Spaksotning som eftermontering?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Här kommer bilderna från S3

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Thermia Biomatic 20+
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

TACK för bilderna! Nu vet jag hur det ser ut, har alltid undrat lite över lösningen..
Barsk skrev:Fick lite info om spaksotningen från CO Värme här i Karlstad. Dom hade installerat en ny panna med en sån med som orginal. Enligt dom så behöver man nån gång per år ta ut spiralerna och sota med viska ändå...

Ska få prisinfo idag förhopningsvis.
Har även haft CO Värme som installatör så jag är lite nyfiken på vad du fick för kostnadsförslag.. Om du vill kan du skicka det PM, jag loggar in då och då..
Biomatic 20+
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Dom sa 1600 kr. Jag ska hämta ut paketet idag så jag hoppas det stämmer.
Det är oprutat och officiellt pris.

Ska bli kul att få spaksota! :)
Det är en finess jag saknat sen dag 1.

Hoppas det medföljer nån form av dokumentation så man kan se vad Ariterm officiellt säger om det behövs manuell sotning med viska, och med vilka intervall i så fall.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
di5majo
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 17 maj, 2006 07:32
Ort: Karlstad

Inlägg av di5majo »

Hmm, hur fungerar detta med spaksotning och det sneda "röret" från förbränningskammaren. Jag insåg ju i höstas eller så att jag missat att sotat detta.
Spaksotning verkar ju bara fokusera på tuberna.
Ariterm Biomatic 20+ med MAFA veckoförråd.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Spaksotningen tar bara tuberna. Det är den mest kritiska delen vad gäller verkningsgraden. Den böjda räcker väl om man sotar med normalt intervall ungefär som skorstenen. Min sotare hade också missat den delen, liksom jag. Så jag hade nog inte sotat den på 1.5 år innan jag hittade den...

Jag är helnöjd med spaksotningen. Har iofs inte kollat innuti hur passa bra sotat det blir, men å andra sidan så drar jag i spaken mest varenda dag... :)

Enkel att montera också, men inga dokumentation medföljde och grabbarna som kan nåt fanns inte inne på firman när jag var där och hämtade paketet.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Re: Spaksotning som eftermontering?

Inlägg av Lars Bergström »

Hej!

Jag har nyligen köpt en beg. Ariterm Biomatic 20+ från 2006. Utan spaksotning. Dessutom saknas spiralerna i tuberna. Och pannan och tuberna var grymt sotiga. Undra hur brännaren varit inställd?

a) Om jag fattar rätt av det som står skrivit i denna tråden så ingår spiraler i ombyggnadssatsen för spaksotning?

b) Är det någon som har ett artikelnummer för ombyggnadssatsen för spaksotning?

c) Finns någon VVS på nätet som har denna ombyggnadssats?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Spaksotning som eftermontering?

Inlägg av Barsk »

Det är ingen större ombyggnad. Man byter ut det lock som är standard mot ett annat lock som har ett hål för dragstången. Spiralerna är lösa och de sänker man ner i tuberna. I toppen på spiralerna finns en krok som man fäster i dragstångens "armar". När allt är på plats sätter man på locket över dragstången (vars knopp man innan skruvat av). Till sist skruvar man på knoppen på dragstången.

När man drar i dragstången så dras också spiralerna upp några centimeter och sen släpper man ner dom igen.
Knappast nån rocket science! :)

Mina spiraler fungerade bra, men jag fick en ide om att jag skulle göra dom ännu bättre genom att vrida lite i dom så att dom s.a.s skruvar upp sig, eller expanderar lite så att dom skulle sitta än lite tajtare. Jag gick dock för långt så att dom började fastna, och när jag försökte "skruva ihop" dom igen så blev dom ojämnt tjocka. Så jag har nog tyvärr sabbat dom! :cry:
Senaste två åren har jag kört utan spiraler och sotat manuellt... Kanske går att fixa dom med lite pill. Dom är ganska mjuka i metallen så var försiktiga med dom även för böjning osv.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Spaksotning som eftermontering?

Inlägg av André »

Nu kan jag nog hålla med sotaren som sa att spiralerna inte behöver plockas ur o sota med viska, Har man bara brännaren justerad så den inte går fet får man bort all ludd med att dra i spaken..
Kompisen tog ur sina o sotade med viska då jag sa att detta skulle göras 1 gång/år vilket även står i manualen o sotaren bara vill göra sej bekvämt för sej, Sagt o gjort han plockade ur spiralerna o drog viskan som en dåre men de kom ju istort inget i asklådan :D
Hade kört ca 27 ton o bara dragit i spaken en gång/vecka, Nu har alltid pannan varit rätt justerad el snarare med lite mer luftöverskott o då är det bara ett ljust damm i tuberna som far bort då man drar i spaken..
Bara synd att inte den sneställda kanalen sotas oxå, Men den behöver man inte rengöra så ofta..
Verkar gå köra 5-15 ton innan den blir tätt, Kompisen hade kört ca 14 ton när han märkte övertryck i pannan o kanalen nästan va tätt.. Den hade varken sotaren/han märkt av :oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar