tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av jimmy28 »

Har fått liknande fel på min CTC 1100. Varmvattnet har försvunnit vid några tillfällen de sista 2 åren men oftast kommit tillbaka igen om man stängt kranen och öppnat den igen. Men för någon vecka sedan försvann det helt och ville inte komma tillbaka. Felsökte lite och det fanns ström till cirk.pumpen för tappvattnet när kranen var öppen så flödesgivaren borde fungera. Ringde min VVS:are och bad honom byta pump och allt har fungerat toppen tills i fredags då varmvattnet försvann en stund men kom tillbaka igen men nu ikväll är det helt borta och iskallt.
Det är ström till pumpen och pumpen går, det snurrar i alla fall om man lossar skruven och tittar in i hålet där. "Pannvatten" rören in och ut ur värmeväxlaren är iskalla.
Kan inte komma på vad felet skulle kunna vara. Har hört att värmeväxlaren tappvatten del brukar kalka igen på dessa pannor men här är det ingen cirkulation på pannvattnet i växlaren. Kan värmeväxlarens pannvattendel ha geggat ihop? Men då borde väl det inte fungera till och från? Från jätte hett till iskallt.

Tacksam för tips och idéer.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av jimmy28 »

Fick tillbaka varmvattnet igen, utan att veta vad felet egentligen berodde på. Vid de 2 tillfällen som varmvattnet försvunnit sedan pumpen byttes låg pann tempen på cirka 60 grader när brännaren precis startar.
Skulle det kunna blivit en "luftficka" i pannan när pumpen byttes? Så att cirkulationspumpen bara drog luft när trycket blev något lägre?

Jag tryckte i lite mer vatten och tyckte det väste lite från en ventil uppe vif expansionkärlet som jag tror är en avluftningsventil.
Jag fyllde på vatten ett par gånger och öppnade säkerhetsventilen på expansionkärlet för att försöka lufta ur pannan. Hoppas detta har löst problemet.

Luftade även elementen sedan men där verkade det inte finnas någon luft.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Skriv svar