Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Inlägg av petmal »

Mitt tändelement gav upp efter 1 1/2 år. Köpte nytt av en VVS firma i Sundbyberg, kostade 500:-. Unon fungerar igen, annars inga problem.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
magnuswestberg
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 20:53
Ort: Örnsköldsvik

Tändelement

Inlägg av magnuswestberg »

Bytt tändelement igen den här höll i ett år ,fick en ny på garantin,
den förra höll i 10 mån.Jag väntar på ett nytt brännarrör oxå , mitt har blivit deformerat i framkant, tydlingen nått fel i legeringen på dom första i gjutjärn. Annars går den som tåget.
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
uffe73
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 05 jan, 2008 19:57
Ort: Sorunda

Inlägg av uffe73 »

bytt ett antal element sedan installationen 2005...typ var tredje månad :evil:
slangar lika så... ej lika ofta dock
hål/spricka i brännarröret, ej bytt ännu.
gamla vanliga...påfyllnad glömt...sotning glömt... :oops:

men i övrigt nöjd... :roll:
CTC Total - 1982
KMP PX21 - 2005
Plats byggt förråd (~30 säckar)
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Fätt ett par stopp efter att brytaren i svängarmen glappat. En knuff på brännaren har fått igång det hela. Har motionerat brytaren lite och än så länge har det gått bra.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

petmal skrev:Mitt tändelement gav upp efter 1 1/2 år. Köpte nytt av en VVS firma i Sundbyberg, kostade 500:-. Unon fungerar igen, annars inga problem.
500 spänn? det var lite i det dyraste laget tycker jag..
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Inlägg av petmal »

Ringde runt ett antal ÅF till KMP i Norra Stockholm, endast 1 hade i lager, . Jag vet att KMP tar 402.50 ink moms ut till kund, men vad betalar man inte när man fryser!
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Hela mitt innerrör sprack precis... :shock: ... märkte för någon vecka sedan att fallröret generellt var mycket varmare än vanligt och i förrgår smalt plaströret i nederkanten så att det fick bytas ut. Jag kunde dock inte se något annat fel och efter storstädning körde jag vidare. Emellertid, i morse luktade det bränt i källaren igen och när jag kollade "taket" i brännaren så har hela innerröret spruckit och man kan se ytterröret genom ett 5 centimeter stort hål...
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du kört med för lite luft så att lågan inte har blåst ut/in i pannan?Jag skulle gissa på det,att lågan har legat för långt in och värmt upp bakre delen och innerröret i ovankant.Kan du lämna in röret till en svetsare och få det ihopsytt?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Hej!

Njae... snarare kombination av sintring i brännaren och klen autosotning som bygger upp en rejäl hård "kaka" med glödande pellets i innerröret varje vecka. Kan vara för lite luft också men troligen beror det mer på den dåliga framkomligheten. Röret sprack inte längst bak utan snarare ganska långt fram (2/3) ... Tror jag skall få en helt ny brännare från återförsäljaren... åtminstone tolkade jag det så på telefon.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
magnuswestberg
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 20:53
Ort: Örnsköldsvik

Brännarrör

Inlägg av magnuswestberg »

Idag har jag fått mitt brännarrör utbytt på garantin efter snart två års drift. Det var helt deformerat i framkant,det nya är av rostfritt istället för gjutjärn.Tydligen var det inge bra med gjutjärn
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Brännarrör

Inlägg av Taxen »

magnuswestberg skrev:Idag har jag fått mitt brännarrör utbytt på garantin efter snart två års drift. Det var helt deformerat i framkant,det nya är av rostfritt istället för gjutjärn.Tydligen var det inge bra med gjutjärn
Har de återgått till de rostfria rören,som de har haft från början?Mitt rör från -00,är sprucket i bakkant,men det sprack ganska tidigt och de skrev om det i manualen redan innan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
magnuswestberg
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 20:53
Ort: Örnsköldsvik

Brännarrör

Inlägg av magnuswestberg »

Min instaltör var runt och bytte ut alla gjutjärnsrör, han sa att de flesta var deformerade
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
magnuswestberg
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 20:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av magnuswestberg »

Nu har jag bytt tändelement igen, den här gången höll det 10 mån, fick ett nytt på garantin!
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Pavoni
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:35
Ort: Simrishamns kommun

Inlägg av Pavoni »

Fläktens lager har skurit. Det går att köpa nya på ClasOhlsson för en knapp hundring men jag köper en ny fläkt istället. Jag saknar verktyg och kompetens att byta de små kullagren som sitter där.
Det intressanta i sammanhanget är att när fläkten stannade blev elektroniken överhettad och brännaren gick inte att starta alls. Plastskyddet i kabelgenomföringen smälte också bort och droppade ner på fläkten. Som tur var hade jag mitt gamla chip kvar och i felsökningen gjorde jag ett försök att byta chippet. Då startade brännaren men fläkten gick inte igång. Med milt våld och 5/56 fick jag igång fläkten och brännaren går nu med väsnande lager i väntan på en ny fläkt.
Troligen har alltså brännaren gått utan fläkt och värmen har förstört chippet medan all annan elektronik klarat sig. Man kan tänka att det borde finnas en säkerhetsanordning för detta men det är klart att om fläkten stannar kan man ju inte göra annat än att låta den pellets som ligger i röret brinna ut. Tråkigt nog räckte det att förstöra chippet. Nu funderar jag på att flytta ut elektroniken till pannans sida. Ganska enkelt egentligen; bara lite förlängning av kablarna och ett par plåtskruvar. Kanske skulle man bygga in det i nån sorts låda.
PARCA NORAH 3000 1984 ; KMP PX21 v7.2 20 grader hysteres; oisolerade 190 m2 i Skåne; 10 pallar/år
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Fläktbyte

Inlägg av Highlander »

Fläktbyte!
Ja, man kan väl inte begära att en fläkt på en pelletsbrännare ska hålla så mycket längre än så här. Snart 10 år har den ju troget snurrat på i en dammig miljö och under varierande temperaturförhållanden.

//Highlander
Senast redigerad av Highlander den ons 29 apr, 2009 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Skriv svar