Hur funkar elpatron?

Skriv svar
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Hur funkar elpatron?

Inlägg av Jonaslatt »

Jag har kört med pellets i 4år. Men varje vinter händer något. Fläkten går sönder, tändelementet går sönder, glömt fylla på pellets, kretskort gick sönder mm.

Och det blir fort kallt innan man hinner fixa felet.

Iår ska jag montera elpatron och försöka koppla på en tempgivare som startar när det går under en viss temp i pannan och bryts så fort jag eldar med pellets?
(kan man väl inte va omöjligt)??

Nu till frågan : funkar alla elpatroner? Vilken kw ska man ha? En på 220v vore smidigaste.
Hur funkar en elpatron. Skickar den full effekt tills man stänger av? Eller känner de av temperatur på vattnet?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur funkar elpatron?

Inlägg av Icecap »

Elpatronen är en värmegivare. Den alstrar den effekt som den är designad för så länge den får ström.

Med en lämplig styrning kan den slås på och av så att den <totalt sett> kan alstra mindre värme. Är patronen på t.ex. 2kW och den slås på i 1 sek och av 1 sek blir totaleffekten 1kW, alltså det halva.

Som back-up i pelletssystem brukar man att ha patronen på ett eget termostat som är ställd till att slå på lite under vad pannan sjunker till under starten av pelletsen.

Säg att pelletsen startar vid 70°C och att uppstarten kan ta 10 minuter och man tar en dusch just då, då kan pannan komma ner på kanske 65°C.

Om man då ställer patronens termostat till att slå på vid 60°C kommer detta dyk i temperatur inte att påverka något men det sekund det blir knas kommer den att kicka in och hålla temperaturen i pannan på ett nivå som gör att det är möjligt att klara vardagen rimligt.

Självklart ville det vara "bäst" att ha ett smart system som övervakade och reglerade så att om pelletsen fallerar och lägsta temperaturen understegs ville patronen värma upp till "normal"-temperatur till man manuellt aktiverade en knapp som betyder "Nu tar pelletsen över, gå i viloläge".

Men det ville vara bäst att ha ett pelletssystem som INTE är så uselt att man ska behöva ha denna back-up.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur funkar elpatron?

Inlägg av CPMS »

En 230V elpatron kommer man inte långt med tyvärr. Tänkte du montera in elpatroner i pannan eller i en fristående elkasett? Storlek och placering av huset? Panntyp? Storlek huvudsäkringar? Det är många parametrar för att gissa sig till en vettig effekt. Om du nu ska sätta in elpatroner ska du se till att dimensionera anläggningen så du kan köra på dom OM pelletsen skulle bli stående en längre tid.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Hur funkar elpatron?

Inlägg av Jonaslatt »

Oj det va mycket info. Jag har en äldre panna ved och oljepanna som sitter en pelletsbrännare i nu. Säkert från 70-80 tal. Systemet ska bytas ut om något/några år.
Vi kör varmvatten separat.

Huset är ca 140kvd.
70 kvd nybyggt med golvvärme och andra 70kvd är nya element och nya fönster.

Shunten brukar skicka ut runt 50 grader.

Hjälp vid uppstart behövs inte. Men vore smidigt om man kunde styra elpatronen så den starta säg runt 50 grader.
Sen går den tills jag bryter den för att starta pelletsen igen efter "felet /påfyllnad"

Då har jag inget val och för köra elpatronen på trefas. Vad ska jag då ha 9kw?
Kan jag bara leta upp en på nätet och köpa? Är det garanterat att den funkar då? Eller behöver jag mäta något och jämföra?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur funkar elpatron?

Inlägg av CPMS »

Ska du ändå byta anläggning om något år finns det väl ingen anledning att hålla på att bygga om nu, ladda upp med ved så du klarar ett längre stillestånd och fortsätt hanka dig fram med den anläggning du har en vinter till eller köp en riktig pelletspanna med inbyggda elpatroner och styrning nu direkt och släng in.

Finns/fanns några Thermia 20+ på Blocket som säkert går att pruta lite på. Annars kommer det ut några pannor i veckan om man är villig att köra lite för att hämta.

Köpte själv en sådan för några månader sedan, fick åka 52 mil enkel resa men det är det värt.

Annars får du kolla om du har några 2" gängade hål i pannan så du kan montera in patroner med egen termostat. 6-9kW borde nog räcka om du kan stödelda lite ved om det behövs.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur funkar elpatron?

Inlägg av CPMS »

Enklast är att köpa ett par sådana och montera i pannan om det går, går i värsta fall att köra på skarvsladd om det bara är över vintern och sen fastmontera dom i nya pannan (om den inte har några) eller sälja på Blocket. Köper du med termostater lever dom sitt eget liv och starta och stoppar vid inställd temperatur.

https://www.rinkabyror.se/artikel/elpat ... 00-3-0-kw/

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Hur funkar elpatron?

Inlägg av Jonaslatt »

Tack nu har jag lite kött på benen
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hur funkar elpatron?

Inlägg av msh16 »

Är det en gammal panna har den väl inget uttag för elpatron.
Nä låt en kunnig person installera en bra begagnad panna av typ Biomatic eller Ecoflex.

Till en elpatron trefas bör du också montera strömkännare i huvudcentralen och en apparat som slår av elpatronen om övrig belastning är för hög. Strömkännaren kan också användas till den nyare pannan du planerar. Använder du elpatronen bara när du åker bort och inget annat är inkopplat så går det bra utan strömkännare.

Du frågar men skriver inte upp vad du har för utrustning och då är det knappast någon mening att fråga alls.
Jag skulle skaffa ett par 2000 watt elvärmefläktar för 150 kr styck och koppla in på olika fasgrupper.
Det viktiga är att vattnet i ledningarna inte fryser.
Kosta på och sedan kasta blir bara dyrt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar