Ecoflex tänder inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dicand
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jul, 2014 22:28

Ecoflex tänder inte

Inlägg av dicand »

Min ecoflex vill inte kallstarta. Om jag kör i serviceläget och startar tändningen manuellt så går den igång.
Men inte i normalläget. Tändelementet får ingen ström. Nån som har någon idé om var man börjar? :?:
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Ecoflex tänder inte

Inlägg av Stugsittaren »

Prövat att stänga av hela pannan en stund för att nollställa allt?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
dicand
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jul, 2014 22:28

Re: Ecoflex tänder inte

Inlägg av dicand »

Jodå, många omstarter har det blivit. Jag har filosoferat mig fram att det borde kunna vara optovakten. Har den fått för sig att det redan brinner så finns ju inget skäl att tändelementet skall aktiveras? Jag har beställt ett och skall prova. Hoppas på tur
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Ecoflex tänder inte

Inlägg av nissetib »

Det är ju lätt att kolla om optovakten funkar. Lys med en ficklampa och kontrollera värdet i menyn.

Har också haft, vid någon enstaka gång, samma problem. Men det har alltid löst sig efter en eller par omstarter.
Nångång har jag ju även gjort pannan helt strömlös en liten stund.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
dicand
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jul, 2014 22:28

Re: Ecoflex tänder inte

Inlägg av dicand »

Optovakten funkar, så varför inte tändelementet får ström vid kallstart är en gåta. Emellertid har pannan gått över en vecka sedan jag tände manuellt så jag får väl ta nya tag efter nästa sotning..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex tänder inte

Inlägg av Stegatorparn »

I pannan finns 2 st kretskort. Ett huvudkort/reläkort och ett styrkort för pelletsbrännaren.
På brännarens styrkort finns ett par säkringar. Kolla om någon av dom ligger i tändelementets matning och har löst ut. Kanske blivit kortis i tändelementet?
Kan också vara reläet för tändelementet som gett upp.
Relä finns på Elfa https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-21&toc=0 och är lätt att byta om du är lite lödkunnig.
Gör pannan strömlös innan du börjar mecka.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
dicand
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jul, 2014 22:28

Re: Ecoflex tänder inte

Inlägg av dicand »

Tändelementet fungerar i serviceläget, går att köra manuellt vilket jag gjorde när jag tände pannan.
Vad den inte gör är att tända automatiskt, så jag får väl titta på korten. En sån här sommar kan man ju lika gärna spendera i pannrummet..
Skriv svar