Råd mottages!

anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Suck :(
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sensorn till internförrådet är en kapacitiv givare men skit samma.

Topic var vilken brännare som var "bäst" och det kan ju diskuteras från nu till nyår utan att vi alla kommer överens.

En del påstår att runda brännrör är dömda att gå sänder, andra att det inte är något problem men vad jag har läst och förstått är det så att dom som går sönder är dels värmeutmattningssprickor och dels matrial"uppeldning".

Vad jag vet kommer nästan alla metaller/legeringar att "ätas" av elden, takten beror på metallen/legeringen och accelererar kraftigt med temperaturen, de metaller som klarar det bäst är (självklart) också pissdyra och svåra att bearbeta.

Andra problemet är matrialutmattning pga. värmeutvidgning, sprickor här och där och det är ju en annan femma. Vad jag har förstådd finns det ett märke som har gått från "vikt plåt" till gjutna rör och där fungerar det bra, alltså kan man väl anta att ett gjutet rör eller brännkopp kan hålla en del bättre på det punkt, kanske också för att gjutna detaljer gärna är kraftigare i dimensionerna.

Så sammantaget borde ett brännkammare, i vilken form det nu må vara, klara sig bäst om det är gjutit i någon värmetålig legering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

snillet skrev:Runda brännarrör behöver inte vara ett problem.
Verkar fungera utmärkt på Bionan.

En av de saker som fungerat utmärkt från början på dem, inte allt som gjort det 8)

Har gått strax under 20ton pellets genom min anläggning vid det här laget.
Bara att gratulera. Man får väl sikta på 30 ton som drömgräns! Att Bionans brännrör klarar sig bra beror väl på en helt annan konstruktion med separat brännkammare, när elden kommer fram till det runda röret är den redan jämnt fördelad,

Citat från Biona information:
"Enl. konkurrerande tillverkare så håller inte brännarrör med en så liten diameter som 89-90 mm, det krävs kraftigare stål i brännarröret. Varför och hur kan Ni i så fall ha ett mindre brännarrör?
Vi har en annan teknik än andra brännare, förgasningen av bränslet sker i en separat kammare för att sedan passera det kylda brännarröret som egentligen är ännu mindre än 90mm. Det håller så bra att det räcker med vanligt rostfritt material i röret."

Annat är det med VikingBio, Ulma och PX21 m.fl. där förbränningen av pellets äger rum inne i det runda röret. Ena gången hamnar pellets åt vänster, nästa gång år höger och bara slumpen styr vilka lufthål i rostret som för tillfället är igentäppta av pellets och aska. Lågans varmaste del kommer att beröra olika delar av brännarröret varav ständig utvidgning och krympning av materialet följer. Illa nog om plåten är plan men materialutmattningen får ett mer drastiskt förlopp om plåtytan dessutom är buktig.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
JonteF
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 okt, 2008 18:16

Inlägg av JonteF »

Har nu även fått en offert på Viking Bio, ungefär samma kostnad som Roslagsbrännaren, skiljer sig dessa brännare mycket åt? Har förstått att rostern på viking bör bytas emellanåt.

Tryckluftsblås, förklara gärna det för mig, är det något som man bör använda eller är det onödigt?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Dom är rätt så lika kan man väl säga, konstruktionen är samma med fallrör rätt ner i förbränningsutrymmet och fläkt, viking har ju rör och brinner frammåt så den behöver eventuellt lite djupare förbränningsutrymme men skillnaden bör vara rätt liten.

Vikingen justerar du med potentiometrar vilket kan ses som en nackdel eftersom det kan vara svårt att återställa den när man pillat på inställningarna, men det är ju lite en smaksak.

Tryckluften blåser ut aska ur brännaren när den har stannat så att man inte behöver aska ur den hela tiden, knappast någon fördel om du har en vanlig panna eftersom den ändå måsta askas ur med jämna mellanrum och då är det inget större besvär att ta brännaren samtidigt.

Sen vet jag inte om det egentligen finns något behov av att aska ur en brännare vid normal drift, det blir en viss mängd aska sen blir det inte mer, sen kan det ju vara en fördel att kunna blåsa rent vid tändproblem för att få rent i brännaren i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

micke_932 skrev:Sen vet jag inte om det egentligen finns något behov av att aska ur en brännare vid normal drift, det blir en viss mängd aska sen blir det inte mer, sen kan det ju vara en fördel att kunna blåsa rent vid tändproblem för att få rent i brännaren i och för sig.
Det kan nog variera mellan olika brännare. Grannen har en Viking Bio och får driftstopp efter 8-10 dagar om han inte gör rent.

Personligen hade jag inte valt en Viking Bio pga höga underhållskostnader, men det kan du läsa mer om på forumet. Alla brännare har nog sina för- och nackdelar; de bättre brännarna kostar tex därefter.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Joakins svar kom medan jag höll på med mitt.

Allt beror nog på installation och förutsättningar.

Jag har efter 1,5 år inte lagt en krona på brännarunderhåll (dock köpt ett roster som fortfarande ligger på hyllan)
Uraskning/rengöring efter ungefär 500 kg pellets.

På Viking Bio som jag har (-06) finns ingen urblåsning med tryckluft.

Det byggs upp en liten hög med ask/sotrester just framför rostret efter 3-4 bränncykler men som micke skrev så håller det sig konstant, dvs samma storlek på högen efter 100 cykler.
Justeringen med potentiometrar är klart osäkrare än digitalt via display, vid justering brukar jag notera läget på dem enligt klockan (ex. Luft kl 1, bränslemängd kl 7)

Ingen större skillnad mot att notera (som exempel) luft 221, bränsle 314 när man justerat en brännare med display.

Viking Bio har ett dåligt rykte beträffande brännarrör och roster.
Min brännare har dock inga tecken på skador på röret.
Rostret hade sprickor efter ca 8 ton men 2 små svetspluttar fixade det (har ju så klart ett nytt i reserv ändå)

Jag har (3 dagar sedan) fixat en rostfri "innerliner" i brännarröret som försäkring mot rörhaveri. Enkel grej, gjort på < 1 timme.

Jag är helt nöjd med min VB.
Senast redigerad av Rayyan den fre 17 okt, 2008 14:07, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Hur stort behov en brännare har att askas ur varje vecka beror kanske också lite på konstruktion och vilken effekt den körs på.
Jag köpte en brännare som kan kompletteras med tryckluftsurasknning om jag skulle byta till en riktig pelletspanna senare (framtidssäkert!)
Min panna klarar nu 2 veckor utan rengöring så därför har jag satt ett förlängt rör på mitt tryckluftsmunstycke som jag stoppar ner i fallrörer och blåser till med. Rostret blir rätt så rent och brännaren klarar sig också två veckor. (Rekommenderar inte metoden till brännare där rostret ligger löst och kan åka in i pannan.)
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Aska ur BRÄNNAREN ? :shock:
Vissa saker blir man tydligen bortskämd med med bionan.
Men den är ingalunda alltigenom salig, det vill jag inte påstå 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

JonteF skrev:Har nu även fått en offert på Viking Bio, ungefär samma kostnad som Roslagsbrännaren, skiljer sig dessa brännare mycket åt? Har förstått att rostern på viking bör bytas emellanåt.
Letar du efter alternativ till roslagsbrännaren så tror jag det här kan vara något. http://www.solvesborgspellets.se/text1_25.html
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag installerade Baxi Eurofire i mitt förra hus och den fungerade bra.
Drifttidsräknaren slutade att fungera efter 775 timmar.
Tyvärr så hann jag inte få så mycket erfarenhet utan endast 4 månader sedan sålde jag det huset.
Menyerna är lätta att förstå, konstruktionen enkel.

Men kontenta:
Om jag skulle köpa brännare idag så skulle valet stå mellan Roslagsbrännaren och Viking Bio.

VB borde ha lite fler inställningsmöjligheter för att kunna välja just den effekt man vill ha. Som det är nu finns bara 2 lägen (låg/hög)
Vid låg är bränslematningen hårdkodad (man justerar fläkten) och vid hög är fläkten hårdkodad (man justerar bränslemängd)

I mitt fall så hamnar inställning låg på effekten (ca) 12-14 kW med inställning hög (ca) 16-18 kW.

Då min panna har stor vattenvolym och keramiken kvar så är hög effekt det enda alternativet. Annars tar det väldigt lång tid (mycket pellets) att få upp panntempen så den laddar acktanken.

Lycka till.

mvh/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar