NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av msh16 »

Då är du nästan framme! :)
Risken om det är för mycket ludt vid förbränningen är att man får hård aska och materialavverkning i brännaren av syreöverskottet.
Skrev nog lite fel kanske. Har du meny med matning reglerbar på tiondels sekund när som andra moderna brännare har, så ska du göra sista finjusteringen via skorstensröken genom att ställa om matningen och inte fläkten.
På min gamla föregångare kan man bara grovinställa matnigen och det är mycket sämre.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

Idag kom tredje stoppet... :evil: Det verkar som den inte klarar av mer än fem, sex dagar utan rengöring och det känns på tok för lite! Tänk om man vill åka på semester en vecka (eller två). Det ligger en del oförbrända pellets inne i pannan och några i brännaren.

I morgon ska jag ta bort rostret och göra rent ordentligt. Jag ska också sänka inmatningen något efter tips av Jan på Klimat Comfort. Jag hoppas att det ska göra susen.

To be continued...
Nymo 150 och Parca Norah 3000
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av votiv »

Några tankar kring underhåll:

Fotocellen
Fotocellen sitter fast med två självborrande skruvar/bultar med mutterhuvud. Storleken är någonstans mellen 6 och 7 på min fast nyckel så jag fick ta fram den lilla skiftnyckeln för att få bort dem. IDIOTISKT! :evil: Tanken är väl att man ska göra ren fotocellen med jämna mellanrum och då borde det för det första vara skruvar som löper lätt och smidigt och för det andra är skruvskalle att föredra. Att hålla på och krånga med en nyckel när det är trångt är väl inte så lyckat. En skruvmejsel som man bara sticker in vore den naturliga lösningen. Dessa skitskruvar ska naturligtvis bort

Rostret
För att få bort rostret lyfter man bak kåpan och sedan lossar man på röret som slangen från skruven sitter fast i. Så långt inga större problem. De (problemen) kommer när man ska ta ur rostret för tå trillar det nämligen ner halvförbrända pellets i ett utrymme där man knappast kommer åt att ta bort dem. Frågan är vad som händer med dem där... :roll: Jag funderar på att ta grovdamsugaren till hjälp för att få upp skiten.

Allmänt
jag misstänker att denna brännare precis som många andra är konstruerad av en ingenjör och då kan det enligt min erfarenhet tendara att sådana saker som praktiska lösningar för underhåll och liknande glöms bort. Istället är kontruktören nöjd med en kompakt lösning eller något annat som de tycker är finurligt. Jag har en bitter erfarenhet kring detta med min segelbåt som jag sålde i våras. För att byta bränslefilter och impeller var man tvungen att montera ner halva båten och åla in igenom en liten lucka där man i halvmörkret skulle försöka lossa en massa små skruvar samtidigt som man desperat försökte undvika att de ramlade ner i oljan och mörkret under motorn. vansinne!
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av Eldvin »

Skruvad fotocell???? Den skall ju bara dras rätt ut.Har du skruvat låss hela fästet :? Matningen ligger på ca 6 sek å pausen på 30 nånting,va ett tag sen jag höll på med den där.Du kan även prova att göra en extra baffael om draget tillåter, Ta en pappskiva å en passare så får du ut rundningen kopier sen till en plåt med två ben i bakkant å låt den vila mot kanten där luckan för ved är.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av Torsten »

Att brännaren är konstruerad av ingenjörer är nog helt sant.
Undrar hur det skulle se ut om konstruktörerna på Värmebaronen som enligt den egna reklamen konstruerat "den enda brännaren på marknaden som klarar av pannor med smala kanaler som t ex CTC 1100" försökt sig på att göra en brännare för 90mm rör?
Trots 7-8 år på marknaden har dessa konstruktörer inte ens brytt sig om att rätta till de initiala barnsjukdomarna utan låtit kunderna betala priset. Så blir det när säljfolk konstruerar. :x
Höga ÅF provisioner får ersätta teknisk utveckling.

Att få till fungerande förbränning 15 kW och normal eltändning i ett 90 mm rör är en ingenjörsbedrift i den högre skolan. Ingen annan tillverkare har ens försökt. Biona, Biomatec och Pelleco har visserligen också 90mm rör men arbetar efter andra principer.

Att man som kund får betala priset för att elda pellets i oljebrännarhålet är nog naturligt.
Rostret verkar vara tvådelat på den här bilden.
http://www.klimat-comfort.se/startsida/ ... mo-1831837
Ger kanske svar på frågan hur man kan mata ned pellets i ett 90mm rör utan att pellets ramlar ut i pannan.
Går det inte att skrapa bort askan och sedan ruska ut resterna genom brännarröret?

Att åka på semester två veckor om man eldar pellets utan uraskning i en av de sämsta pannorna för pelletseldning som finns är inte att tänka på. En vecka borde vara möjligt. Har du ställt in brännaren så att du har en bra förbränning eller kör du på fabriksinställningar?
Bara skruvens lutning och pelletsens form kan göra rätt stora skillnader i matning så noggrann anpassning efter just dina förhållanden är nödvändig.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av Eldvin »

Nymos Fader Kommer från Iwabo,Dom jobbade ihop tills dom blev osams!! Så denne person starta skälv.Som jag fattade det hela berodde det på styrkorten.Om man kollar på Nymo så kan man ställa driftdos från 0-100 lika så paustid. Vilket inte går på iwabo.Man kan således ställa matningen mer exakt på Nymo å sen justera luften med ett spjäll så förbränningen bli jämnare genom hela eldningscykeln.Sen så är det ju inte tänkt att man ska bränna skiten ur en Nymo 150 i stora pannor,Utan endast i små olje pannor typ Diom flera tusen,ctc11,12 hundra och gamla bacho varmluftspannor,och parka 3000. Som inte har plats med stora brännare.Sen att det tar tid å lära sig e en annan sak! Lägg ett kolegeblock i pannrummet å skriv ner va du gör å va de stog på innan.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av lange02 »

Ja vad Nymo och Iwabos konstruktör och Naturenenrgi egentligen kom ihop sig om vore intressant att veta.
Förde med sig att vi fick nymobrännare och det var ju bra. :)

votiv: Hur går det med nymoeldandet? Jag har också fotocell som bara är att dra ut från fästet utan skruvande.
Enligt informationer jag fått har det på nya Nymo 150 blivet enklare att rengöra rostret genom en liten omkonstruktion.

Har tidigare varit arg för att matningstiden bara går att ställa in på hela sekunder. Kom och tänka på att man får tätare steg i effektinställingen om man i stället låter matningstiden stå stilla på 3 eller 4 sekunder och justerar paustiden. Kör nu exempelvis med 4 sek matning och 19 sek paus.
Blir då såpass täta steg i matningen att vid byte av pellets slipper man röra fläkten. Väga upp hur mycket skruven matar med gamla och nya pelletssorten. Sedan justera paustiden upp eller ned så mängden pellets in i brännaren blir konstant.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av Eldvin »

Ett litet tipps! Kolla ljusvärdet, så det ligger någorlunda konstant, så vet du om lågan är någorlunda konstant å inte fladdrar.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av sänkan »

Bra tips där att justera med paustiden i stället för med matningstiden. Passar kanske fler brännare med darriga inställningsmöjligheter.

Att se fotocellens värden variera direkt på displayen är en mycket bra finess.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av Eldvin »

Finessen med att kunna ställa paus och gångtid är mycke praktisk! Har man tex en pellets som brinner fort så kan man öka driften och sänka pausen, eller tvärt om med pellets som brinner längre. Man får alltså samma effekt sett från olika håll.
urjohan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 dec, 2012 10:22

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av urjohan »

Hej!

Mitt första inlägg!

Jag har just köpt ett hus med en Nymo 200 pelletsbrännare installerad i en Eryl T2-panna. Någon som vet om det är en bra kombination? Rostret spricker tydligen regelbundet och förre ägaren har svetsat de sprickor som uppstått. Nu har det dock uppstått nya sprickor. Ska det vara så eller är det effekten av att den är felinställd? Blir den för varm eller vad kan det vara som orskar detta?

MVH Johan Nilsson
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av bergatorparen »

Sannolikt är effekten för hög. Om detta är pannan: http://www.eryl.se/index2.php?action=panna3&visa=26
så har den en märkeffekt olja på 20 kW - för pellets blir det ca ½ parten. Tror dock det skall kunna gå att köra upp till 15 kW. Rökgastemperaturen tenderar att gå över 200 grader om brännaren matar på för mycket, det brukar lukta rök ur veckoförrådet/mellanförrådet och sprickbildningar förekommer ofta. Detta är en panna som har fina egenskaper för olja, men likt den jag har är den lite trång för pellets. Men för att vara på säkra sidan, ta ett snack med Extuna AB som numera äger och sköter Eryls pannprogram och affärer: http://www.extuna.se/system/visa.asp?HI ... HSID=16400
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
urjohan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 dec, 2012 10:22

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av urjohan »

Tack för svaret.
Det är nog snarare denna panna jag har.
http://www.eryl.se/index2.php?action=panna3&visa=27
Olja, 10-30kW står det. Min ser inte exakt ut som bilden, men det är säkert T3 eller T4 på den. Sänker jag effekten genom att minska pelletsmatingen?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av Icecap »

Luftmängden och pelletsmängden ska stå i förhållande till varandra, man ska alltså minska båda.

Om man vill nå en viss effekt är det enklaste sätt att mäta detta att samla ihop den pellets som doseras under "simulerat drift" under t.ex. 10 minuter. Detta innefattar INTE startdoseringen men bara den normala driftdos.

Om man samlar ihop denna under t.ex. 10 minuter och gångar vikten med 6 får man gram per timme. Gångar man sedan med 4,8 som är energiinnehållet i pellets får man Wh och då det ju var en timme man räknade med får man W. Ganska smart.

När man har rätt dosering ställer man luften rätt, helst med en riktigt rökgasanalys men annars får man ta till de vanliga sätt som är beskrivit lite varstans på forumet.

När man sedan har fått luften rätt är det viktigt att alla andra justeringar enbart sker på doseringen/paustiden mellan doseringar, det är nämligen luftmängden som bestämmer effekten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: NyMo 150 - en amatörs bekännelser

Inlägg av Eldvin »

På Nymo kan du sänka effekten genom att öka pausen ,eller sänka matningen,Försök att få en lagom mix av båda så du tillsätter lika mycket pellar som brinner upp. Så att bränsle bädden blir konstant. så att säga.
Skriv svar