Lukt och beläggning i pelletsförrådet

Skriv svar
palcas
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 21 feb, 2017 01:11

Lukt och beläggning i pelletsförrådet

Inlägg av palcas »

Har någon annan stött på detta och vet vad det är:

En klibbig brun beläggning har lagt sig ovanifrån i mitt pelletsförråd. Till det kommer en doft jag inte känner igen - eller kanske två dofter - en rökaktig och en som påminner om något lösningsmedel. Rökdoften har gjort att jag funderat på om rök från pannan letat sig in i förrådet, men jag tycker på det hela taget det är förvirrande och tar gärna emot tips på vad det kan röra sig om.

Förrådet är speciellt - det är smalt och högrest, byggt mellan två rum ovanför pannan. Ventileringen är snudd på obefintlig vilket förstås är en miss (jag ska åtgärda det vid tillfälle - har dock inte stött på problem tidigare under de nio år systemet varit igång). Insidan (innanför gipsskivor) är täckt med masonit. Jag brukar fylla på ca 4 ton åt gången, vilket fyller upp förrådet (vid påfyllningen öppnar jag en ventil från utsidan, pelletsen blåses in via foderrör).

Idag märkte jag alltså att det luktade fränt i förrådet och att alla ytor täckts uppifrån av en lite klibbig brun yta - pelletsen, några reglar jag har att gå på och skivor i botten. Det är väldigt tydligt att det skett under en begränsad tid, kanske senaste 1-4 veckorna, eftersom det är skarpa gränser för beläggningen där pellets täckt underlaget. Det ser ut precis som om någon sprayat med brun färg uppifrån. Tidigare har det aldrig doftat rör eller lösningsmedel, endast pelletsens vanliga "sågspånsdoft".
Ett förhållande som sammanfallit i tid med detta är att fågelgaller jag har på skorstenskupan "slammade igen" av aska nyligen, vilket ledde till dålig förbränning i pannan och viss rökdoft i pannrummet. Det tog lite tid för mig att fatta att det var problem med skorstenen, jag fick för mig det kunde vara pannan eller något med pelletsen, men efter samtal med sotaren känner jag mig ganska säker på att det började med att skorstenskupan slammade igen.

Är det någon som känner igen detta?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lukt och beläggning i pelletsförrådet

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har aldrig råkat ut för något liknande, men den förklaring du själv presenterar låter i högsta grad rimlig.
Det är knappast en tillfällighet att rökdoft och kladd sammanfaller med problem med draget.
Rök har sannolikt letat sig genom matningssystemet till förrådet och kondenserat där.
Att förrådet ligger över pannan har nog underlättat för den varma röken att leta sig upp.
Borde finnas spår av kladdet i rör och slangar också.

Tror inte att ventilering av förrådet är nödvändigt. Blir ju problem när förrådet fylls och en massa pelletsdamm yr ut från öppningarna. Finns nog inga mindre förråd som har en sådan lösning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar