Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Marre80
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 15 feb, 2013 22:52

Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av Marre80 »

Varför går den in i larm hela tiden? Har följt alla anvisningar i boken men nej då! Har kollat start dosen,sotat pannan gjort rent fotocell.

De verkar som att när pannan ska starta om så går den i larm. När man startar om den så funkar den som den ska. Någon som kan ge ge nåt tips.mvh Martin
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av protoflax »

Då är det väl bäst att sätta sig, ta tid och skriva upp vad som händer ända tills det blir larm.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
olle54
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 22 aug, 2012 21:21

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av olle54 »

Kollat startdosen är väl en sak men har du provat att ändra den? Min kan larma efter att jag sotat och ska starta upp första gången. Annars är det sällsynt. Lägg dit lite extra pellets med handen innan du startar och se om den larmar eller tänder som den ska. Då kan det ju vara läge att ändra startdosen.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Marre80
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 15 feb, 2013 22:52

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av Marre80 »

Hej usräkta sent svar, start dos är ca 3dl..pannan går i larm när den ska starta upp.
Bytte tändelemt i lördags och men de funkade ej,detta problem har varit sen vi köpte huset hela förra vinter.
När den har gått i larm så startar jag upp den som vanligt då funkar de,men så fort den ska starta upp själv så vill den inte.

Vet inte var jag ska kolla mer! Med vänlig hälsning,Martin
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av Eldvin »

Om du kör i startdosen och sen drar ut brännaren.Ligger då pelletsen mot elementet eller lite längre fram?? Vad händer om du ändrar fläkt i lågläge?? Börjar det överhuvudtaget att glöda i pelletsen eller tänder de å slocknar?? Använd kameran om du har nån.
Marre80
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 15 feb, 2013 22:52

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av Marre80 »

Ska fotocells värdet ligga på 255 hela tiden? Eller går de upp och ner? Pelletsen ligger jämt fördelat när jag lägger i startdosen. Var ska pelletsen ligga för bästa start?börja misstänka att de är nåt med skruven,när brännaren går så matar den in pellets,men vissa vissa lägen när den matar pellets så kommer de ingen pellets,så snurrar den vidare så kommer de en jätte stor dos. Funderar starkt på att byta hel skiten snart blir så trött på att springa ut och kolla hela tiden att den funkar. Tips på någon annan bra brännare? Med vänlig hälsning,Martin
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av micke_932 »

Skruven kan mycket väl vara problematisk om du har otur, sitter den i vettig vinkel (runt 45 grader) ?

Vad har du för pelletsförråd ? om du har ett MAFA mini så kan du ha fullt med spån längst ner som ställer till det för skruven, en rengörning kan eventuellt behövas i så fall.

Skruvarna brukar annars vara lite ojämna, det är smäll man får ta med dom, men det ska givetvis inte vara så illa så att brännaren stannar.

Värdet på fotocellen brukar fladdra en hel del vid uppstart, går det för långt så ger ju brännaren upp efter ett tag.

Det bästa vore nog sagt var att du sätter dig vid brännaren när den går igång och ser vad som händer, på det viset kan du klura ut varför det blir larm och kanske även åtgärda problemet, titta på värdet på fotocellen och se vad som händer med det och anteckna.

Om skruven funkar hyfsat bra och startdosen är vettigt inställd och fungerande tändelement så ska brännaren starta upp utan några större problem.

Du sa att det vara problem hela förra "vintern", kör du inte brännaren på sommaren eller funkar den utan problem då ? om då är fallet, finns det dragbegränsare ?

Det är inget större fel på en Eurofire, en helt ok brännare, så att byta till en annan brännare är nog ingen lösning på problemet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av johano »

Ja du får nog lägga lite tid i pannrummet och övervaka den när den startar. Kolla fotocellvärdet under några uppstarter och se om det föaddrar/ligger lågt. Jag fock stora problem efter ett par års körning då fotocellen låg länge på 0-1 (av 100) trots att jag såg att det brann för fullt inne i pannan. Testade att byta fotocellen till den från Kjell för 15:-, och nu funkar det klockrent igen. Enda gången den kan ha lite problem är vid första starten efter en askning/sotning men det brukar hjälpa att lägga in en liten näve pellets i brännaren som nämnts ovan.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Marre80
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 15 feb, 2013 22:52

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av Marre80 »

Jag har provat de i alla vinklar som finns:) efter varje sotning så är den konstig,vill ej starta upp själv.
Förrådet är helt nytt så jag kan inte tänka mig satt in den för 3 veckor sen. Fotocell har jag bytt. Den fladdrar mellan 0-1 när när pannan är i väntläge. Körde brännaren hela sommaren utan nåt stopp,förutom när den behövdes sotas:) drag spjäll finns.hur stor start dos kör ni? Har höjt upp på plc till 78(för inställning är 55) har knappt 3 del.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av johano »

Hm, det låter som din skruv matar väldigt lite...
Jag kör startdosen i 44s det ger 3dl lite drygt.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Marre80
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 15 feb, 2013 22:52

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av Marre80 »

Får plocka ner den och se om man kan se nåt fel,får kanske korta den lite så kanske den får jämnare gång.
Marre80
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 15 feb, 2013 22:52

Re: Larm hela jävla tiden på baxi eurofire!!!!!

Inlägg av Marre80 »

Uppdatering

Hittade felet:) ny skruv och motor löste allt :)
Skriv svar