Lilla frö med KMP drag

Skriv svar
Jollen87
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 19:06

Lilla frö med KMP drag

Inlägg av Jollen87 »

Hejsan!

Köpte en begagnad Lilla frö med dragfläkt till mitt uterum men har lite problem att få driften som den ska.
Om jag kör driften på standardvärden så blir det fullt med rök och sot som kommer ut kaminen.

Tror matningen står på 140 och fläkt på 120 vid fabriksåterställning, kör nu med matning 120 och fläkt på 170 vilket är det bästa jag lyckats få till.

Dock bidrar detta till att flamman blir väldigt intensiv och brinner högt, inte lågt och stilla som jag sett vissa göra? Samt att det kommer en hel del rökpuffar under driften och samlas en del svart sot på fasaden utanför (Går att tvätta bort, men ska inte vara svart om jag förstått rätt?)

Är det någon som har någon ide vart felet kan ligga? Stått och skruvat på den där panelen i all evighet nu känns det som utan att få till vettig drift?!

/Joel
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Lilla frö med KMP drag

Inlägg av brattne »

Ja jäk..ar vad man skruvat på dessa drag & frö och fläktökningen känns igen. På de första dragen fastnade även fläkthjulet av kylan och i nytappningen gjordes fläktkåpan såpass trång att den bromsade fläkten vid minsta vidröring. Idogt experimenterande i tid o otid är nog vad som väntar dig.Nån större hjälp från kmp är inte att hoppas på men lycka till.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Jollen87
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 19:06

Re: Lilla frö med KMP drag

Inlägg av Jollen87 »

Jag har ändå fått tag på en oerhört duktig och tillmötesgående person hos KMP så all cred till dom! Men jag har sökt han ett flertal gånger nu pga felaktig installation så tänkte jag skulle prova min lycka i detta forumet!
Ja, en del skruvande och testande blir det, men min kommun var väldigt skeptiska till att utfärda bygglov till skorsten till mitt uterum så kan jag bara få den här dragfläkten att gå lite bättre så får jag nog ändå vara nöjd med mitt begagnatköp! Vill bara bli av med rökpuffarna så inte grannarna tittar snett åt mig ;)
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Lilla frö med KMP drag

Inlägg av Eldvin »

Är lågan hög så kan de bero på för stor matning.Vad händer om du sänker den i etapper??
Jollen87
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 19:06

Re: Lilla frö med KMP drag

Inlägg av Jollen87 »

Lågan är hög för att jag får köra med alldeles för mycket fläkt.. Sänker jag matningen så brinner nästan koppen ur mellan matningarna så att askan som ligger i botten börjar blåsas ur...
Jag tror nästan själv att det mer är ett fysiskt fel någonstans i kanalen istället för nått elektroniskt.

Tror ni det kan te sig på detta viset om inte radialtätningen sluter tätt?
Jollen87
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 19:06

Re: Lilla frö med KMP drag

Inlägg av Jollen87 »

Har hittat problemet nu men osäker på hur jag ska lösa

Driften fick jag bättre genom att sänka både matning och fläkt väldigt mycket. Dock kvarstår problemet med att den ryker då och då

Detta beror på utebliven matning. Matningarna sker med 10 sek/intervaller. Då och då missar den en matning och har då 20 sekunder mellan

Då hinner lågan i brännarkoppen bli så låg att när det väl matas i igen så går det väl åt så mycket syre att få upp elden igen att det blir en liten rökutveckling ur draglådan.

Så, vad kan felet vara att den hoppar över en matningsintervall då och då? Matarmotorn är ny, dock sa han som bytte ut den att man brukar byta fler delar än bara motorn vid uppgradering? Jag fick bara en motor som kopplades in?
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Lilla frö med KMP drag

Inlägg av brattne »

Det brukar vara kondensatorn på matarmotorn som gör att motorn ibland startar baklänges. Den brukar sitta på motorn när den kommer ny så lite konstigt är det ändå
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Jollen87
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 19:06

Re: Lilla frö med KMP drag

Inlägg av Jollen87 »

Eftersom en kondensator inte kostar så mycket så kanske man ska börja där i vilket fall!

Motorn hade förra ägaren köpt så den låg löst medskickad ijämte..
Jollen87
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 19:06

Re: Lilla frö med KMP drag

Inlägg av Jollen87 »

Har nu testat att byta kondensator, tagit bort dragfläkten och tätat ordentligt överallt (ifall tjuvluft var problemet) men utan något vidare resultat, lågan är ojämn och det ryker ur dragfläkten fortfarande!

Någon som har några ytterligare förslag?

/Joel
Skärgårdspartner
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 dec, 2016 14:34

Re: Lilla frö med KMP drag

Inlägg av Skärgårdspartner »

ryker det så förbränner den inte som det ska. bara justera pelletsmängd eller luft.
Var bor du någonstans?
Skriv svar