Ecoflex tjuter

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Ecoflex tjuter

Inlägg av mateks »

Det tjuter om min ecoflex. iiiiiiiii låter det när den ska mata in pellets. Är det något som måste bytas eller smörjas?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecoflex tjuter

Inlägg av Roli »

Låter som om det skulle kunna vara vingarna i slussen som börjar bli gamla och hård. Har du "lösa" vingar eller har du hela "slusspaket" gjutet i gummi (som en impeller till en båtmotor)?

Man kan smörja dem men det kan också göra vingarna ännu hårdare, normalt brukar ljudet försvinna efter lite körning då det kommer finmaterial från pelletsen mellan som smörjer. Men det är ett tecken på att det snart är dags att skaffa nya slussvingar. Köp så du har hemma och kan byta när du vill, men det går fortfarande att köra brännaren om man inte vill bli av med ljudet direkt......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Re: Ecoflex tjuter

Inlägg av mateks »

Då var det som jag trodde och hoppades. Beställde nya idag. Har ingen aning hur dom ser ut.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Ecoflex tjuter

Inlägg av nissetib »

Min brukar också gnälla, men när den har börjat göra det så vet jag att jag har varit lite lat. Dvs jag behöver få bort kokset som ligger i brännarkoppen. Det är skruven som gnäller i mitt fall. Försvinner då givetvis när kokset avlägsnas....
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Ecoflex tjuter

Inlägg av ja »

Ja skruven gnisslar när det är mycket koks i koppen.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Ecoflex tjuter

Inlägg av vatsug »

Troligtvis skruven , det bildas koks under skruven så att den inte går riktigt rakt. Prova att göra ren koppen och under skruven.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Re: Ecoflex tjuter

Inlägg av mateks »

Får tacka för tipsen. Tog bort hela brännarkoppen och gjorde rent från koks. Smorde även in änden på skruven med aluminiumpasta (bränns väl bort men kanske blir lite alu-partiklar kvar som smörjer) som går in i hålet på koppen. Nu är det gnisselfritt igen, skönt!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex tjuter

Inlägg av André »

De brukar bli tyst till slut även om man inte rengör koppen men de är oftast ett tecken på de är dax om man kör 1-2 ton sen senaste rengöringen, jag kör 2 ton mellan varje rengöring nu mera
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar