dåliga neovapellets från Ulricehamn

Skriv svar
sherlock
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 21:29
Ort: uddevalla

dåliga neovapellets från Ulricehamn

Inlägg av sherlock »

Jag ordnade bulkförråd för ca 2 år sedan, efter att ha burit säckar köpta på byggmax i några år. Insåg att lösvikt kunde medföra kvalitetsproblem, men tänkte att det borde gå att lösa med teknik.
Första leveransen från SE var som förväntat mer spån än säck, och maskineriet kärvade lite med ojämn matning, men efter att jag satt i en "kineshatt" i mellanförrådet gick det bra och allt jag behövde göra var att sota vav, sen skötte anläggningen sig själv :D .
Nästa leverans var från Neova som då, våren -14, innan sammanslagningen med Agrol, levererade superfina pellets, helt i klass med säckade. Jag var superlycklig, och tänkte att detta var grejen.

Nu till bekymret; nästa leverans nov -14 pratade jag med schauffören medan han lastade av. Mycket trevlig kille, men han berättade att hans pellets denna gången kom från Ullricehamn. Efter sammanslagningen med Agrol körde han inte längre från Vaggeryd, där mina pellets hade kommit ifrån tidigare. Direkt kunde man se att kvaliteten var en annan. Varje utmatning till mellanförrådet lämnade en pyramid av spån i toppen av högen. -Och jag fick driftproblem. Detta trots att anläggningen var ombyggd för att klara hyggliga spånmängder. Jag fick bygga en doserare för att det skulle fungera. Nu i efterhand kan jag uppskatta att andelen finfraktioner låg på säkert 5%, men situationen var obekant, och jag tog inte kontakt med Neova förrän runt jul. Det visade sig att det var inget att reklamera eftersom förrådet var i princip tomt. Förbrukningen var alltså extremt hög :shock: Leveransvikten för fullt förråd var ca 8% lägre också.

Jag gav mig inte, jag drömde om den fina kvalitet jag fått första gången, och efter att Neova hade försäkrat att det inte var någon skillnad mellan U-hamn och V-ryd, beställde jag igen. -det blev pelletsnobyl!! Irriterad på mig själv som jag var gav jag mig mest fan på att få skiten att brinna, men det blev ideliga driftstopp, fastkörda skruvar och riktigt hög förbrukning. När skiten hade brunnit upp i juni, hade 2x3,6 ton räckt i 8 månader istället för 12, och jag kände mig färdig med Neova. Jag byggde olika gizmos för att hantera situationen, bland annat en frånskiljare, och kunde mäta att finfraktionen låg på minst 10%. Det var mickrodamm som klibbade ihop allt som murbruk mellan pelletsarna, väldigt jobbigt, när pelletsarna inte faller utan bildar valv!

Nu beställde jag från Laxå, och är tillbaka på banan. Förrådet rymmer 3,9 ton igen, det är lite grova finfraktioner som inte påverkar rasvinkeln och doseraren behövs inte utan anläggningen har gått utan en misstart på 2 månader.

Alltså; om du bor i Uddevallatrakten, och om köper du från Neova, får du leverans från U-hamn, med väldigt dålig kvalitet, vilket Neova inte vill kännas vid. Så utifrån dyrköpt erfarenhet utfärdas en seriös varning för denna leverantör och givetvis undrar man om någon annan har samma dåliga erfarenhet?
Kipi-rotpower, Mafa mini, Furabsilo 6 m3 med Furabskruv. Gammal ctcpanna från -72
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: dåliga neovapellets från Ulricehamn

Inlägg av Roli »

Varför reklamerade du inte pelletsen då, när du hade så stor andel finmaterial?

Är det över 4 viktsprocent i finmaterial så är det bara för leverantören att komma och hämta. Bulkpelletsen lär inte bli bättre om ingen reklamerar......

Jag har gjort det tidigare och det lär ha kostat leverantören pengar då det tog sugbilen ca 2 timmar för att tömma mitt förråd på över 4,5 ton dålig pellets. För tillfället kör jag dock med säckad pellets men vill återgå till bulk för jag tycker det är tråkigt med säckhanteringen. Skall "bara" få tummen ur och laga mellanlagringen på min bulkskruv, som havererade för 3 kanske 4 år sedan....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sherlock
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 21:29
Ort: uddevalla

Re: dåliga neovapellets från Ulricehamn

Inlägg av sherlock »

Jag vet, jag skulle reklamerat. Det är min knäppa läggning. Jag hade ju fått grejerna att fungera i första vändan, med en hembyggd doserare. När jag sen fick en ännu sämre leverans, blev det så att jag gick igång och forskade vidare på hur finfraktionerna sedimenterar, och tänkte att jag kan bygga så det blir absolut skottsäkert. Jag lyckades elda upp allt, men i efterhand frågar man sig varför göra det så svårt för sig? -Så din fråga, Roli, är absolut legitim.
När jag insåg hur lite värme det var i leveranserna, insåg även jag hur dumt jag tänkt. Men nu vet jag att om jag får en skitleverans igen, då klarar anläggningen det.
Kipi-rotpower, Mafa mini, Furabsilo 6 m3 med Furabskruv. Gammal ctcpanna från -72
Skriv svar