hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Hej alla glada!
Nu har jag byggt färdigt mitt projekt. Det blev två system. Det ena blåser in pelletsen i ett bulkförråd med platt botten. Jag använder en låda, avloppsrör, 7 cm och en lövblås till detta.

Andra delen är ett hemmabyggt vacuumsystem med sugdysor på platt botten i bulkförrådet. Det hela är kopplat till en hemmabyggd cyklonhink med motviktslucka och en centraldammsugare sköter om sugningen/blåsningen. Slangen är 5 centimeter.

Lite bilder ses på forumbilder.se

http://forumbilder.com/brushuvud

Filmer på det hela finns på tuben, se länkarna

https://www.youtube.com/watch?v=9Y-9VtrRMik

https://www.youtube.com/watch?v=T9nCJG-maG4

https://www.youtube.com/watch?v=0NWrTStK5_U

Vänligen/eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av GoForIt Pellets »

Häftigt!

Vad tar det lövblåsen för tid att få igenom en pall?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Svårt att säga, tog inte tid och det var första gången. Det tar kanske 40-60 sek per säck- Det är lagom att gå 15 meter och hämta en ny säck. Jag köpte Julas billigast blås vara för att testa. Går nog att få upp hastighet och tryck om man köper en kraftigare blås. Å andra sidan slapp jag stressa och pelletsen fick en mjuk behandling.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Roli »

Häftigt med egna konstruktioner.

Hur fungerar "sugdosorna" i ditt förråd? Kanske svårt att säga då du knappast har någon längre testperiod ännu....

Var har du hittat dessa och får man fråga vad de kostade?

Har själv ett bulkförråd som nu "stått" stilla i 3 år tror jag pga att mitt lagringen till utmatarskruven har havererat. Har gjort en, som jag tyckte, bra reparationslösning men den havererade under test så nu har det stått länge. Funderar på om dina dosor skulle kunna vara en lösning på mitt utmatarproblem. Sugare har jag redan, dock inte en som suger runt med samma luft men det borde inte vara några problem att hämta tilluft från garaget istället. Gäller bara isåfall att komma ihåg att täta det insuget den dagen som pelletsbilen är där och fyller......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Nä, lite svårt att säga då jag körde igång igår 8)

Proberna köpte jag på en tysk firma http://rs-immopro.de/. Jag hittade deras grejjer på ebay först men beställde via hemsidan. Varje sond kostar 50 euro och det är den dyraste delen av bygget. Slang på andra plats med cirka 600:-. Dammsugaren köpte jag för 300:- på blocket och avloppsör för cirka 300 :- Lövblåsen köpte jag Julas billigaste 199:- med extrapris. Förrådet byggde jag av överblivna golvskivor.

Meningen med projektet var att det skulle vara så billigt som möjligt., Jag funderade på att bygga sugdysor själv men fegade ur, de är ju djupt begravda!!

Summa cirka 2500:-
Får vi bara hoppas att allt funkar som det ska!!!!

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av luppg »

Häftigt bygge, har du nån styrning som startar "sugen" med automatik? Kanske var med i filmerna men missade det, funderar själv på att bygga om bulkförrådet nån gång för att göra det mer självgående
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

har ingen styrning än. Vill kolla så att det är driftsäkert innan jag låter systemet gå när jag inte är hemma!

Jag kan dessutom inte ett smack om styrning så det får jag lära mig eller få hjälp med :roll:

Kul att ni tycker att det är ett gött projekt :D
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Nu har jag kört någon vecka och gjort några förbättringar. Det visade sig att den dammsugare jag köpt var lite klen för att dra ut pelletsen ur förrådet. Lösningen var att koppla på ett förgreningsrör och min grovdammsugare och då löste sig det problemet.

Har också förbättrat vacummtrycket genom att ta de gummitätningar som satt inne i avloppsrören till blåssytemet och fäst fast de utanpå nedfallsröret.

Har också byggt en förhöjningslåda till själva vacuumhinken. Det blev mindre utrymme kvar till pelletsen då hinken går ner i Mafa-förrådet så jag höjde upp så mycket som taket tillåter.

Såklart kan jag inte låta bli att länka upp detta på tuben :)

https://www.youtube.com/watch?v=lJCFwnw ... e=youtu.be

Nu funkar det mycket bra, har inte haft några bekymmer.
Om det finns något mer som kan förbättras är det i så fall vacuumhinken. Den blev ganska grovt gjord och skulle nog kunna göras smidigare och lämna mer plats kvar i förrådet. Om man gör den mindre kanske det också räcker med ena dammsugaren?

Vänligen/Brus

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Roli »

Vad har du för sugförmåga på din dammsugare? När jag fick mitt vakuumsystem (som inte längre finns till försäljning) så var det min. 2000 mmVp som gällde på sugaren för att den skulle "orka" suga och hålla rent i sugslangen. Mindre sugförmåga skulle ge driftsproblem.

Nu har inte jag "sugdosor" utan suger det som kommer ut ur förrådsskruven, så ditt system kanske behöver ännu högre sugförmåga än de värde som gäller för mitt.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Jag har 1300 watt på centraldammsugaren vilket enligt broschyren ger

sugeffekt: 242 W
luftmängd 40 l/s
vakuum: 30kPa

Nilfiskgrovsugaren hittar jag följande på:
EFFEKT 1300 W
LUFTMÄNGD (L/M) 3600
VAKUUM (MBAR) 180/18

Tror också att det måste till en hel del mer tryck för detta än en frammatad dos.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Nu har jag haft lite bekymmer. Det har blivit stopp ett par gånger. När jag tagit bort sugslangen till bulkförrådet har det stått en lång pellets där och blockerat i mynningen från sugsonden. Det har räckt att putta till på röret för att det ska lossna men jag är inte nöjd med det ifall man ska bygga styrning på systemet.

Jag tänkte då att att när jag kopplade på den extra dammsugaren för att suga så fanns det inget utblås på Nilfisken att koppla på returflödet till bulkförrådet. Detta antog jag, gjorde att virveln som skall bildas i sugsonden kanske inte var i balans då suget var mycket större än det tillsatta blåset.
Jag har ikväll testat att göra en förgrening även på returflödet och körde in lövblåsen där.
Och sedär! har kört ett antal cykler och det var ett jäkla tryck och inga stopp eller tveksamheter. Jag kommer att fortsätta testa tills jag är nöjd och updatera här :)

Vänligen eder Brus :)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av tr5 »

Intressant att följa.
Har du båda sugsonderna inkopplade, och i så fall hur?
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Har inte båda inkopplade. Vad jag förstått när jag sökt nätet är att man har en dosa inkopplad åt gången. När en är "färdig får man sätta igång en annan. I mitt fall betyder det att flytta över slangen till nästa dosa.
Däremot finns det system där detta är automatiserat och sköter sig självt. Froehlinger och Windhager tex har sådana system, men de systemen är inte precis gratis.

Kul att länken följs och att den uppfattas om intressant :)

Vänligen eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av nissetib »

Jag är väldigt nyfiken på sugsonderna Du köpte från tyska firman. Jag är superdålig på tyska men så långt förstår man ju att det är 2 anslutningar till sonden, en sug och en blås. Blåsfunktionen antar jag är för om det skulle fastna pellets i sonden.
Frågan är ju bara om sonden i sig "fördelar" pelletsen i lagom takt?

Som jag har det nu har jag bara ett avloppsrör fast monterat in i förrådet. Har sågat av halva röret ca 30 cm så att det blir halvmåneformat en bit in i förrådet. Anslutningen är då givetvis utanför. Jag har f ö ett system från pellvac och jag kan inte fylla mitt veckoförråd automatiskt utan jag måste vara med att hålla slangen mot avloppsröret, lite på sned så det suger tjuvluft. För annars så är suget för bra och slangen blir full med pellets med stockning som följd.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Har inte tänkt på om sonden fördelar i jämn takt. Men den är väl dimensionerad på något sätt för att få ett bra flöde, antar jag. Om man tittar på olika bilder på nätet så känns det som detta är en kopia på Windhagers sond. Det är plåt på fram- bak-, och översida och luften går genom intag på båda sidor om sonden. Det är lätt att tro, om man ser på mina bilder, att det kommer in pellets framifrån under det lilla taket men det gör det inte. Borde gå att snickra en sådan sond själv egentligen...

Just nu har jag två dammsugare inkopplade. Två på blåset men bara en på suget. Det blev lite väl bra tryck på suget med båda men lite för klent på blåset med bara en. Förra pelletsleveransen var otroligt många 7-8 centimeterspelletsar vilket gjorde att det fastnade ibland. Leveransen jag blåste ner igår var helt perfekt med "normallängd" Funderar därför på att testa med bara en dammsugare igång igen på både blås och sug.


Det stämmer bra att blåset är till för att förhindra att det fastnar pellets. Det bildas, enligt tillverkaren en virvel av blåset och suget tillsammans.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar