Att köpa en ny Ulma eller PX22 för 20 000 kr och få en del meck med montaget kändes inte så kul.
Efter en tids funderingar på lösning så var ritningen klar i huvudet.
En koll i "bra ha lagret" gav att det mesta fanns. Sagt och gjort, det var bara att dra igång.
Brännaren plockades ner och hålen för rören skulle borras upp från 4,5 till 6 mm i brännarröret från Slöinge.
Det var segt att borra i det rostfria materialet.

Därefter bockades de rostfria rören 6,0 x 1,0 mm till och pressades in i hålen.
Rören säkrades med ett par mig-loppor.


Efter noggranna mätningar borrades hålen 6,5 mm i brännarhuset.

Brännarröret monterades och brännaren sattes i pannan för testkörning.
Efter ett dygn visade det sig att brännaren var rejält felställd pga askmängden.
Jag hade nog kommit åt potentiometrarna i hanteringen.
Tryckluft kopplades provisoriskt till brännaren.

Brännarröret före test

Och efter renblåsning i 3 sekunder.

Nu återstår att montera en magnetventil som jag ännu inte har.
Får se var den skall placeras.
Skall också knåpa ihop en liten styrlåda som jag får återkomma till.
Vi hörs...