Ansluta kontaktor.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Ansluta kontaktor.

Inlägg av TreeSwede »

Hej, jag tror att matningsreläet har gett upp- surrar mer nu vid tillslag samt att skruven bara går lite grann eller inte alls då.
Har en kontaktor liggandes men inkopplingsschemat stämmer inte riktigt med hur det är kopplat i mitt relä. Om jag beskriver hur kablarna går kanske nå´n vänlig själ kan hjälpa till!

Pos. A1- svart kabel på reläet, som hos mig kommer från Q4 pos.2 på LOGO, ska kopplas till A!+ på kontaktorn. Korrekt?
Pos. A2- blå kabel på reläet, som hos mig kommer från samma punkt som N från LOGO, ska koplas till A2- på kontaktorn . Korrekt?
Pos. 11- svart kabel på reläet, som hos mig går till I5 på LOGO, ska kopplas till 2T1 på kontaktorn. Korrekt?

Pos. 14- här ska det sitta en kabel som skall kopplas till 1L1 på kontaktorn
men hos mig sitter det ingen kabel på pos. 14, istället sitter 2 kablar på pos. 24 på reläet, där den ena kommer från matningsknappen och den andra kommer från pelletsbrännaren.

De tre första är väl bara att flytta som det står antar jag? Jag är inte alls hemma på el.....

Men hur ska jag göra med den sista, är det så enkelt att de 2 som sitter i pos. 24 ska till 1L1 på kontaktorn?

Om nå´n orkat läsa detta blir jag glatt överraskad, kommer det se´n nå´t svar är jag otroligt tacksam!

/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Är det inte lättare att köpa ett på ELFA, dom säljer rätt relä för en 100 lapp.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 3-43&toc=0
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... Data_E.pdf

A1 och A2 är matning till spolen på reläet
12 och 14 är slutande funktion på reläet.

12/22 är byglade så det är samma sak
14/24 är också byglade så även här är det samma sak.

Vad heter kontaktorn ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag tror inte på att det är reläet!

När skruven går "lite grann" är spänningen till motorn OK. Reläer är mycket sällan halvt trasiga, de antingen fungerar eller är avbrott/kortslutna.

Om skruvmotorn har start-/driftkondensator är det däremot ett vanligt fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Tack för svar! Kontaktorn heter Siemens 3TG1010-0AL2 och den har Roslagsbrännaren skickat tidigare vid ett driftsstopp jag hade, den gången berodde det dock på att överhettningsskyddet hade löst ut- lite pinsamt, men kanske lika pinsamt att killen på supporten inte frågade om det- det gjorde däremot den andra killen direkt som första fråga.

Idag var jag i kontakt med RB och han skickade ett nytt relä, hoppas det kommer redan imorgon. Enligt honom kunde jag inte ersätta reläet med kontaktorn, det har jag dock för för mig var anledningen till att de skickade kontaktorn förra gången.

Vad använder man annars kontaktorn till?

/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Har du testat att köra skruven direkt i vägguttaget och sett så att det funkar fel fritt där ? då kan du ju utesluta eventuella problem med skruvmotorn.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Jodå det har jag provat, eller rättare sagt tryckt in knappen på manöverskåpet och då snurrar den på.

Pratade med supporten idag och fick tipset att spruta in nå´n elektronikspray i reläet via uppborrade hål, så jag borrade tre små hål och sprutade in CRC Oxide Clean som jag råkade ha hemma- och se på.... det funkade ( I alla fall än så läge, peppar, peppar). Så om det nu bara funkar tills nya reläet dyker upp, bör komma imorgon, så känns det lugnt. Kul att få ett tips som funkar så bra!
Tack för god hjälp här också, en riktigt bra resurs detta forum!

Undrar dock fortfarande vad en kontaktor ska användas till.

/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

nånting i stil med att en svag ström styr en stark ström.

Kontaktorn får en styrsignal från tex kretskortet, vilket gör att en magnet drar "sluter" alternativt bryter kontaktorn.

Kontaktorn är alltså en fjärrstyrd av/på knapp, typ..

Lite småflummigt kanske men iallafall en början till förklaring.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En kontaktor är ett "stort" relä, stort i betydelsen stora strömmar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Ok, är det alltså för att det ska hålla längre som man sätter dit en kontaktor?
vet inte om det är någon vits att sätta dit den i och med att reläet troligtvis har hållt i minst 5 år, och inte kostar multum att byta ut.

/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Dom ska egentligen hålla mycket längre men jag skulle tro att du har den gamla modellen utan gnistskydd (en svart fläck på insidan av plasten på toppen av reläet ?). varje gång skruven startar så får du en fin liten gnista mellan relätungorna som så småningom äter upp dom.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Stämmer bra att det är en svart fläck där, ha det nya reläet som jag fick inbyggt gnistskydd alltså?
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

TreeSwede skrev:ha det nya reläet som jag fick inbyggt gnistskydd alltså?
Nej, det låter inte troligt. Ett gnistskydd (eller gnistsläckare) är en komponent som monteras över utgången till skruvmotorn (mellan fas och noll) och tar hand om den kraftiga spänningsspik som ofta kastas tillbaka av motorn när reläet släpper.

Jag har själv samma problem, fast det blev lite bättre när jag monterade gnistsläckaren över motoranslutningen (så nu håller nog reläet något år längre än förut).
För några år sedan så provade jag med en kontaktor istället för relä men höll på att bli tokig på oljudet från pannrummet, en kontaktor för ett sjujäkla oväsen jämfört med ett relä :x

Som sagt, ett relä kostar inte skjortan och det är inte svårt att byta när det börjar bli sotigt, eller "klibbar" (bränner fast) så skruven aldrig slutar mata :shock:

//Janne
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Helt rätt! Gnistan ser ännu kraftigare ut nu, men det beror väl på att plasten inte har sotats "tillräckligt" än...

Fråga till Tocken, var det så att ljudet från kontaktorn var störande bara när du var i pannrummet och källaren, eller hördes det upp i huset? Bor själv i ett ganska lyhört hus, men skulle nog kunna leva med lite oljud i källaren.

/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

En kontaktor låter! Det är ganska tydliga *KLONK!* vid växlingen och det är egentligen otroligt onödigt med en sådan när ett normalt relä fungerar minst lika bra.

Men ett gnistskydd ville vara mycket bättre, det ger mycket längre levtid på kontaktpunkterna och de finns att köpa i lös vikt.

Då jag inte vet vilka värden det är på motorn kan jag inte ge exakt rekommendation men ett generellt exempel kan vara 65-111-40 från ELFA. Den monteras mellan fas & noll på motorn och dämpar då gnista som motorns induktion skapar när reläet släpper.

Men en bra lösning hade varit att ta ett trasigt relä, riva ut innanmätet och bygga en (eller två) TRIAC in med nollgenomgångsstyrning, rätt dimensionerat hade den hållit i tre evigheter och en eftermiddag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Ok!
Tackar för det. Nu är jag ju inte alls kunnig inom elektronik eller el så tyvärr törs jag ju inte ge mig på nå´t dylikt själv. Synd då det du generellt rekommenderade endast kostade runt 25 kronor!
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
Skriv svar