Inställningar - igen...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Inställningar - igen...

Inlägg av hajof70 »

Jag roar mig med att försöka hitta eltjuvar i huset. Har haft 400-500kWh/månad. Sedan något år eller två sedan "plingade det helt plötsligt till" i elmätaren och vi började komma upp i över 750kWh. En av tjuvarna torde vara pannan som jag lyckats ställa Start stödvärme på 11C eller något sådant. Fråga mig inte hur och varför. Har nu följande inställningar:

Bränsleval: Pellets
Temperatur Bör: 85
Tempdiff: 15
Start stödvärme: 40

Verkar de rimliga för att minimera el men ändå med någon variant av skydd mot pelletsbortfall? Något annat jag borde ändra för att minimera elförbrukningen?

Ibland blir det lite längre resor på en vecka eller två, gärna när det är vinter i Sverige; hur borde jag ha inställningarna då?



Huset bebos av mig och min fru, är välhållet men ej tilläggsisolerat från 36 på 65+65kvm, källaren ligger djupt och är "Isodränad" i golv och ytterväggar. Pelletsförbrukningen ligger på ~5t/år
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Inställningar - igen...

Inlägg av André »

Varför börvärdet så hög?
Med de börvärdet kan du öka tempdiff till 25 grader om inte något comfortproblem uppstår tex stort vv behov, annars ser allt bra ut.. Dessa ändringar behöver du inte ändra vid semesterresor el liknande men däremot ställa ner innetempen då ni är borta, jag ställer ner till 12 grader om vi är borta längre än en vecka och typ till 15 grader om man är borta typ 3/4 dagar.. Tyvär har jag bara en termomatik med innegivare så ingen semesterfunktion så de är lite kyligt när man kommer hem om man inte haft nån som gått över och höjt tempen på morgonen, tempen höjs 1-1,5 grader/tim hos oss beroende på om acktanken är nyladdad el tom
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Inställningar - igen...

Inlägg av hajof70 »

Tack André!
Vad gäller Börvärdet; tja... tänkte att det är väl bra att bränna på om nu inget tar skada. Fast kanske man får onödiga värmeförluster på det!? Men du har helt rätt att tempdiffen borde vara lite större.

Återstår att se om jag får lägre elförbrukning med dessa inställningar och då tänker jag ju framför allt på Start stödvärme. Vi har ju ibland lite problem med varmvattnet då frun tycker om långa, varma duschar på vintern och då hinner inte alltid pelletsen med och 40 kanske blir lite lågt...
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Inställningar - igen...

Inlägg av hajof70 »

Apropå Tempdiffen. Kan ju nämnas att jag har ställt av Glödhållning. Kommer inte ihåg varför men har för mig att det beror på att det blev en massa tjära.
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Inställningar - igen...

Inlägg av André »

Möjligen att problem med tjära skulle uppstå mitt i sommaren, nu har jag aldrig varit med om det problemet i varken min panna innan nya styrningen togs fram på min begäran el på biomaticpannor jag justerat. Kanske elimineras problemet genom långa gångtider hos mej pga eldning mot acktank :roll:
Kan även tänka mej att tiden för underhållsglöden spelar in om man kör 60/90 min.
Ja du får varmare i pannrummet med högre börvärde men nu går vi mot en tid då de gör mindre :wink:
Ang vv problemet är det nu då du kör med kallstart?
Det tar ju typ 25 min innan brännaren fått upp flåset mot underhållsglöd typ 1-2 min, så står man i duschen och spolar för fullt och tempen just närmar sej start hinner inte brännaren igång före man är klar då man kör kallstart. Så jag skulle ändra tiden på underhållsglöden till 90 min och köra det nu och öka till 25 graders diff med börvärde på 85 om jag va du, att elpatron går in vid 45 grader ser bra ut och bör aldrig gå in annat än vid driftstopp och det kan ju va bra att man märker lite på comforten vid stopp om man inte kollar till pannan ofta. Frun lär ju säga till om inte annat :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Inställningar - igen...

Inlägg av hajof70 »

Tack igen!
Japp, vv-problemet är kopplat till kallstarten :) Den hinner inte med. Ska fundera på om jag ska köra igång underhållsglöden.

Har du någon koll på vad normaldrift på panna och cirkpump borde dra i el (givet att elpatronerna inte går in)? Vet å andra sidan inte hur jag skulle mäta det på ett enkelt sätt då elen ju är fast installerad....
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Inställningar - igen...

Inlägg av André »

Verkar dra runt 60W (skruv och fläkt) och externskruven 70W med lilla motorn, eltändningen är väl 600W
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=1143
underhållsglöd kan du shifta till nu och du kan även ställa den på 80-90 min istället för 60 min, kör även med tempdiff 25 grader med börvärdet på 85 grader då så får du ändå längre gångtider och med underhållsglöd 90 min kommer den snart ändå inte behöva pytsa in nån pellets mellan varje start.. Den får som sagt pytsa in pellets 9 ggr för att hålla glöden vid liv vilket motsvarar pelletsmängden för en kallstart som definitivt inte är nån optimal förbränning då den står och väntar på glödbädden i 10 minuter innan den går igång :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Inställningar - igen...

Inlägg av hajof70 »

Roger that! Tack!
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Skriv svar