Strömmatning till styrning av externskruv, smarta lösningar?

Skriv svar
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Strömmatning till styrning av externskruv, smarta lösningar?

Inlägg av Custom Sam »

Håller på att handla upp en ny pelletsanläggning efter min gamla Econompanna. Det kommer troligen bli en Ulma laddpanna och brännare från dem.

Jag har ett bulkförråd med en ca 7-8 m lång skruv till, som har fungerat alldeles utmärkt i 12 år (enbart vinter). Med i stort sett alla lösningar jag sett följer att man ska ha ett mellanförråd i pannrummet och en matningsskruv i 45 graders vinkel ungefär.

Till saken hör att jag har ett litet pannrum, och det lär bli trångt i pannrummet med ett mellanförråd. (Mafa mini är föreslaget, får plats men trångt). Det största argumentet jag känner mot detta är dock att det lär bli betydligt mer spån pga att dessa ansamlas hela tiden i mellanförrådet.

Med Econompannan fanns inte detta problemet, då matningen från bulkförrådet via ett rör som fungerade som mellanförråd släppte ner pelletsen rakt uppe på en liggande matningsskruv, vilken sköt in pellets inklusive ev. spån i pannan. Det byggde med andra ord inte upp någon "spånhög" som det kommer att göra i ett vanligt mellanförråd. Jag har aldrig haft några bekymmer med spån, allt har bara funkat vad gäller pelletsförsörjningen. Däremot har pannan varit klart tröttsam, men det tar vi en annan gång...

Har en fundering att helt enkelt ta hela matningen från Econompannan och sätta som matning och mellanförråd. Det har gått ca 45-50 ton pellets genom utrustningen, så jag känner att den inte borde vara utsliten. Tror att den gamla panndatorn kan behövas för att få det att funka.

Matningsskruven drivs förstås av brännaren, så det är i praktiken inte så svårt. Få till kontakterna bara.

Däremot att få till att styrningen av externskruven får ström när pannan startar en uppvärmningscykel och bryter strömmen när cykeln är klar är en annan sak. Det finns någon form av styrning som Ulma säljer för att starta externa system, men det måste ju egentligen vara en skitenkel sak att lösa med något relä. Frågan är varifrån styrströmmen ska hämtas???

Kan lägga till att givaren för externskruven är någon form av fotocell, då det sitter en LED-lampa precis mitt emot i ett rör om 7,5 cm. Både fotocellens strömförsörjning och givaren är i sin tur anslutna till panndatorn. Jag tror att det skulle bli väldigt "flipprigt" i strömmatning till skruven om jag hoppar över panndatorn, då man där kan sätta gränsvärden.

Tacksam för synpunkter och idéer! :)
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Ändrad inriktning; Strömmatning till styrning av externs

Inlägg av Custom Sam »

Har efter lite funderande kommit fram till att det inte kommer att fungera med den gamla PLCn som styrning till externskruven, PLCn kommer att larma för alla möjliga kontakter som är bortkopplade...

SÅ, frågan är, någon enkel kontroll av pelletsnivå i ett mellanlager? Kapacitiv givare? egentligen kan denna gå helt separat på timer om det finns ett lite större mellanförråd, typ 10-20 liter.

Och vad gäller mellanlager, vad tror ni om att göra ett litet lager på typ 25 liter av formplyfa, dvs slätt och glatt ytskikt som går ner i matningsskruven via en 10cm lång rörbit med ca 75 mm diameter? Matningsskruv som tidigare från den gamla Econompannan, det är där rörbiten sitter rakt uppepå skruven.

Ser ni direkt något knas i detta? Orsaken till att jag vill ha den skruven är att jag inte vill hålla på med spån som blir fallet med t.ex MAFAs miniförråd. Jag har som sagt aldrig behövt rensa spån, och det skulle vara skönt att slippa framöver. Överdriver problemet? :shock: :oops:

Tackar på förhand!
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Strömmatning till styrning av externskruv, smarta lösnin

Inlägg av dof »

Blir väl inget speciellt med spån i ett mafa?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Strömmatning till styrning av externskruv, smarta lösnin

Inlägg av FRS05 »

Går ju att stänga till förrådet och dra ut skruven med fullt förråd om man vill. Har inte rensat mitt förråd på spån på över ett år. Brukar planera in det på slutet av säsongen och köra rent förrådet och sen bara dammsuga med dammsugaren från förrådet. Har fungerat för mig i alla fall.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Strömmatning till styrning av externskruv, smarta lösnin

Inlägg av Custom Sam »

Tackar för input!

Känner mig så pass lugnad av era inlägg att jag beställt ett kit Ulma laddpanna och TCA2-brännare, samt ett litet MAFA-förråd, 127 liter.

Det ska bli spännande detta... :wink:

Det jag inte löst ännu är en styrning av skruven för påfyllningen av MAFA-förrådet, har hört att en konduktiv givare är det enklaste för att lösa detta? Och en vanlig timer... Eller?
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Skriv svar