Bygga turbulatorer.

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Bygga turbulatorer.

Inlägg av danei »

Jag har i några olika sammanhang tipsat om att tillverka turbulatorer av spikband, men aldrig visat vad jag menar. En bild säer ju ofta mer än några ord.
Bild

Den här är bara två veckade plåtband. När jag körde den här typen av turbulatorer i en CTC1100 najade jag ihop dem på lämpliga ställen för att bara behöva hantera en enhet. Några svetsloppor är nog en bra lösning också. Två band bredvid varandra på det här sättet passar perfekt i de fyrkantiga tuberna på CTC1100. Men även bra i dessa runda tuber.

Den här sitter i en nibe pellux panna. Original är det en veckad plåt. Med den här typen av turbulator så har man hela vägen nästan 100% av tubens yta öppen, men rökgaserna måste byta riktning vilket skapar turbulens. Den veckade varianten blockerar tuben mera. Den variant som sitter original i en CTC1100 tvingar ju ut rökgaserna mot väggarna mer, men blockerar samtidig mycket, vilket medför att man sällan kan ha alla i om man eldar pellets på grund av mottrycket. Tyvärr har jag inte möjlighet att mäta upp skillnaden i värmeöverföring och mottryck för att verifiera att mina teorier stämmer. Men oavsett om de är bättre eller sämre än original så är det absolut ett alternativ om man vill komplettera.

Jag hoppar att det är tydligare vad jag menar.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av jimmy28 »

Tack så mycket för bilden och beskrivningen :D

Ska prova att bygga ett par såna och se om jag får ner rökgas tempen lite. Den ligger runt 220 grader nu på lågeffekt.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Honda »

God idé att illustrera konceptet. Blev inspirerad att bidra med en annan variant för runda tuber: bara ett spikband men vikt lite "snett" så att bandet sett uppifrån bildar en stjärnform. Då klarar man sig med ett band och får ingenstans en rak passage genom tuben.
Bild
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av enström »

Tror det är fel väg att gå när man väljer att göra turbulatorer av spikband. Bättre på alla sätt med rena plåtremsor i så fall. Det är en allmänt spridd missuppfattning att dessa tingestars uppgift är att BROMSA röken och det är helt fel. Då kunde man lika gärna vrida igen rökgasspjället lite.
Det man eftersträvar är att röken ska komma så nära pannväggarna som möjligt och där lämna av en del värme till pannan. Hålen i spikbandet gör bara skada då man vill undvika att röken går rakt genom tuben i mitten utan att träffa pannväggarna.
Jag har en annan typ av panna med liggande kanaler men de experiment jag gjort visar att "skrot i kanalen" inte sänker rökgastemperaturen särskilt mycket men däremot så ger det större mottryck för brännaren och varmt fallrör.
Rätt utformade bafflar som originalen till min panna sänker rökgastemperaturen mera och utan att brännarens fallrör blir märkbart varmare.

Sätts inte hålen i spikbandet snabbt igen av flygaska?
Focus Nova med Eurofire
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Honda »

Många pannor levereras med sådana här originalturbulatorer: http://www.grangesberg.info/images/Hus/ ... G_2034.JPG, om uppgiften bara är att tvinga ut rökgasen mot väggarna skulle de endast förvärra situationen.

Turbulatorns uppgift är att orsaka turbulens (det hörs ju liksom på namnet), och turbulensen blandar om rökgaserna vilket förhindrar att varm rökgas passerar rakt genom mitten av tuben utan att kylas av

Kan nog hålla med om att ett plåtband utan hål kan vara marginellt bättre om man får tag på det. Och om hålen sätts igen som du säger så löses ju det problemet av sig själv :-)
Senast redigerad av Honda den mån 20 jan, 2014 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Jakob »

Hej!

Effecta med kör med kärnlösa pelletsskruvar modell degkrok som precis passar ner i rökgångarna dimensionsmässigt. Dessa är ju då grova nog att tåla att skrapas mot väggarna i rökgångarna för att göra rent gång efter gång.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av danei »

enström: Hålen är så pass små att de knappast ger en fri passage, det flöde som går genom hålen blir också turbulent. Effekten av hålen är marginell, men de ger en lägre vikt, mer flöde och mer turbulens. Så jag ser inga nackdelar med hålen. Skulle man tillverka på kommersiell basis skulle man inte ha hålen efter som det kostar att göra hål. Men som privatperson är spikband ett smidigt utgångsmaterial.

Turbulatorns uppgift är som sagt inte att skapa ett motryck, men en enkel veckad remsa som många pannor har som original medför just det, de blockerar tuben på ett bra sätt. Men det är nog den variant som är billigast att tillverka, och duger ju uppenbarligen i de flesta fall.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av André »

Hur mycket sänks rökgastempen med spikbandsturbulatorerna danei jämfört med utan?
Vad är det för diameter på tuberna i pelluxen ?

Funderar på att göra några å stoppa i kompisens biomatic då hans panna går året runt endast på maxeffekten 20 kW så risken för kondens är inget problem då han har syrafast pipa, Skulle gå fint att sänka tempen iaf 60 grader
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av danei »

Jag har inte kört pannan utan turbulatorer. Tyvärr är mina möjligheter att mäta inte så bra som jag önskar. Men jag skulle ju kunna mäta rökgastemperatur med och utan turbulatorer. Tuberna är runt 50mm, men jag kan mäta det också.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av André »

Ja gör gärna mätningar å återkom :D
Biomaticen har oxå runt 50 mm tuber tycks jag minnas
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Erik_73 »

Hur har det gått med mätningarna, inget resultat på drygt 2 månader!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av danei »

Jag hittade inte termometern och givaren samtidigt. Sedan glömde jag nog bort det. Jag ska se om jag hittar prylarna. Tack för påminnelsen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Erik_73 »

det var så lite så...
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Honda »

Jag passade på att testa lite turbulator-skoj samtidigt som jag vårstädade pannan. Jag har 6st ca 50mm tuber i pannan, med originalturbulatorer liknande dehär: http://www.grangesberg.info/images/Hus/ ... G_2034.JPG

På 23kW och nysotad sticker rökgastemperaturen iväg till 180 grader. Så hög effekt kör jag visserligen väldigt sällan (och pannan är egentligen stämplad 20kW) men lite irriterande högt är det ju ändå så jag har länge tänkt prova vad som händer med lite mer skrot i tuben. Nu tog jag mig tid att vika till spikbandsturbulatorer av den modell som jag visade tidigare i tråden, 6 stycken ca 20 cm långa, fastklämda inuti original-spiralerna i övre delen av tuberna.

Jag måste säga att jag är lite förvånad själv över resultatet. Rökgastemperaturen vid 23kW stannade på 130 grader, dvs 50 grader lägre! Och inga som helst problem med mottrycket heller trots att det är en vindstilla gråmulen dag och 6-7 plusgrader, så draget blir sällan sämre. Återstår att se om det fungerar i längden eller om spikbanden samlar för mycket flygaska, men jag tror nog att det går att ruska bort det som fastnar med sotspaken.

Vid 5 kW sjönk temperaturen från 95 till 85 så det börjar nog vara i lägsta laget. Ska bli spännande att se om det fungerar. Vid 95 kondenserar det inte i min skorsten, men någonstans kommer förstås gränsen emot.

Och sådana här övningar ska man förstås hålla sig ifrån om man har tegelskorsten...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Olle45 »

Lite tips för att mäta hur mycket energi turbulatorer sparar !!
Obs detta är bara grovt räknat!! men går ändå att få en ledtråd hur stor besparing det blir....med och utan turbulatorer...

Helt klart att turbulatorer sparar energi ...

Väg upp t.e.x 1 kg pellets klocka bränntiden mät rökgas temperaturen med och utan turbulatorer,
Värme innehållet i 1 Kg = 4,8 kwh och behöver 9,6 m³ för rätt förbränning = 3,456 Watt / 1°C / m³
Om rökgas temperaturen är 150 °C - 20 °C pannrummets temperatur = 130 °C * 3,456 = 450 Watt
som lämnar pannan och går till skorstenen
---------------
Ni som har en dragbegränsare KW Z 150 håller så hög regler noggrannhet att denna går att mäta skorstenens under tryck i Pa !!
Med en dragbegränsare så hålls skorstenen torrare och säkrare mot skadlig kondensen borta....
även om rökgas temperaturen är låg...klart att det måste finnas ett skorstensdrag för att detta skall
fungera, sämre är det med skorstenens dragförhållande på de varmare årstiderna...
---------------
Lösning finns med topp monterad rökgasfläkt som säkerställer skorstenen drag...
även här rekommenderar dragbegränsare som ser till att undertrycket hålls intill önskat Pa..

Tips hur det går till !!
Är trim vikten helt inskruvad intill luckans reglerbladets stopp = inställning till 10 Pa vid 10 Pa börjar luckan
reglera draget, vid pellets förbränning ska undertrycket vara så nära 10 Pa det går !! för att hålla
luft flödet igenom brännare och pannan konstant / bestämd luft mängd i m³
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar