Skulle du välja pelletseldning igen?

Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

investerade i panna + brännare för lite mer än 1 år sedan...

Hade jag valt idag hade jag nog tänkt till en och annan gång faktiskt.
Med tanke på hur pelletsbranchen börjar agera, priserna samt annat runt omkring, så vette fan om det inte varit bättre för hjärtat å köra in fjärrvärme i kåken faktiskt...

Men kom tillbaka och fråga om 5 år....då kan jag ge ett definitivt besked ;)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Inlägg av Bösen »

Jag slängde i en viking bio i min gammla ctc-panna från -62 i höstas och jag har inte ångrat mig än. Men jag kommer aldrig satsa på en ren pelletsanläggning men det är mer för att jag ser det såhär:
Jag vill inte låsa upp mig på en sorts värme. Om jag inte investerar så myket så kaan jag ha olika värmekällor. Just nu kan jag både elda med ved och pellets (vilket jag gör) och det är inte helt omöjligt att jag skulle sätta i en luft/luft värmepump heller. Men då kan jag också värma upp huset med det som är billigast just nu... för det kommer alltid gå i vågor!!
Jag är väldigt teknikintresserad och jag tycker just merarbetet med att sköta brännaren och optimera fram och tillbaka är väldigt roligt, så jag har inte något problem med merarbetet gentimot olja.

Min panna är gammal och den kan rasa närsom helst. När den gör det så kommer jag att satsa på en nyare kombipanna... men om den blir helt ny eller begagnad det kan jag inte svara på...
Tegelvilla på 83m2 med källare - CTC 260 -62 Viking Bio!
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Smart du bösen,precis vad jag också tycker om pellets, behåll pannan och byt brännaren: Den dagen det finns ett behov av en ny panna så skaffa en som inte är fix på pellets, utan du kan alternera. Välja pellets igen? -95 hade jag pengarna och var sugen på en ll/vp, kostade ca: 30.000 då, nästan samma summa med min panna och hemmabyggda acktankar och lite annat, valde med hjärtat, det blev vedpannan. Tänkte efter något år, på denna sida 2000-talet, att jag skulle komplettera med lv/vp inom något år, skrinlade detta eftersom det spekulerades i att kW:tten skulle komma att kosta uppemot 3kr. framöver..började att spåna på pellets, det blir bra...fixade ihop en brännare eftersom jag är hemmapulare, intresset avtog lite för att pelletspriserna har stigit, men jag skall göra det färdigt någongång....som det ser ut nu så blir det en lv/vp att komplettera med inom säg 5-7 år, så finns det väl lite mera att välja utav av de bättre sakerna, och glöm inte detta, skall kunna montera själv...inte att förglömma min ll/vp som i feb-07 förbrukade 550W i timmen i snitt under hela februari i år för att hålla kåken varm. Har även beställt en vacuumpump komplett med slangar och klockor så klarar jag mig utan någon annans hjälp utifall att jag behöver byta ut ll/vp:n. Inte undrapå att folk har svårt att bestämma sig, det går ju som någon skrev, i vågor, och vågorna verkar bli större med tiden....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Givet

Inlägg av Babbsen »

Sotning av en CTC 1100 tar ca 8min/vecka, kånka in årsbehovet av pellets tar mig 1 tim (2pers). 35% av kostnaden för olja senaste året, svårt val ?
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

35% av kostnaden för olja ???

Snarare 35% billigare än olja på sin höjd.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
aronsson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Inlägg av aronsson »

Ja jag köpte min kåk 2001 och föregående ägare körde med olja, men så hade de åkeri så jag tror inte att kostnaden blev så stor.

Jag konverterade den gamla 60-tals kombipannan till pellets, inte optimalt men gav en investering på ca. 25000 med skruv till bulkförådet (jag fyllde bastun ;-) ca. 5ton går in).
Sedan märkte jag ju att det var långt från optimalt då det inte fanns någon plats för askan. Men jag tänkte att jag kör väll så länge pannan håller. Och det gjorde jag, den rasade i april. Men det var ganska varmt, jag arbetade på ett företag där jag kunde få rör-delar gratis och bra priser på panna och shuntautomatiken och så gjorde jag installationen själv (Dataingenjör som jag är ;-) med telefonsupport av min svåger (rörmokare), så pannbytet gick inte på mer än 25000kr.
De muntliga offerter jag fick in var på 50000 installerat och klart.

Men jag är ändå som en del andra har sagt sugen på llvp just för att ha möjligheten att välja och ha som backup. Gamla pannan hade jag inte ens el-patron i så när pelletsen strulade blidde det kallt.
Men jag gjorde ju också valet att de blev en ren pelletspanna då jag aldrig kommer att köra med Ved igen. Däremot är jag intresserad av sol.

Jag kör även med VV-beredare till Varmvattnet efterssom jag har en lång kulvert och det tar tid att få in VV. Nästa år kommer jag nog att skaffa VV cikulation, något jag har förberett, ska bara få tag på pump till någorlunda pris. Kulverten är också förberedd för detta.

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

35%

Inlägg av Babbsen »

Kört ett år om några veckor med CTC1100.
Tidigare CTC265B med olja, 2,5-2,9m³/år
Nu under 3328kg pellets.
25000:- mot 8800:-
Exakt redovisnng kommer som sagt om några veckor....
Kan noteras att shuntautomatik installerades i samband med pannbytet också
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: 35%

Inlägg av elvis »

Babbsen skrev: Tidigare CTC265B med olja, 2,5-2,9m³/år
Nu under 3328kg pellets.
25000:- mot 8800:-
Exakt redovisnng kommer som sagt om några veckor....
Kan noteras att shuntautomatik installerades i samband med pannbytet också
Jo, om du eldat ved i öppen spis som har 7-8% verkningsgrad så hade det kostat typ 30 000 kr om året för veden och med direktverkande el bara 20 000.
Då är det ju skitbilligt med direktverkande el.

Ska man jämföra priser på olja och pellets så är det en smula orättvist att jämföra en sketpanna med sketbrännare som ingen har justerat på år och dar med en ny panna och ny brännare som injusterats och fått shuntautomatik.

3328 kg pellets blir förresten 15974,4 kWh vid 4,8kW energiinnehåll.
Med en antagen verkningsgrad på extremt höga 85% så blir det 13578 kWh förbrukade.
Har man så låg förbrukning så är det mer eller mindre billigare att köra med elpatron för du slipper sotning och brandskyddskontroll + inköp av en panna och brännare med underhållskostnad, räntekostnad och avskrivningskostnad.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: 35%

Inlägg av johansjostrand »

elvis skrev:Ska man jämföra priser på olja och pellets så är det en smula orättvist att jämföra en sketpanna med sketbrännare som ingen har justerat på år och dar med en ny panna och ny brännare som injusterats och fått shuntautomatik
Hehe... Ungefär som det var här hos mig...

Före
Panna från äldre stenåldern och 2 pensionärer som snålade
Förbrukning: 3200 liter olja

Efter
Ctc Ecoflex och två slösaktiga ungdommar
Förbrukning: 3696 kg pellets + 3368 kWh elpatron

Tyvärr finns det nog många oljeeldande gamlingar som inte vet att de skulle spara många sköna tusenlappar på att köra med elpatronen istället för den svindyra oljan. I mitt fall verkade minst 8000 kWh försvinna pga av dålig verkningsgrad och illa justerad brännare...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: 35%

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:
Före
Panna från äldre stenåldern och 2 pensionärer som snålade
Förbrukning: 3200 liter olja

Efter
Ctc Ecoflex och två slösaktiga ungdommar
Förbrukning: 3696 kg pellets + 3368 kWh elpatron
Tidigare matades det in 32000 kWh i pannan o nu 21100 kWh, Med en verkningsgrad på 85% nu (vilket inte är omöjligt då du inte kör för vv) så får du ut ca 15100 kWh från pelletsen + 3368 kWh vilket gör totalt ca 18500 kWh/år...
Förmodligen låg verkningsgraden på max 60% när tidigare ägare körde på olja.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Klart man skulle välja pellets när jag har en årskostnad på 6489 kr
för pellets ...tidigare olja 19000 kr strax innan bytet ...
Sedan är miljötanken med plus det luktar piptobak ur skorstenen istället för bränddiesel detsamma gäller ju pannrummet....
Pelletsen är beställd för 3 år framåt sen blir det kanske :cry: min

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Re: 35%

Inlägg av Babbsen »

elvis skrev:
Jo, om du eldat ved i öppen spis som har 7-8% verkningsgrad så hade det kostat typ 30 000 kr om året för veden och med direktverkande el bara 20 000.
Då är det ju skitbilligt med direktverkande el.

Ska man jämföra priser på olja och pellets så är det en smula orättvist att jämföra en sketpanna med sketbrännare som ingen har justerat på år och dar med en ny panna och ny brännare som injusterats och fått shuntautomatik.

3328 kg pellets blir förresten 15974,4 kWh vid 4,8kW energiinnehåll.
Med en antagen verkningsgrad på extremt höga 85% så blir det 13578 kWh förbrukade.
Har man så låg förbrukning så är det mer eller mindre billigare att köra med elpatron för du slipper sotning och brandskyddskontroll + inköp av en panna och brännare med underhållskostnad, räntekostnad och avskrivningskostnad.

Mvh
Ämnet var om det var försvarbart att elda i en gammal oljepanna, trådmäster tyckte inte det och önskade åsikter, vilka jag gav.
Elvis cyklar en hel del då CTC 1100 också är en gammal panna och av många ansedd som olämplig då den är trång och kräver en del arbete. Faktum är trots detta att denna panna ihop med en framåtbrinnande pelletsbrännare ger en verkningsgrad fullt jämförbar med markandens exlusivaste integrerade pelletspannor för 4ggr pengarna mot en begad 1100 och ny brännare ! (ligger runt 80% pannverkningsgrad) Då kan man kanske ta 8 minuter sotning/vecka....
Vidare att påstå att mitt effektbehov inte berättigar en fastbränsleuppvärmning till förmån för direktel gör att jag härmed blir rejält trött..........jag eldar i en kamin ibland för att det är mysigt och det sparar jag 30-40% pann-energi på, men det är en annan story...snacka går ju
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Re: 35%

Inlägg av Babbsen »

elvis skrev:
med elpatron för du slipper sotning och brandskyddskontroll + inköp av en panna och brännare med underhållskostnad, räntekostnad och avskrivningskostnad.

Mvh
P.S. sotar gör jag givetvis själv så att jag har koll, ränta betalatr jag inte på denna anläggning så klart, har självdragsventilation så en panna behövs för att bibehålla värmen i stocken. Men hallå, värmepump/direktel=mekanisk ventilation=35000:- där, suck !
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: 35%

Inlägg av elvis »

Babbsen skrev: Elvis cyklar en hel del då CTC 1100 också är en gammal panna och av många ansedd som olämplig då den är trång och kräver en del arbete.
Cyklar inte ett dugg. CTC 1100 såldes in på 2000 talet och bör anses som modern då den inte skiljer sig nämnvärt mot en CTC 1200 som säljs idag och även är väldigt lik CTC ecoflex.
Det är en avsevärd skillnad i verkningsgrad på en CTC-panna från 60-talet och CTC 1100....

Ett effektbehov på 13578 kWh berättigar inte till en fastbränsleanläggning ur ett ekonomiskt perspektiv. Att just du sotar själv hjälper inte hela Sverige, de flesta gör inte det.
En fastighet med så låg förbrukning brukar knappast ha en pelletsanläggning.
Då de flesta människor har lån på sina bostäder skall man även räkna ränta på investeringen, de pengarna hade annars kunnat knuffas in i huslånet och slippa betala ränta där.

Sedan hävdar jag fortfarande att en panna som du uppenbarligen haft 50% verkningsgrad på inte är direkt lämplig att ge som referens till någon som ska fatta ett investeringbeslut ex. :!:
En nyare oljebrännare i 1100:an hade kapat oljeförbrukningen med 1m3 utan att blinka och då är inte jämförelsen lika bra till pelletsens fördel längre.
Då blir det som jag skrev ovan att pellets kostar inte 35% av olja vilket du skrev, det kostar 35% mindre än olja.
Att det blev så för dig beror på kass utrustning för oljeeldning, inte grym utrustning för pelletseldning.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: 35%

Inlägg av elvis »

Babbsen skrev: Men hallå, värmepump/direktel=mekanisk ventilation=35000:- där, suck !
En lite notis bara som gäller detta ämne generellt.

1. När folk slutar elda olja och kör på direktverkande el i massa år då är det ingen som kalkylerar med att bygga om ventilationen.
Men när det ska väljas mellan pellets eller VP då är det ett jättehett argument helt plötsligt....

2. Ett F system kostar inga 35000 kr då du endast monterar en frånluftsfläkt som kostar en bra bit under 5000 kr inkl monteringsmaterial.
Till skillnad från självdragssystemet så kommer det även funka med fullgod ventilation även sommartid och det är ju en vinst i sig.

http://www.ventilation.nu/xcart/product ... 111&page=1
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar