termostat i nibe city

henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

termostat i nibe city

Inlägg av henkeb »

finns det någon som vet om man kan ställa om hysteresen i en nibe city panna.eller alt byta ut termostaten till en annan med större hysteres? 5gr är inte mycket att hålla på med när man kör pelletsbrännaren.många start & stop blir det.det enklaste måste vara att ändra termostatens inställning på pannan eller?
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
Zteff
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 08:35
Ort: Torsåker

Inlägg av Zteff »

Jag hade samma bekymmer. Löste det med hållkrets med dubbla termostater. Funkar perfekt, nu kan jag ställa till- och frånslagstemperatur helt individuellt. Om du söker på "hållkrets" i forumet så kommer du att hitta information om hur hållkretsen fungerar.
/Zteff
Panna: Nibe City VX -96
Brännare: Eurofire -00
Övrigt: Bulkförråd: hemmabygge 4 ton. 2 st Tigex 25 dragbegränsare. Shuntstyrning: Sigmagyr Junior med utegivare.
Steker kaliber 6 från BioNorr.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Du har rätt. 5 grader är för lite. Går det inte att uppgradera brännaren till RB Master eller någon modell med termostat..
Termostaten i pannan brukar vara fast inställd.
Läste också om något tillbehör från Ekontroll men det var ganska dyrt. Billigare och bättre blir det säkert om brännaren går att uppgradera
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

ok tackar för tips o goda råd nu vet jag lite mer om alternativen.ska undersöka.bra att veta att man aldrig är ensam om ett problem.det är fan inte så lätt när man är färsking på pellets.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
robert50
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 21 apr, 2006 18:50

Inlägg av robert50 »

Hej, ja hade samma problem men ställde om starttiden till 3000 sek
fördröjd start. Har en ulma vet inte om de går å göra på alla brännare.
MVH
Ulma 2000 äldre Albinpanna
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

hallå! det går att uppgradera min rb brännare med tidsfördröjning.men nackdelen är väl med stor varmvatten förbrukning ex 2duschningar + diskning så går ju panntempen ner onödigt mycket innan den tänder min panna är ju rätt liten tanken var att med en termostat med ca15gr hysteres få en jämnare gång och skona min stackars brännare som går igång så fort man rör varmvattenkranen med 5gr hysteres.annars är väl tidsfördröjning värt att pröva kanske.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
robert50
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 21 apr, 2006 18:50

Inlägg av robert50 »

De är ingen som bor där än håller på å renovera, tror de kommer att funka rätt bra. Men de är väll inte värt å lägga ut så mycket pengar på att ordna tidsfördröjning. Termostat som man kan ställa in två temperaturer på låter ju bättre.
MVH
Ulma 2000 äldre Albinpanna
Tyko
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:26

Inlägg av Tyko »

Hej. Termostaten till elpatronerna har 3 steg,så jag "lånade " helt enkelt det tredje steget och använder den som tillslag.
Nibe City VX, VikingBIO.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

ok.funkar det ändå att patronerna går in och stöttar vid fel på brännaren så att tempen går ner långt ex tändmiss.?
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
Tyko
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:26

Inlägg av Tyko »

Det räcker för mig i alla fall,men det beror ju på hur mycket värme du behöver. 2kw blir bortkopplad vid denna manöver om man kör med 9 kw kopplingen (standardutförandet ) behöver man mer går det att koppla om patronerna 13 kw max.
Nibe City VX, VikingBIO.
cad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av cad »

Hej Tyko! Skulle du kunna förklara lite mer i detalj hur du gjorde när du "lånade" tredje steget som tillslag.
Hade en Nibe City med en Roslagsbrännare Master.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
Tyko
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:26

Inlägg av Tyko »

Det är lite svårt att beskriva i detalj men man gör en hållkrets med båda termostaterna + ett extra relä, så det är reläet som sköter om tillslag och frånslag av brännaren.
Nibe City VX, VikingBIO.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Sätt annars dit en bimetalltermostat på röret för inkommande vv från pannan till plattvärmeväxlaren . Sedan koppla den i serie med termostaten . Går då att få tillslag 60gr frånslag 80gr . Vill man ha termostatens vanliga hysteres bara att sänka tempen under 80gr bra att ha om man kör med underhållseld . Att tänka på är att det är viktigt att isolera ordentligt vid bimetalltermostaten det är ingen lågspänning man pysslar med . Kostnad c:a 80:- och ev ett relä som jag tycker man bör ha i vilket fall som helst för att skydda kretskortet . Finns bimetalltermostat på Elfa 37-913-32

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
cad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av cad »

Jag bygger nog en hålkrets. Vilket relä ur Elfas katalog passar bäst till detta? Jag åker nog på att köpa ett reglersystem för shunten också, så det blir jämnare temperatur ut till elementen när jag nu ökar skilnaden mellan till och frånslagstemperatur på pannan.
Hade en Nibe City med en Roslagsbrännare Master.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
jonnygustafsson83
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 12:29

Re: termostat i nibe city

Inlägg av jonnygustafsson83 »

vilket relä ska man ha i hålkretsen elfas artnummer?? vilka termostater skulle funka om man vill ha brännaren att jobba mellan 60c-80c????
Skriv svar