Stockhorvan pellets fler som kör detta ?

Skriv svar
Kajsas
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: ons 17 dec, 2014 13:38

Stockhorvan pellets fler som kör detta ?

Inlägg av Kajsas »

Tjo

Någon mer som kör Stockhorvan pellets ? Bra , dåligt ?

Jag betalar 2275kr / pall, Hemkört.
Vikingbio , pellets stockhorvan 8mm
Värmer 170kvm + 90 kvm byggår 1976 , Gnosjö

http://www.temperatur.nu/gnosjo.html
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stockhorvan pellets fler som kör detta ?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har kört deras pellets tidigare och upplevde den som bland det bättre jag eldat, men på den tiden ville jag ha bulk vilket de inte levererade.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Kajsas
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: ons 17 dec, 2014 13:38

Re: Stockhorvan pellets fler som kör detta ?

Inlägg av Kajsas »

Ok ja det känns som att denna är helt ok , förra bionorr smulade eller dammade rätt mycket upplevde jag det men nu med denna känns det mer kompakt , denna pellets är ju lite hårdare pressad vilket säkert gör sitt så upplevs mindre smulig eller hur jag ska förklara det :)

Sen tror jag priset är rätt okey med.
Vikingbio , pellets stockhorvan 8mm
Värmer 170kvm + 90 kvm byggår 1976 , Gnosjö

http://www.temperatur.nu/gnosjo.html
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stockhorvan pellets fler som kör detta ?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Håller med dig! Den känns hårdare, vilket jag gillar då den håller ihop mycket bättre och är blankare på ytan vilket också gör att den flyter bättre genom systemet. Hade all pellets varit lite hårdare pressad så hade bulkpelletsen haft en bättre kvalitet. Under de tio åren jag eldat pellets, så tycker jag att pelletsen har blivit sämre i kvalitet och en orsak är att man pressar den mjukare för att få upp volymerna genom fabrikerna.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Re: Stockhorvan pellets fler som kör detta ?

Inlägg av ingto »

Jag har kört Stockhorvan några säsonger. Enastående jämn kvalitet, hårda, fritt från "bös" i säckarna, jämna längder( har dom någon som sitter med linjal o sax och klipper? :lol: luktar gott. Brännaren bara går och går.
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Kajsas
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: ons 17 dec, 2014 13:38

Re: Stockhorvan pellets fler som kör detta ?

Inlägg av Kajsas »

Ska snart beställa en ny pall av det :)

Vad får du betala , samma pris som för mig ?
Vikingbio , pellets stockhorvan 8mm
Värmer 170kvm + 90 kvm byggår 1976 , Gnosjö

http://www.temperatur.nu/gnosjo.html
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Re: Stockhorvan pellets fler som kör detta ?

Inlägg av ingto »

2350 hemkört 4 pall, är förstås i deras ytterområde, finns nog billigare, men bättre?
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Roger75
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 31 jan, 2015 20:10
Ort: Vimmerby

Re: Stockhorvan pellets fler som kör detta ?

Inlägg av Roger75 »

Jag har kört med Stockhorvan pellets i många år nu, kommer aldrig att byta... :D Pelletsen är ju stenhård och dammar i princip ingenting! Inga trasiga pellets heller och brännaren bara går och går utan problem och minimalt med aska. Brukar beställa 4 pall en gång om året, men om det skulle knipa så har jag ju bara 3,5 mil till fabriken... Dom är mycket trevliga där, går att hämta säckar styckvis till och med om man skulle vilja det. Går givetvis att hitta något billigare pellets, men som jag ser det så blir det inte mer prisvärt än så här. Kan också tipsa att om man är med i Villaägarna så ger Stockhorvan 5% rabatt. Medlemskapet kostar 375:-/år, så redan där är det intjänat :)
Hus: 1.5-plans tegelvilla från 1951, 150kvm + 80 kvm källare.
Panna: Focus PE20 med brännare Iwabo Villa S2 inställd på 15 kW.
Cirkulationspumpar: Grundfos Alpha2.
Shuntautomatik: Siemens med utegivare.
Förråd: Mafa Midi 730 liter.
Pellets: Stockhorvans.
Skriv svar