Optovakten fladdrar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Optovakten på min Bequem 20D har börjat fladdra. Den varierar ganska kraftigt i ärvärde. Trycker jag in den så långt det går, så att den nästan tittar ut i brännkammaren, så ligger den på 99% emellanåt när pannan går för fullt, men den visar frekvent värden runt 50-70%, drar jag in den bara en liten liten bit så trillar värdena snabbt ner mot 5-10%. Det har tidigare aldrig varit några problem på denna punkten och optovakten har legat tillbakadragen i röret, så att säga.

Är det här en välkänd ålderskrämpa måntro?

Kan inte hitta några problem med dålig kontakt eller glappkontakt någonstans.

Ohm-möter jag optovakten ser jag att den funkar, men kan ju inte avgöra om den ger rätt signal vid given ljusstyrka.

Någon som vet vilken sensortyp det är?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av André »

Om den smält brukar den börja svaja med värdet men då ner till 1%, antingen börjar den sett sina bästa dar el så är det sot på optovakten/röret men aldrig fel att ha en i reserv på hyllan :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Jo, drar jag in den hela vägen så att säga, då fladdrar den Ända ner till 1%.

Det är eTT fotomotståndet som vid fullt ljus ger ca 1 kiloohm och vid mörker åtminstone 1 megaohm.

Jag hade en reserv och den ser ut att vara en fototransistor. Den funkar fint att ersätta med.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Jag har också problem med optovakten. Pannan larmade med kontrollera optovakten. Jag bytte till en ny jag hade på hyllan.
Den gamla visar 99% hela tiden, den nya visar 1-2% i pannan. Men tar jag ut och lyser på den med ficklampa går den upp till 99%. Pannan startar som den ska, men stannar efter ett tag med meddelande kontrollera eltändning. Jag har rengjort röret som optovakten sitter i, men det gav ingen förbättring. Givaren ser ut att vara lite olika typ, kan den nya vara fel?
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

När den stannar och säger "Kontrollera eltändning", brinner det då som det ska i brännarkoppen?

Visar den vettiga värden 1-99% när du testar den, så funkar den nog även om den ser annorlunda ut. Jag bytte från en modell till en som såg annorlunda ut, och det var inga problem här. Den gamla hade helt klart gett upp. Påminner mig om att jag måste beställa en ny att ha i reserv ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Ja, den brinner för fullt och då fladdrar givaren mellan 1-7%. Nu har jag ställt börvärde på 1% och då går pannan. Jag misstänker att givarna är defekt. Ska försöka hitta en ny idag.
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Riddarn skrev:Ja, den brinner för fullt och då fladdrar givaren mellan 1-7%. Nu har jag ställt börvärde på 1% och då går pannan. Jag misstänker att givarna är defekt. Ska försöka hitta en ny idag.
Aha, ja då är givaren säkert defekt. Precis så fungerade min givare som var defekt.
Jag skulle tro att du kan beställa en fototransistor från digikey för en tia och ersätta din gamla med. Ska se om jag kan hitta igen varianten jag letade fram innan. Har för mig att jag skrivit om det här på forumet, ska kolla lite.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Jag hade visst fel på priset där, den kostar 3 kronor och 74 öre ;)

https://www.elfa.se/sv/skymningssensor- ... p/17522426

Jag TROR att en sådan funkar. För den jag bytte till ser precis ut så här och är helt klart en fototransistor snarare än ett fotomotstånd som den första var.
Senast redigerad av thomasx den tor 21 jan, 2016 11:53, redigerad totalt 1 gånger.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Kräver iofs att du har en lödkolv ;) Men du kan nog köpa både denna och en lödkolv billigare än en ny givare som reservdel ;)

Också viktigt att tänka på är att fototransistorn är känslig för vilket håll den ansluts. Enklast är att kanske att löda fast den och kolla om den funkar. Om den inte gör det, så vänder man på den, så bör den funka.

Jag beställer tre stycken nu, så jag kan nog meddela om några dagar hur det funkar ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Bra tips med Elfa. Som vanligt ockerpriser på delar. Meddela gärna om du får det att fungera. I så fall ska jag beställa ett gäng sensorer.
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Påminn mig i slutet av veckan om du inte hört något ;)
Sensorerna är på väg nu i alla fall :)
Torsdag idag inser jag nu. Med lite flyt får jag grejerna imorrn och kan testa under helgen.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Fick grejerna idag och gjorde ett enkelt test och det funkade klockrent. 99% när det brinner och 0% när jag höll för.

Det långa benet på sensorn lödde jag på kabeln som är närmast "kroken" på kontaktdonet.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Låter bra! Hur fick du ur den gamla ut glasröret?
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Om den gamla sitter med lim/klägg, så värm klägget med en tändare mot glasröret så blir det näst intill rinnande, och då är det bara att dra ut den gamla. Sedan kan du återförsluta med krympslang istället. Så har jag gjort på den som sitter i min brännare nu, och det har funkat bra sista månaden i alla fall :)

Tänk också på att skydda minst ett av benen på nya sensorn med en bit krympslang, så det inte blir kortis av misstag mellan dem. Better safe than sorry.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Det går inte bra här. Jag har bytt till en ny givare som jag beställt komplett med glasrör. Fortfarande visar den bara 1-5% när pannan går för fullt. Pannan är från 2004, kan det vara annan spec på den givaren?
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
Skriv svar