Installation av nymo 150

Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Jag har köpt en nymo 150 som jag ska koppla in i en Diompanna el/olja från 94. Där finns 4 trådar som ska kopplas till pannans termostat. Jag har kommit på att svart ska kopplas till överhettningsskyddet, blå är ju nolla och gul/grön är jord.Men den bruna som ska kopplas till drifttermostaten blir jag inte riktigt klok på var den ska kopplas. Finns det någon som kan hjälpa mig med det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det något kopplingsschema för pannan?
Normalt ligger överhettningsskyddet först och drifttermostaten sedan för att mata oljebrännaren.
Då kopplar man svart till drifttermostatens ingång och brun till drifttermostatens utgång, vilket är samma som fasen i oljebrännarsladden.
Ibland har jag sett att drifttermostaten ligger före överhettningsskyddet och då får man helt enkelt koppla om så skydd och termostat kommer i rätt ordning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av nyman »

Jag skulle råda dig att köpa den ställbara termostaten från Conrad för 399:- som omtalats i tidigare trådar. Tror det räcker med att söka på Conrad.
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =jVUIQCS_Q

Trots påtryckningar så vill Nymo Energiprodukter inte ordna en styrning med inbyggd termostat. Då conradtermostaten är såpass billig spelar det nu mindre roll.

Panntermostaten ger många starter och större åtgång på tändelement
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

BildBlir denna bättre? :-) Den till vänster är termostat och till höger är överhettningsskyddet.
Senast redigerad av Ricksen den lör 25 okt, 2014 10:28, redigerad totalt 2 gång.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Den lilla bilden säger mig inget.
Får nog ha lite fler ledtrådar. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

BildBlir denna bättre? :-) Den till vänster är termostat och till höger är överhettningsskyddet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Jag förutsätter att det är oljebrännartermostaten vi ser och inte den för elpatronen.
Svart kabel ska då vara ansluten till stift 1 tillsammans med den grå kabeln.
Brun kabel ansluts till stift 2. Tar du bort den gamla oljebrännarkabeln så borde den grå kabeln inte behövas, men det gör inget om den sitter kvar.
Vart tar den grå kabeln på stift 2 vägen? Måste finnas en plint där oljebrännarens gummikabel var ansluten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Det är rätt förutsatt av dig. Jag testar detta. Många tack för hjälpen. :D
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Det funkade tyvärr inte när jag kopplade så. Det blir spänning till brännaren men det händer inte mer än att displayen tänds. Den andra gråa kabeln som sitter på 2:an går till kretskortet som finns med på bilden uppe till vänster. Där ligger spänning över den hela tiden som den får från huvudströmbrytaren tar jag bort den så släcks brännaren helt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Växla då anslutningarna, svart till 2 och brun till 1.
(Edit)
Du nämner att grå kabel från stift 2 går till kretskortet.
Strömmen för tändelementet är 1,75 A vilket kan vara för mycket för kretskortets kopparbanor.
Bäst vore att koppla in ett relä så att den höga strömmen till svart kabel inte passerar kretskortet.
Hur du ska koppla kan jag inte säga med dom få uppgifter jag har.
Finns det inget schema i manualen eller insida frontplåt?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Nu funkar det. Hade kanske funkat på det första du sa om jag inte hade missförstått dig och satte den bruna fel. :oops: Men men nu är den i alla fall igång och du ska ha mycket tack för all hjälp du har givit mig. :D Den gråa kommer från kretskortet och det är där den får sin matning också så den svarta ligger efter kretskortet. Så då borde det väl inte vara något problem eller?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

En oljebrännare drar c:a 250 W och tändelementet i pelletsbrännaren 400W.
Skillnaden är inte så stor så det kanske klarar sig.
I värsta fall blir en kopparbana på kretskortet bränd och då får man ersätta den med en bit kabel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

När jag väl fick i gång brännaren så visade det sig att termostaten var kass. :cry: Jag har kollat runt lite och hittat denna http://www.tradera.com/item/343374/1969 ... 110-grader. Skulle den kunna funka för mig?
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av d_anders »

Den där beställde jag från en säljare på Ebay för en vecka sen!
Tror jag betalade 82 kr inklusive frakt, kan dock ta en månad innan den kommer. Jag har tänkt att använda den till att sätta på och stänga av en cirkulationspump. Om det visar sig meningslöst så får jag hitta på något annat kul.

Jag tror den ska fungera till det du vill ha den till också. Om jag inte minns fel så ska den klara av 10A last.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av msh16 »

Termostaten ser bra ut. Har den ställbar hysteres? Framgår inte riktigt.
Stöldgodssiter "ny i kartong" och budgivning är inte min grej men den här verkar ju komma från en importör. Hoppas du får den billigt så får du rapportera funktionen senare. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar