bytt slitdelar i brännaren, går nu inte bra behöver tips

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
asahe
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 mar, 2015 00:41

bytt slitdelar i brännaren, går nu inte bra behöver tips

Inlägg av asahe »

Har kört min panna och brännare i 7 år utan större problem.Har nu bytt brännarkoppen,packning till luckan, fläkt samt fotocell. Efter detta tjurar pannan hela tiden. Jag har justerat alla inställningar,men får ingen bra förbränning. Pannan sotar och det blir stora kakor i kasseten vilket gör att pannan bara går 2-3 dagar tills den måste städas. Jag har kört med alla tubulatorerna i förut, men kan nu bara ha i 4 st, för att få bättre förbränning vill jag sätta i alla igen men då löser bakbrandskyddet ut efter någon timmes drift. Finns det någon som har några tips för att lösa mitt problem?
Nibe City 2004, Eurofire Millenium II
125 kvm + 90 kvm källare
ca 7 m skorsten (tegel)
Skaraborg
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: bytt slitdelar i brännaren, går nu inte bra behöver tips

Inlägg av nyman »

Du har fått den nya modellen av fläkt från Torin. Vad är det för strulkuse du köpt av som inte kunnat upplysa om huru det förhåller sig. Den nya fläkten kommer att gå för sakta.

Brännare med styrning Millenium II har inte möjlighet att styra den nya typen av fläkt.
Finns en tråd i eurofiredelen hur man fixar detta med zenerdioder och liknande.
Enklare köpa en fläkt som passar i brännaren och skicka tillbaka den som inte passar.
Här är en fläkt som passar till Millenium II styrning. Den är ju märkt Millenium 2 men du kan väl slå en signal och lyssna.
http://www.pbs.nu/sv/baxi/baxi-eurofire-reservdelar/

Sätt tillbaks den gamla fläkten tills vidare.

Baxi verkar ha somnat in helt och bryr sig iiingenting om.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
asahe
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 mar, 2015 00:41

Re: bytt slitdelar i brännaren, går nu inte bra behöver tips

Inlägg av asahe »

Hej igen jag har nu kollat fläkten och den var rätt till min brännare. Jag har nu löst problemet genom att väga gångdosen .Mina 2dl vägde hela 183 g rekomenderad vikt enl tabell i manualen är 130 g. Så jag har kört in 53g för mkt. Det i kombination med den nya fläkten funka helt enkelt inte. Jag vill med detta rekommendera alla med driftstörningar att inte bara kolla volymen utan även vikten på pelletsen.Jag kör med Neuova pellets vilket jag alltid gjort men i år var den extra tung. Nu går brännaren hur fint som helst igen :) , efter att ha sänkt matningen med hela 3 tiondelar :shock:
Nibe City 2004, Eurofire Millenium II
125 kvm + 90 kvm källare
ca 7 m skorsten (tegel)
Skaraborg
Skriv svar