Albin trio+vikingbio injustering

Skriv svar
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av Jakob_019 »

Har hjälp en kompis att montera en vikingbio från2006 i en albin trio panna på oljesidan.skorstenen är ca 8m 110rör med en tigex 25 på rökröret. Själv har jag igen aning erfarenhet av varken pannan eller brännaren men anläggningen har gått i 3 veckor nu utan problem.

Brännaren körs på högeffekt läge,matnings potentiometern har vi vridit den till kl13 och då fått en ganska jämn låga. Rökgaserna ligger på 160 c nysotad med spjället på panna och rökrör helt öppna, 1meter ned i skorstenen har vi 85c så det känns bra. Sotet efter 8 säck var grått och grå sot hinna med vita beläggningar på pann väggarna. I brännaren fanns svarta sot kakor ca 1cm tjocka i botten brännare ör.

Tyvärr ser man bara skenet från lågan genom ved luckan in i botten på ojedelen men det man ser där är gul låga,ibland lite röd. Fråga1:bör man kanske höja matningen lite till och ev stänga spjället något hack och kanske få stabilare låga?

Fråga 2:Startdosen är bara drygt 1dl pellets den var ställd så när han köpte den,den startar utan problem tar kanske 5-10 min innan låga lyser fast vid start fläkten slår av och på några gånger under start. Normalt ?

Fråga 3. Fläkten går ej att justera i högeffektt läge? Hittar bara matning högeffekt och fläkt lågeffekt. Justeras fläkten automatiskt när man höger matningen.

Mvh Jakob
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av nyman »

Se Fredrik Wizard:s inlägg i den här tråden.
viewtopic.php?f=12&t=7407
Man ska köra på lågeffekt så går det att justera fläkten.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av d_anders »

Spjället på rökröret ska vara öppet, men vilken funktion har det andra i pannan? Om det är ett spjäll som ger en genväg genom pannan när det är öppet så bör det nog vara stängt när du kör med pellets.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av Jakob_019 »

Okey får överväga lågeffekt läge.
Spjället på pannan sitter i bak kant ieldstaden där röken går upp mot rökröret.

Min fundering var om man skulle höja matningen lite mer och kanske få jämnare låga, skulle Rökgaserna öka till säg 200 c kanske man kunde stänga spjället lite istället och ta till vara värmen i pannan.
Är ingen expert själv och vet inte om det är rätt väg att gå ?
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av d_anders »

På din beskrivning så låter det som ett direktspjäll som endast ska vara öppet då man sätter fyr på ved, har ett sånt i min kombipanna. Testa att ha det stängt och se vad som händer. Pelletsen bör ta sig ändå.

Edit: Med insatsrör sägs det inte vara hela världen om det skulle bildas kondens i skorstenen.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av nyman »

Spjället i bakkant på eldstaden ska vara stängt. Spjället i själva rökgången ut (den normala långa vägen) ska vara helt öppet. Det går inte att spara värme i pannan genom att stänga rökrörsspjället. Eldningen reglerar man med pelletsbrännaren.
Nedre gränsen för en VikingBio ligger kring 15 kW och då passar väl lågeffektläget alldeles utmärkt. Får du för låg rökgastemp om du eldar på normal effekt 15 kW eller var ligger problemet som gör att du vill elda med högeffektsläget?
Kolla också att förbigångsspjället i bakkant på eldstaden verkligen tätar annars eldar du oekonomiskt. Har plåtarna slagit sig av någon vedentusiasts tokeldning tidigare så försök täta. På en gammal V35panna gick det bra att täta med lite murbruk.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag rekommenderar också att gå ner på lågeffekt om effektbehovet medger det. Det ger en stabilare gång, mindre slitage på brännaren. Rökgastemperaturen tror jag ni kan släppa ner ytterligare, utan problem med kondens. Mer värme till pannan och mindre till kråkorna.

Startfasen som du beskriver är normal.

Fläktens hastighet går på "nyare" modellår (utan uttag i brännarens skyddskåpa) bara att justera i lågeffekt.

En Tigex 25 har ofta svårt att reglera draget tillräckligt. Viking Bio är känslig för högt drag (funktion för förstärkt startfas finns).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av rod02 »

Är spjället av/på eller i steg? Det är skillnad på att stänga helt, och bromsa lite.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av nyman »

Man ska inte bromsa lite. Resultatet blir bara att man får öka fläkten och rökgasen försvinner precis lika fort till skorstenen.
Att gamla kombipannor hade spjällsteg beror på att de var konstrureade för men aldrig använda för kokseldning. Kokset förvann helt omkring 1960 men kokspannor såldes vidare i 20 år, de användes ju i alla fall bara till olja och då spelade det ingen roll.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av Jakob_019 »

Tack för alla svar!
Anledningen till att ev höja matningen är för att få jämnare låga

Att prova lågfeffekt kan hända går bra då man har mindre matning och mindre luft och kanske få en bra låga av det. Brännaren stod på högeffekt från förra ägare som hade liknande panna och hade en service firma där 1 gång per år så vi tänkte att vi skulle utgå från den inställningen och justera efter det.


Spjället i bakat har bara öppet eller stängt läge,har men den på mitten finns ingen hack att haka i så risken är väl att den blir öppen.

Förbigångspjäll är det spjället i bakant vedeldstaden? Det finns bara det och sen ett på rökröret.

Mvh
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av rod02 »

nyman: Tror du inte på dragbegränsare heller? Jag tror på min lilla strypning, så Tigex25 räcker till.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av nyman »

Om du justerar in brännaren på en lagom effekt mellan 15-20 kW får du ju en jämn låga men då måste du ställa in brännaren på lågeffekt så du får tillgång till inställning för både bränsle och fläkt.
Rökgasspjället ska alltid vara helöppet vid pelletseldning. Som jag sade tidigare så sköter man inställningarna av förbränningen med brännaren sedan dragbegränsaren justerats till ett lämpligt drag. Med inställning "högeffekt" kan man inte justera brännaren utan bara pelletsmatningen.
Om det nu var så viktigt att elda på 20 kW effekt och minska brännardelarnas livslängd. Varför ska du då i andra minuten vrida igen rökgasspjället för att minska brännarens effekt? Vrida igen rökgasspjället får exakt samma effekt som att minska på fläktens hastighet, dvs mindre luft genom brännaren.
Däremot kan ett strypt rökgasspjäll öka risken för inrykning och bakbrand.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Albin trio+vikingbio injustering

Inlägg av rod02 »

Jag har inte kollat, men kör nog på ganska låg effekt. Finns det inte risk att pipan drar hårdare än fläkten blåser? Så mycket att det kan släcka elden. I värsta väderförhållande.

Testar jag med ved så står Tigex25 fullt öppen med öppet spjäll. Lite broms och den jobbar inom sitt område.

Jag är helt övertygad att konstruktören på 60-talet inte visste vad som var optimal skorsten till pellets. Glad är jag att den är för stor, och finjusterar med spjäll och dragbegränsare.

En annan test är när brännaren stannat trots bränsle i brännaren. Skorstens draget bränner ur brännaren utan problem.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar