellan 8-10 kvadratmeter solfångare.

Man vet ju av erfarenhet att det dessutom istortsett alltid tillkommer något mer utöver kalkylen..

Till våran solfångaranläggning har vi till en början budgeterat ca 15.000kr

Det är ju inget snack om att det kommer bli billigare, dock vet man ju inte hur effektiva dom blir :roll:


Men mycket av det hela så är det oxå ett spännande och roligt projekt!!
Senast redigerad av Jonas O den tis 01 sep, 2009 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Jarina skrev:Vilken sorts glas använder du och hur tjockt är det. Jag har också lekt med tanken att täcka allt med ugnsfolie, och kan du så kan jag :)
Jag kommer dock att använda mig av trä lådor, (tryckimpregnerat)

Jag har dock ett problem de absorbatorer jag "hämtade" i Finspång. De har tappat en del av den svarta färg som finns på ovansidan, tänkte att jag kanske kan måla dit lite ny, med någon svart färg som tål värme.

Glaset är så kallat lågjärnhaltigt, säkerhetsglas (härdat)
4mm tjockt.
Första glasmästaren gav oss ett pris på 18,961kr för 4st glasskivor i den storlek som behövdes!!
Efter lite diskussion kunde han släppa det för 17,000kr jämnt :shock:

Sen var det bara att leta vidare, finns några på nätet som säljer men det verkar vara svårt med leveranstider..

Fick tillslut tag på glas via en lokal liten egenföretagare, till ett betydligt bättre pris!
Lönar sig att jaga!


När vi monterade ihop en av panelerna så var det extrem högsommarvärme, en droppe svett från pannan landade på aborbatorn, tog fingret och torkade bort och till min förvåning så följde den svarta färgen med :shock:
Så den är helt klart jävligt känslig..
I detta fallet gjordes ingen åtgärd, det får vara som det är helt enkelt.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Dags för takfästen.


Tanken var i detta fallet att montera panelerna ovanpå taket, "hängande" några cm över pannorna.

Först konstrueras och byggs 10st sådanahär:
Bild



Panelernas storlek ritas upp med maskeringstejp:
Bild



Fästpunkter måttas ut, hål borras:
Bild




Innan fästet monteras så kladdas det på lim/tätningsmassa (väderbeständigt) och över det läggs ett tjockt lager färg (färgen hindrar UV-ljus som åldrar lim/tätningsmassa)
Bild



På insidan av vinden ser det ut såhär:
Bild



Bultarna som går igenom fäste/tak/fästplatta är m10 bult, 3st på varje fäste.
Ett enda fäste är tillräckligt stabilt för att det ska vara så gott som omöjligt att rubba det för hand, riktigt stabilt!


Alla 10 fästena monteras, jag sitter på taket och drar bultarna och frun står inne på vinden och håller emot muttrarna. :)


Sedan ser det ut såhär:
Bild

På dessa pannor läggs sedan en gummiduk som limmas mot stålpinnen, kommer förhoppningsvis hålla regnet kvar på ovansidan.



Nu monteras en tvärliggande stålprofil 40x20, en upptill och en nertill:
Bild
Det var kul att se att alla fästena hade hamnat rätt, stålprofilerna ligger helt absolut raka, vattenpass och måttband är fina grejjor!
Hade man haft en lyftkran så hade man kunnat lyfta hela övervåningen i dessa profiler :lol:



Denna utsikt får solfångarna, inget ivägen där 8)
Bild

Bild






Fortsättning följer... 8)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Inlägg av Jarina »

Jonas O skrev: Sen var det bara att leta vidare, finns några på nätet som säljer men det verkar vara svårt med leveranstider..

Fick tillslut tag på glas via en lokal liten egenföretagare, till ett betydligt bättre pris!
Lönar sig att jaga!
Var är lokal, bor du i skåne?
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hos den lokala glas mästaren hittade du glas till vilket pris då? Och vad var benämningen på det?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jonas O.

Suveränt reportage.
Keep up the good work.
Jag följer med spänning och stort intresse ditt projekt.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Spännande, har du tänk igenom det här med partiellförångning?

viewtopic.php?t=5315

Köpte själv 2st paneler med 20st vacuumrör(40st) då 2007 15000:- bidrag ca: 7200:-
Med vvb etc. landade jag nog på ca:25000:-

Fantastiskt kul med solfångarna! klarar mig i princip helt med bara solen maj, juni, juli och augusti.
Har dock perfekt solfångartak (45gr rakt i syd, högt läge) Jag kunde bara inte motstå att skaffa solfångare med detta super läge!

Lycka till med fortsättningen...
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Haft lite ont om tid att uppdatera.... Men nu kör vi ett ryck igen :D




Dags att skicka upp panelerna, en lyftkran beställdes.

Bild




Lyftkranen kom, lyft gjordes, en hel del skitsnack blev det och efter 59min så var allt klart. (effektiv arbetstid typ 30min)

Bild

Efter lyftet så säkrades panelerna lite provisoriskt med spännband, kommer skruvas fast sedan.


Bild


(För att det inte ska komma in fukt i panelerna så tejpade jag över anslutningarna med lite blå tejp :wink: )



Panelerna på plats, nu är det bara till att löda ihop rören.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Fram med gastuber och börja löda!

Nertill mellan panel 2 och 3 är kallvatten in på panelerna.
Bild


Värmen tas ut på samma vis upptill mellan panel 2 och 3.
Där finns även ytterliggare en anslutning som går uppåt mot en avluftare.
(ingen bild på det för tillfället)



Imellan panel 1/2 samt 3/4 sitter en U-böj som ska ta upp värmeutvidgningen, iallfall tänkt att det ska bli så..
(en sak som man snappat upp på www-rörmockarskolan)

Bild

Dessa är ditlödda medans dom är fixerade med vattenpass, så att det inte ska kunna bli någon luftficka/lås.

Efter lödning så har tätheten kontrollerats och det verkar tätt, så då tätas hålen runt ingående rör på penelerna och sedan målas över.




Sedan var det dags att fylla upp systemet (först med bara vanligt vatten) och direkt tömma, gjorde så 3-4 gånger för att försöka få ut eventuellt skräp som kan kommit in i rörsystemet....

Sedan fylldes det upp (återigen med bara vatten) och invänta sol för att se om det funkar...



Dagen efter (början av augusti 2009) kunde vi nöjt konstatera att det blir värme och värmen ökar i acctankarna.
Efter 3-4 timmars intensiv sol hade tankarna ökat flera grader.
Rören är ännu inte isolerade för att kunna se ev läckage.
Här på första dagen med solvärme kännde jag lite försiktigt med handen på "värme-ner" röret, bara duttde till försiktigt....
På bara bråkdelen av en sekund så fick jag en brännskada med efterföljande brännsår och blåsa... DET ÄR VARMT! :oops: :oops:



Nu följde 2 veckor av helt klart väder och sol varenda dag.
Systemet i drift och inga rör isolerade, åkte tillomed hem på lunchen för att kolla läget första veckan..

Bara att konstatera att det funkar suveränt bra, testade även nödkylning under ett par nätter och även det funkar bra, verkar kunna sänka tempen i tankarna ganska mycket.
Under denna tiden både duschade/badade och diskades det överdrivet mycket och det var inga problem, solen höll oss med den värmen vi behövde.




Ett problem som upptäcktes nu var att när tankarna var rejält varma och utetempen sjönk på natten så svalnade panelerna av så mycket så att det vattnet sjönk neråt och bildade en baklänges självcirkulation.
"kostade" en värmesänkning på 5-7grader på tankarna under en natt.
Så en backventil måste installeras för att hålla kvar värmen i tankarna.


Så efter två veckor tömdes systemet och vatten/glykol fylldes i istället, 50/50 blandning.
Och när systemet ändå var tömt passade vi på att ändra lite mer.

Anslutningen till cirkulationspumpen byttes ut mot en med avstängningsventil, på röret "värme in i tank" monterades även där en avstängningsventil och på samma rör även en backventil.

Bild

Nu behöver man alltså inte tömma acctanken vid byte av t.ex cirk-pumpen.




Sedan isolerades rören, här en bild från vinden, högtemp isolering och aluminiumtejp ovanpå det.

Bild

Bild








För att fylla systemet så gör vi såhär:

En spruta från Jula (avsedd för ogräsbekämpning) används.
Istället för munstycke så sitter det en bit slang med en tryckluftsanslutning på.
På avtappningskranen sitter även där en tryckluftsanslutning.
Tycker detta är en bra typ av koppling, lättanvänd och med inbyggd stoppventil (stängs när slangen tas bort)

Jula-dunken kan man pumpa upp 3 bars tryck i. (sedan öppnar en övertrycksventil)
I med vatten/glykolblandning och pumpa upp 3 bar, på med anslutningen och låt vätskan flöda.
På expansionskärlet har vi en tryckmätare och när den är uppe i 0,8bar så vet man att vattenpelaren är 8 meter hög = systemet fyllt.
Sedan in med några liter till, så systemtrycket blir ca 1,2 bar.

Så har vi kört nu i 1,5 månad och det verkar funka suveränt bra.

Bild



Under augusti/september såhär långt har det eldats skräp (mjölk-kartonger etc) men bara en gång för värme, vi hade en regnperiod med regn i 5-6 dagar.
Så nästintill har solen gett oss den värmen vi behöver än så länge.

Lördag 12e sept var en kanondag, riktigt soligt och fint.
Då hade vi vid lunchtid 105grader på röret från solpanelerna!!! 8)

Ska bli spännande att se om vi får något tillskott under oktober månad.

Annars är det väl bara att räkna med 0 värme under nov/dec/jan/feb iallfal...


Någon form av räkneverk över solvärmen skulle inte var fel... Det är väl nästa grejj att fixa. 8)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Gjorde en liten justering häromdagen.

Tempgivaren på röret ut från acc-tanken mot solvärmeväxlaren flyttades till innanför isoleringen på tanken, ca 10cm bort från anslutningarna.
Backventilen gör nämnligen att vattnet som står i röret utanför isoleringen står helt stilla och svalnar av.
Detta gjorde att cirkulationen kunde sättas igång och slå av några gånger när temp i solpaneler är något under acc-tank-temp.
Blev ju då kylning istället för värmning..

Att flytta givaren gjorde susen, nu får reglercentralen rätt värde och det fungerar precis som det ska!





Ritat upp ett litet chema över anläggningen.


Bild


Den gröna fyrkanten är en automatisk avluftare.
T står för tempgivare.
Svarta runda är cirk-pump.
Röda fyrkanten med pil är en backventil.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Har även kopplat in en energimätare från Clas Ohlson på sladden mellan cirk-pump och reglercentral.
På det viset får jag veta hur många timmar solen värmt, samt kostnad på elen det drar.


Den 3e acc-tanken är nu bortkopplad (kan koppla bort 1 eller 2 av tankarna)
Kör nu på 500 + 750 tank.

Tisdag morgon, 31,2grader på vattnet.
Tisdag kväll 53,4grader
Mulet väder fram till ca 14 och sedan sol.
Cirk-pump i drift mellan kl 10.00 och 17.10


Onsdag morgon, 33,9grader på vattnet.
Onsdag kväll 61,3grader
Sol 90% av dagen
Cirk-pump i drift 8,45 timmar





2 långa duschar + disk o sådant varje kväll.
På två dygn har solvärmen tagit el för 1kr och 14öre..

Känns lovande!!!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar