Kontrollera slussens täthet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av André »

T16_AeRo skrev:Pannan är tydligen inställd på Glödhållning tid: 120min enligt ett gammalt inlägg jag gjort här på forumet. Fick då även rådet att öka tankdiffvärdet och stänga av glödhållningen helt. Har dock inte vågat prova detta

Såå.. ska jag stänga av denna funktion och enbart låta pannan göra kallstarter,och se om det funkar bättre. Eller är det dumt..?

Har fått för mig att pannan stannar oftare vid blåsigt väder.. men svårt att säga
Där har du nog problemet, om Slussen blir det minsta sliten går de inte ha så lång tid på glödhållning..
Jag kör 90 min med ny sluss och om det blir nämnt problem ändrar jag omg till 75 min och det gick bra även fast alla slussvingar va av, så minska tiden till 75 min så kommer det fungera :wink:
När du kör tankdiff går den bara på läge hög och kallstart är bara om du kör på sommaren för vv så fortsätt med underhållsglöd.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

Hej André :cheers:
Tack för tipset. Ska försöka ställa ner glödhållningstiden då. Även om pannan gått bra i mer än en vecka iaf nu.

Förresten rådde du mig att stänga av glödhållningen helt i den här gamla tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=15336 Och bara låta pannan göra kallstarter och få så långa gångtider som möjligt.
Nu har jag som sagt inte vågat pilla på tankdiff värdet m.m. Lite feg av mig :oops:

Hur tycker du jag ska göra..?
Ariterm Biomatic 20+
smorgos
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 04 maj, 2014 20:38
Ort: Limmared

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av smorgos »

För att åtminstone jag enklare ska kunna hänga med i diskussionerna.. Kan någon förklara skillnaden mellan varmstart och en kallstart?
Ariterm Biomatic 20+ -06
Enplansvilla från -62 på 80kvm med lätt uppvärmd källare.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av Brynäs »

Hej

Kallstart är när brännaren har gått färdigt och uppnått sin sluttemp typ 75 grader,sen står den stilla tills tempen faller ner till starttempen typ 65 grader då startar brännaren på nytt,så kallad kallstart.

Varmstart får man om man använder glödhållning,det innebär att om man har ställt in glödhållningen på 60 minuter så när brännaren har uppnått sluttempen typ 75 grader så stannar den och om tempen inte har sjunkit till starttempen typ 65 grader inom 60 minuter så går brännaren in och skjuter in lite pellets och fläkten startar för att hålla igång glödbädden detta tar ungefär 20-30 sekunder sen stannar brännaren igen.
När sen starttempen är nere på typ 65 grader så istället för att göra hela omstarten på nytt så kör brännaren igång med en gång eftersom det finns en glödbädd som gör att brännaren kan gå upp på högläge inom ett par sekunder.

Ifall glödhållningen är för högt ställd så finns det en risk att glödbädden slocknar och brännaren får inte igång flamman.

Detta är ett bra alternativ att använda på vår,sommar och tidig höst för att spara på tändröret och fläkten eftersom det kräver mindre energi o tid att få brännaren att komma igång.
Glödhållningen behöver man inte ta bort under vintertiden eftersom brännaren jobbar oftare och glödbädden slocknar inte.

Hoppas du förstår vad jag skrev annars så har jag fått skrivkramp i onödan. :lol:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av Becker »

Brynäs,
Jag blir förvirrad av ditt inlägg :wink:

Kallstart: Brännaren "börjar om från början", matar i lite pellets, blåser på med het luft tills den tänder.

Varmstart: Brännaren tänder på den befintliga glödbädden som finns. Inget behov av het luft, och den startar snabbt.


Jag kör glödhållning på vintern, och stänger av den på sommaren. På sommaren ändrar jag också den tid som fläkten blåser efter det att pannan nått sin temperatur, i mitt fall 85 grader. Tiden ändrar jag till 250 sekunder, detta för att elda slut på så mycket av den pellets som ligger kvar i brännkoppen.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av thomasx »

Någon som har måtten på slussvingarna?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av Brynäs »

[quote="Becker"]Brynäs,
Jag blir förvirrad av ditt inlägg :wink:

Kallstart: Brännaren "börjar om från början", matar i lite pellets, blåser på med het luft tills den tänder.

Varmstart: Brännaren tänder på den befintliga glödbädden som finns. Inget behov av het luft, och den startar snabbt.


Becker läs om på nytt :wink:
Står ej så som du har skrivit ovan :wink: :wink:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar