KBF: Samorningsansvarig/Inköpsansvarig
-
- Prima virke
KBF: Samorningsansvarig/Inköpsansvarig
Min tanke är att man skall kunna anmäla sig till en "lista" om man vill vara med på ett gemensam upphandling av pellets inom sin region samt ev samordning med andra regioner. Uppköp kommer kunna ske en gång varje kvartal förutsatt att kvaniteten blir tillräcklig för att få ner priset samt för att kunna lösa transportfrågan. Som det ser ut efter den frågan jag ställde med ett annat inlägg så ligger största beställningen under kvartal 4 följt med kvartal 1
Som jag förstår det så är denna lista nedan de som har amält sitt intresse för att kunna vara samordnare/inköpsansv inom respektive region, om du är med på listan och inte vill vara det så anmäl detta till mig så tar jag bort dig. För övrigt så vill jag fylla de övriga vakanta länen, så hör av dig om du kan tänka dig ansvaret över ett län eller kunna ingå i ett av de fyllda länen.
A - Stockholms län
C - Uppsala län Pannlover
D - Södermanlands län Stugsittaren
E - Östergötlands län Zeylon
F - Jönköpings län
G - Kronobergs län
H - Kalmar län
I - Gotlands län
K - Blekinge län
M - Skåne län Stroker
N - Hallands län
O - Västra Götalands län Carpelux
S - Värmlands län
T - Örebro län Skruven
U - Västmanlands län Elias Mårtensson
W - Dalarnas län
X - Gävleborgs län
Y - Västernorrlands län Lage
Z - Jämtlands län
AC - Västerbottens län
BD - Norrbottens län
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Som jag förstår det så är denna lista nedan de som har amält sitt intresse för att kunna vara samordnare/inköpsansv inom respektive region, om du är med på listan och inte vill vara det så anmäl detta till mig så tar jag bort dig. För övrigt så vill jag fylla de övriga vakanta länen, så hör av dig om du kan tänka dig ansvaret över ett län eller kunna ingå i ett av de fyllda länen.
A - Stockholms län
C - Uppsala län Pannlover
D - Södermanlands län Stugsittaren
E - Östergötlands län Zeylon
F - Jönköpings län
G - Kronobergs län
H - Kalmar län
I - Gotlands län
K - Blekinge län
M - Skåne län Stroker
N - Hallands län
O - Västra Götalands län Carpelux
S - Värmlands län
T - Örebro län Skruven
U - Västmanlands län Elias Mårtensson
W - Dalarnas län
X - Gävleborgs län
Y - Västernorrlands län Lage
Z - Jämtlands län
AC - Västerbottens län
BD - Norrbottens län
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
Har ni utrett de skattetekniska aspekterna på det här?
Risken är att det klassas som affärsverksamhet och att den som samordnar kallas företagare. Med allt vad det innebär.
(All lagstiftning är ju till för att minska konkurensen, och för att förhindra småföretagande, och/eller besparingar som "drabbar" staten och/eller storföretag)
En ideel förening är förmodligen inte heller funktionnell.
En ekonomisk förening fungerar, men är i stort sett som ett aktiebolag.
Risken är att det klassas som affärsverksamhet och att den som samordnar kallas företagare. Med allt vad det innebär.
(All lagstiftning är ju till för att minska konkurensen, och för att förhindra småföretagande, och/eller besparingar som "drabbar" staten och/eller storföretag)
En ideel förening är förmodligen inte heller funktionnell.
En ekonomisk förening fungerar, men är i stort sett som ett aktiebolag.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Skattemyndighetens definition på en verksamhet är:
- Självständig verksamhet
Varaktighet
Vinstintresse
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Observera att jag inte kan det här, men varningar har framförts i andra forum. Och liknande lösningar skulle ju kunna användas i syfte att pressa andra priser, så från samhällets sida finns det ju ett starkt intresse för att förhindra verksamheten.
Stugsittaren skrev:
Verksamheten är självständig:
Den ingår inte som en del av annan verksamhet, och den som samordnar inköpen är inte i beroende ställning av uppdragsgivaren.
Verksamheten är varaktig:
Det är väl tanken att verksamheten ska fortgå om den leder till lägre priser.
Verksamheten har vinst intresse:
Med Svensk definition så har den vinst intresse. Priset på pelletsen blir ju lägre! Jämför med olika typer av förmånsbeskattningar tex en oanvändbar jobbil, eller att arbets "byte" mellan grannar formelt är skattepliktig.
Så vet ni att det inte är problem att göra så här?
Stugsittaren skrev:
Här i ligger väl problemet.Skattemyndighetens definition på en verksamhet är:
Självständig verksamhet
Varaktighet
Vinstintresse
Verksamheten är självständig:
Den ingår inte som en del av annan verksamhet, och den som samordnar inköpen är inte i beroende ställning av uppdragsgivaren.
Verksamheten är varaktig:
Det är väl tanken att verksamheten ska fortgå om den leder till lägre priser.
Verksamheten har vinst intresse:
Med Svensk definition så har den vinst intresse. Priset på pelletsen blir ju lägre! Jämför med olika typer av förmånsbeskattningar tex en oanvändbar jobbil, eller att arbets "byte" mellan grannar formelt är skattepliktig.

- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Att priset (förhoppningvis) blir lägre innebär inte att föreningen i sig har ett vinstintresse. Ingen vinst stannar i föreningen mer än att betala ev kostnader. Jag tror inte det är ett reellt problem att föreningens verksamhet skulle klassas som skattepliktigt. Pengar från förmedlad pellets kommer inte vara mer än kostnad och kostnader dvs ingen vinst uppstår eller hur?Erik skrev:Verksamheten har vinstintresse:
Med Svensk definition så har den vinstintresse. Priset på pelletsen blir ju lägre! Jämför med olika typer av förmånsbeskattningar tex en oanvändbar jobbil, eller att arbets "byte" mellan grannar formelt är skattepliktig.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Stugsittaren skrev:
"Tror" brukar betyda, vet inte. Analysen bygger på logik, det går skattesystemet också; alla ska tvingas betala så mycket som möjligt.
Om jag förstått det rätt så är det en förening vi talar om. Jag tror det minskar risken för den som samordnar, men vad händer om det inte godkänns som en förening.
Sedan ser jag det som svårt att få en inköpsförening att bli godkänd som ideell.
Den enda riktigt säkra modellen är enligt min åsikt en ekonomisk förening.
Jag är inte negativ till initiativet, men jag ser risker med det, för de inblandade.
Som jag skrev ovan så vet jag inte, men en reaktion:Att priset (förhoppningvis) blir lägre innebär inte att föreningen i sig har ett vinstintresse. Ingen vinst stannar i föreningen mer än att betala ev kostnader. Jag tror inte det är ett reellt problem att föreningens verksamhet skulle klassas som skattepliktigt. Pengar från förmedlad pellets kommer inte vara mer än kostnad och kostnader dvs ingen vinst uppstår eller hur?
"Tror" brukar betyda, vet inte. Analysen bygger på logik, det går skattesystemet också; alla ska tvingas betala så mycket som möjligt.
Om jag förstått det rätt så är det en förening vi talar om. Jag tror det minskar risken för den som samordnar, men vad händer om det inte godkänns som en förening.
Sedan ser jag det som svårt att få en inköpsförening att bli godkänd som ideell.
Den enda riktigt säkra modellen är enligt min åsikt en ekonomisk förening.
Jag är inte negativ till initiativet, men jag ser risker med det, för de inblandade.
Kundkraft förmedlar elavtal (http://www.kundkraft.se/index.php?fto=k ... p=15000005), och deras rörelse lever på provision från leverantörerna.
Men om man jobbar med samordnade pelletsinköp ideellt, och köpen sker direkt mellan slutkund och leverantör, då uppstår ju ingen vinst i vår "förening Pelletsinköp". Då kan det väl inte bli någon beskattning?
Men om man jobbar med samordnade pelletsinköp ideellt, och köpen sker direkt mellan slutkund och leverantör, då uppstår ju ingen vinst i vår "förening Pelletsinköp". Då kan det väl inte bli någon beskattning?
Om man talar med skattemyndigheten så finns tyvärr inte idag något som man kan registrera som ideell förening.
Alla föreningar är momsredovisningsskyldiga, sedan är det en annan sak om man redovisar noll i inkomst. Så fort du har en upphandling som exempel med en pelletsleverantör, så idgar du näring, och är då momsredovisningsskyldig.
Alla föreningar är momsredovisningsskyldiga, sedan är det en annan sak om man redovisar noll i inkomst. Så fort du har en upphandling som exempel med en pelletsleverantör, så idgar du näring, och är då momsredovisningsskyldig.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Visst går det att starta ideella föreningar. Om man ställer upp syftet på rätt sätt bör ddet kunna passera (information om miljövänlig uppvärmning eller något liknande). Däremot räknas inte gemensamma inköp av pellets som ett ideellt syfte. Den delen kommer alltid vara skattepliktig om den skulle generera ett överskott som inte motsvaras av kostnader.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Sen är det så att bara för att man har en ideell förening (eller stiftelse) så gäller skattefriheten bara det som kan kopplas till syftet. Annan verksamhet t.ex. försäljning räknas som skattepliktig (och med det följer även momsskyldighet för den del av redovisningen).
Jovisst, men det är väl inte grabbarna som är "sambandscentral" (för samordnade inköp) som säljer utan leverantören - direkt till sina kunder. Att en förening ordnar ett rabattavtal ger ju inte föreningen någon vinst.
Vi kanske tänker på olika saker?
Varför skulle leverantörer vara intresserade av ett rabattavtal då? Jo, för att få trogna kunder som inte (har anledning att) byta leverantör. Och kanske, som för Kundkraft för el, kunna räkna med en viss (större) försäljningsvolym.
(Fast - så dum jag är - all pellets utom de sämsta kvaliteerna går väl åt som smör i solsken nu för tiden - värmeverken köper upp osv...?)
Vi kanske tänker på olika saker?
Varför skulle leverantörer vara intresserade av ett rabattavtal då? Jo, för att få trogna kunder som inte (har anledning att) byta leverantör. Och kanske, som för Kundkraft för el, kunna räkna med en viss (större) försäljningsvolym.
(Fast - så dum jag är - all pellets utom de sämsta kvaliteerna går väl åt som smör i solsken nu för tiden - värmeverken köper upp osv...?)