Avd:(nödvändiga)Mätinstrument och andra roliga saker.

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Avd:(nödvändiga)Mätinstrument och andra roliga saker.

Inlägg av ronald »

Bild
En multimeter med True-RmS



Bild
En digitaltermometer med spetsgivare för mätning av rökgaser efter dragluckan eller att hala ner och mäta toppen av skorstenen...
+mätgivare (promb) till att mäta tex, yttemp rör eller dyl eller bara lufttemperaturen


Bild
En väderstation-Hygrometer..(Fick hem den dagen till ära idag :) )
För att mäta luftfuktigheten i nya krypgrunden..


Bild
Höll på glömma dragluckan..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

1-wire kan man mäta mycket roligt med :)
Bild
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Övervakning av brännare CTC Bio/Ariterm Bequem

Inlägg av Lars Bergström »

Håller på att installera min brännare CTC Bio. Skulle vara vara intresserad av att kunna ha en övervakning mer än displayen på brännare. T.ex. ha en "mätdator" (helst inte en dator/server som måste vara igång jämnt) och lite givare för att övervaka "värmen" i huset. VSka finnas något intnterface att koppla upp mot mätdator och internet för brännare CTC Bio/Ariterm BeQuem.

Vad ska jag börja leta efter och vad kostar det? Vad är det här med 1-wire?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

1-wire är ett litet nätverk som du drar dit du vill mäta. Du ansluter 1-wire sensorer via 2 eller 3 trådskabel till ett
interface på en mätdator. Använder man bara 2 trådar kallas det "parasite-mode". Detta läge är enklast
att ha då sensorn spänningsmatas via datapulsen, men man förlorar lite prestanda på detta sätt.

3 trådar anv. för separat spänningsmatning. Då kan man ha längre nät och tex. mäta högre temperaturer.
Det finns de som mäter på upp till 300m. En DS18S20 går då upp till max 125 gr. istället för 85 gr.

På mätdatorn har du ett 1-wire interface som kopplas till en COM-port eller USB port.
Sen kör du en freeware programvara för loggning/presentation.

Man kan köra 1-wire både i Windows och i Linux. De finns de som byggt om och flashat en Linksys router
till att bli mätdator för 1-wire. Windows är väl lättast att komma igång med om man har normal datorvana.
Till Windows finns tex. program som Logtemp, Lämpömittari mfl.

Linux är ju lite mer avancerat men så går det att göra mer samt att de har stöd för fler sensorer.
Där kan man köra OWFS för loggning och tex. RRDTool för presentation.

Man kan köpa sina 1-wire delar samt att det finns en hel del info på forumet hos www.temperatur.nu

Kostnaden varierar hur du vill bygga ditt nät och vem du handlar av. Men räkna med ca. 700 kr för interface
och några givare. Det finns mycket att läsa om det på nätet, tex. hos Maxim som gör prylarna.

Det finns displaydrivare, displayer mm. så man kan säkert visa mätdata "live" utan en dator.
De flesta vill nog ha en dator som går hela tiden så att man kan spara mätdata och se förändringar över tid, dvs. historik.

DS18S20 (TCO92 kapsel) innan montering.
Bild

Lödning av kabel samt krympslang. Avslutar sen med en heltäcknade krympslang
(ej med på bild) med smältlim
för att få sensorn helt skyddad mot vatten och fukt.
Bild
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Bild
Digital termometrar (2 pack) i miniformat att kunna "checka " tempen i alla rum närsomhelst(Lätta att gömma på hyllplan eller dyl) Guld värt för kolla att värmespridningen förflyttningen fungerar från typ:kamin eller ll vp ... :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Bild
Regeldetektor: Bra att kolla om dom gamla träreglarna är på c/c 60 och även kolla av hur elen är dragen i väggarna..... eller om det finns nån gammal riddare därbakom...


Bild
spänningsprovare: perfekt och enkel att använda för alla
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lite OT:
Hur är funktionen på en sådan där regeldetektor?
Är den tillförlitlig, dvs hittar den reglarna så bra att den är ett bra köp?

Vad kostar den som du har? Och vem saluför den? Ser lite mer "proffsig" ut än en del andra som man har sett.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har en billig (99 spänn har jag för mig) och den funkar rätt bra så länge det är relativt tunt, om det är dubbla spånskivor eller gipsskivor och liknande så sviker den ibland.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Övervakning av brännare CTC Bio/Ariterm Bequem

Inlägg av Andreas Hansson »

Lars Bergström skrev:Håller på att installera min brännare CTC Bio. Skulle vara vara intresserad av att kunna ha en övervakning mer än displayen på brännare. T.ex. ha en "mätdator" (helst inte en dator/server som måste vara igång jämnt) och lite givare för att övervaka "värmen" i huset. VSka finnas något intnterface att koppla upp mot mätdator och internet för brännare CTC Bio/Ariterm BeQuem.

Vad ska jag börja leta efter och vad kostar det? Vad är det här med 1-wire?
Den logger jag har kan du koppla direkt mot en router.Du slipper alltså ha en dator igång.
Sedan kan du gå in på en sida på internet och kolla på olika mätdata.
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Logger_2020
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Roli skrev:Lite OT:
Hur är funktionen på en sådan där regeldetektor?
Är den tillförlitlig, dvs hittar den reglarna så bra att den är ett bra köp?

Vad kostar den som du har? Och vem saluför den? Ser lite mer "proffsig" ut än en del andra som man har sett.......
Roli!
Den funkar fin fint...

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134849966


Andreas! 1-Wire...hmmums...intressant :)det där

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Re: Övervakning av brännare CTC Bio/Ariterm Bequem

Inlägg av Lars Bergström »

Andreas Hansson skrev:Den logger jag har kan du koppla direkt mot en router.Du slipper alltså ha en dator igång.
Sedan kan du gå in på en sida på internet och kolla på olika mätdata.
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Logger_2020
Det står att tjänsten är bara öppen för beta-testare? Hur blir man beta-testare?

Sedan ska man ha en statisk IP-adress. Jag har bredband från Telia med SMART-gateway inkl. router (gissar jag) och erbjudandet 299 kr/månad. Har jag då en "statisk IP-adress? Och kan jag använda den inbyggda routern som ska finnas i gatewayen? Det finns 2 lediga ethernet-kontakter.

Var kan jag köpa Logger_2020 och vad kostar den? Var köper jag givare och vad kostar de (om jag t.ex. vill logga utetemp, innetemp, panntemperatur, när brännaren går, ...)

Edit: Minskat citeringsmängd. Om vi, då vi måste citera, försöker att citera så lite som möjligt blir forumet mer lättläst. / Roli moderator
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Hej
Jag har inte så stor koll på hur det fungerar om man har statisk IP-adress.
Jag kör en med en dator i pannrummet
Du får helt enkelt fråga dom som gör den.

Här kan man köpa logger 2020
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/

På värmepumps forum så finns det lite trådar som handlar om logger 2020
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ?board=8.0
Logger 2020 har även ett eget forum
http://e-logger.se/forum/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Övervakning av brännare CTC Bio/Ariterm Bequem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Lars Bergström skrev:Sedan ska man ha en statisk IP-adress. Jag har bredband från Telia med SMART-gateway inkl. router (gissar jag) och erbjudandet 299 kr/månad. Har jag då en "statisk IP-adress?
Telia Bredband via ADSL ger bara dynamisk IP. Den brukar dock ändras ganska sällan.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Det är naturligtvis en svaghet att de som har dynamiskt tilldelade IP-adresser inte kan använda loggtjänsten.
Sen kan man tycka att det är en märklig lösning då man normalt sett löser sånt med autentisering,
dvs. anv. namn och lösenord. Vilken IP man kommer ifrån har egentligen inte med saken att göra.

Just nu verkar den sakna inbyggd funktion för egen lagring av mätdata.

När svagheterna väl är fixade så är det nog en förhållandevis lätt och smidig lösning för den som vill komma igång och logga.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Har inte satt mig in i e-logger, men om jag fattat det rätt det lilla jag läst så fungerar det enligt följande: Alltså en stor reservation för att jag kanske fått det hela helt om bakfoten!!!

Man loggar in på e-logger.se och där konfigurerar man en del saker gällande sin utrustning, som man har hemma i sin källare... Sedan ska då e-logger.se skicka in detta till utrustningen som står hemma i källaren, å enda sättet för e-logger.se att kunna göra detta i dagsläget är att du har en fast IP-adress samt att du har öppnat en port i brandväggen så e-logger.se kommer åt din utrustning... :roll:
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Skriv svar