ariterm biomatic20+ överhettningsskydd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peletskorven
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 01 okt, 2012 20:39

ariterm biomatic20+ överhettningsskydd

Inlägg av peletskorven »

Hej,
Förra veckan stannade pannans inre cirkulationspump, pumpen monterades av, gjordes ren och nu pumpar den på som vanligt.
Efter detta har pannan börjat lösa ut överhettningsskyddet. pannan går endast på el sommartid.
det tar ca 24 timmar. på morgonen är pannan runt ca 60grader och displayen är svart.
jag trycker in högra knappen för att återställa överhettningsskyddet och allting hoppar igång igen, tills nästa morgon när displayen är svart igen.

någon som känns vid problemet? det känns mest som att jag kommit åt någon inställning eftersom alla delar fungerar. värmeslingan värmer vattnet, pumpen cirkulerar osv.

tacksam för alla råd!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ariterm biomatic20+ överhettningsskydd

Inlägg av danei »

Vad står termostaten på?
peletskorven
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 01 okt, 2012 20:39

Re: ariterm biomatic20+ överhettningsskydd

Inlägg av peletskorven »

Temperatur panna: 80grader.
Den har vart inställd på 80grader sedan 2012-11 när pannan installerades oavsett pellets eller el.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ariterm biomatic20+ överhettningsskydd

Inlägg av danei »

Då låter det ju som att överhettningsskyddet har tröttnat, men det skulle även kunna vara termostaten.
peletskorven
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 01 okt, 2012 20:39

Re: ariterm biomatic20+ överhettningsskydd

Inlägg av peletskorven »

Har något bra tips på hur jag kan utesluta det ena från det andra?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ariterm biomatic20+ överhettningsskydd

Inlägg av danei »

Övervaka temperaturen i pannan med en pålitlig termometer. Då kan du upptäcka om termostaten stänger av för sent eller överhettningsskyddet löser ut för tidigt.
peletskorven
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 01 okt, 2012 20:39

Re: ariterm biomatic20+ överhettningsskydd

Inlägg av peletskorven »

Har vart ner och försökt hålla lite koll på vad som händer i pannan idag.
Pannan är inställd på 80grader. Den brukar kunna gå till 82-83grader när vattnet värms innan el-slingan stänger av. När jag var ner nu i eftermiddags var tempen uppe i 95grader och slingan avstängd fast maxtempen var ställd på 80.
När jag var ner 30min senare hade värmesäkringen slagit till och displayen var svart.

Finns det någonstans i menyn där man kan ändra hur mycket högre än börvärdet tempen får bli innan slingan slås av? Känns som att den bara kör på tills säkringen går nu.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ariterm biomatic20+ överhettningsskydd

Inlägg av Stegatorparn »

Är nog en kontaktor för elpatronerna som "klibbar" eller bränt ihop.
Panngivaren styr kontaktorerna via styrdatorn.
Visar panngivaren rätt vattentemperatur så är det troligen en kontaktor som spökar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar