HJÄLP med termostatstyrd laddomatpump..

Skriv svar
T16_AeRo
Prima virke

HJÄLP med termostatstyrd laddomatpump..

Inlägg av T16_AeRo »

Behöver hjälp att förstå hur jag ska ställa in termostaten som styr laddomatens pump.. :? Som det är inställt nu så går ju pumpen för alltid.. vilken inte känns optimalt?

Utedelen:
*1800 liter ack.tank
*24m2 solpaneler som laddar tanken i 3 olika nivåer
*Ariterm Biomatic 20+ pelletspanna (BÖR-värde inställt på 80 grader)
*Laddomaten styrs via en kapilärrörstermostat (RSK 686 18 21, 2,5 m, med dykrör, 30–90°C)
Bild Jag antar att denna mäter vattnet inne i pannan nånstans.. kabeln försvinner in i den iaf. Det borde väl alltså inte röra sig om nån rökrörstermostat..?
*Kopparrörs kulvert in till bostadshuset

Innedelen:
Bostadshus 175m2
Slavtank 400 liter med en slinga för tappvattnet som går till en separat elberedare.
Laddomat 650.2 kulvertstyrning

Vill man inte eftersträva att laddpumpen går när brännaren är igång och sedan stänger av sig när pannan kommit upp i sitt BÖR-värde..?
Som det är nu kan jag ju bara ställa in termostaten på en temperatur där pumpen ska starta, tex ställer jag den på 60 grader så går ju pumpen konstant. SKulle jag ställa den på 90 grader så skulle ju pumpen aldrig hoppa igång i och med att brännaren slår av vid 80 grader.

Hjälp mig fatta :oops: Är denna termostatlösning vanlig? Finns det något bättre alternativ?
Nu på vintern har ju inte pannan nån hjälp alls av solpanelerna så den får ju jobba rätt så hårt för att värma upp 1800 liter.

Så här ser det ut (den övre pumpen laddar slavtanken i huset):
Bild
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: HJÄLP med termostatstyrd laddomatpump..

Inlägg av Stegatorparn »

Prova med 75° termostatinställning eller vad som är lämpligt utan att brännaren stoppar i förtid.
Vet du hysteresen för termostaten?

Jag har kopplat så laddningspumpen går samtidigt med brännaren.
Kanske går att hitta en lösning på din panna om det inte går att få ordning på termostaten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke

Inlägg av T16_AeRo »

Efter att ha googlat "hysteres" så antar jag det är brännarens start- och stopptemp du syftar på? Det vet jag inte vad det kan vara. Har iaf noterat att pannan visat nedåt en 65 grader utan att brännare varit igång
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Nu missförstod du mig. Första stycket avsåg Laddomatens termostat för pumpstyrningen. För det var väl laddningen som var problemet?
Vilken Laddomat har du? Bilden visar en Laddomat 10 men kan också vara en Laddomat 33P för brännarstyrning.
Funktionen på Laddomat 10 beskrivs här http://laddomat.se/media/upload/Lm10_Manual.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Pannan/brännarens tempgivare ska monteras under isoleringen på tanken en bit under kulverten tar värmen då går pannan bara då tanken behöver laddas, Visst går pannan mot 1800 liters tanken?
Det finns färdiga kablar/givare för detta till Ariterms pannor/brännare

När du har givaren flyttad till tanken kan du ställa laddomatpumpstermostaten på 70° sen ställer du in pannans tankdiff på tex 30° börvärde panna 80°, Då kommer pannan/brännaren starta när tanken är 50° vid givaren å när pannan når 70° startar laddomatpumpen sedan börjar laddomaten skicka över värme till tanken när tempen går över 72° i pannan/laddkretsen om det är en laddomat 10 med standard termostat i då denna öppnar.. När tanken kommer upp till 80° vid givaren kommer pannan stanna men laddomaten fortsätta gå tills panntempen gått ner till 70°..
Du kan kolla vilken temp som blir lämplig att ha som stopptemp/börvärde på pannan, Denna temp väljer du utifrån hur stor del av tanken som ska laddas å att den stoppar innan returtempen från tanken när över 70° annars kommer laddomatpumpen gå ända tills allt vatten i panna å tank är under 72°..

Jag kör med laddomat 10 å acktank med givaren instoppad i tanken 35 cm från tanktoppen, Tankdiff 35° å börvärde 80° sedan laddpumpens termostat så den startar när pannan når ca 70°..
När tanken är 80° vid givaren i tanken har returen från tanken nått 60° men när värmen från pannan pumpats ut är bottentempen ca 68° å laddomatpumpen stannar..

För din del med 1800 L tank ska du köra pannan utan underhållsglöd så den gör kallstart jämt då den förmodligen bara behöver starta max 1 gång/dygn :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
T16_AeRo
Prima virke

Inlägg av T16_AeRo »

Tack för alla svar. Nu börjar det klarna lite för mig :oops: . Vi har bara bott på gården i ett halvår och jag håller fortfarande på att sätta mig in i värmesystemet. Tycker det är en himla röra med dels solvärmen samt kulvertstyrning m.m. Sen har jag inte vågat exprimentera något med pannan heller. Vi fyllde på 3ton pellets i slutet av september.. det räckte till förra veckan. Och då har det ju inte ens varit en kall vinter :roll: Om det är stor eller liten förbrukning har jag ingen aning om.
Har dessutom inte haft gäststugan uppvärmd då jag tycker att kulvertlösningen dit är lite dålig. De sitter nämligen ingen shuntstyrning på den kulverten så det går konstant 50-60 gradigt vatten i kulverten via en cirkulationspump. Radiatorerna i gäststugan blir ju glödheta minsta lilla man öppnar dom.
Igår fick vi iaf 2st luftvärmepumpar installerade.. en i gäststugan och en i vårat hus. Så det borde avlasta pelletssystemet en hel del tycker jag. Återstår bara att lösa så kulverten inte kan frysa söndernu när den inte är i bruk.

Nåja.. för att återgå till tråden.......... :arrow:
Ariterm Biomatic 20+
T16_AeRo
Prima virke

Inlägg av T16_AeRo »

Stegatorparn skrev:Nu missförstod du mig. Första stycket avsåg Laddomatens termostat för pumpstyrningen. För det var väl laddningen som var problemet?
Vilken Laddomat har du? Bilden visar en Laddomat 10 men kan också vara en Laddomat 33P för brännarstyrning.
Funktionen på Laddomat 10 beskrivs här http://laddomat.se/media/upload/Lm10_Manual.pdf
Det är laddningen jag undrar över ja.. men då jag är dåligt insatt i hur allt hänger ihop så rör jag ju till det lite
Hur kan man se vilken typ av laddomatventil det är? Vet ju heller inte vid vilken temp den öppnar

Bild
Ariterm Biomatic 20+
T16_AeRo
Prima virke

Inlägg av T16_AeRo »

André skrev:Pannan/brännarens tempgivare ska monteras under isoleringen på tanken en bit under kulverten tar värmen då går pannan bara då tanken behöver laddas, Visst går pannan mot 1800 liters tanken?
Det finns färdiga kablar/givare för detta till Ariterms pannor/brännare

När du har givaren flyttad till tanken kan du ställa laddomatpumpstermostaten på 70° sen ställer du in pannans tankdiff på tex 30° börvärde panna 80°, Då kommer pannan/brännaren starta när tanken är 50° vid givaren å när pannan når 70° startar laddomatpumpen sedan börjar laddomaten skicka över värme till tanken när tempen går över 72° i pannan/laddkretsen om det är en laddomat 10 med standard termostat i då denna öppnar.. När tanken kommer upp till 80° vid givaren kommer pannan stanna men laddomaten fortsätta gå tills panntempen gått ner till 70°..
Du kan kolla vilken temp som blir lämplig att ha som stopptemp/börvärde på pannan, Denna temp väljer du utifrån hur stor del av tanken som ska laddas å att den stoppar innan returtempen från tanken när över 70° annars kommer laddomatpumpen gå ända tills allt vatten i panna å tank är under 72°..

Jag kör med laddomat 10 å acktank med givaren instoppad i tanken 35 cm från tanktoppen, Tankdiff 35° å börvärde 80° sedan laddpumpens termostat så den startar när pannan når ca 70°..
När tanken är 80° vid givaren i tanken har returen från tanken nått 60° men när värmen från pannan pumpats ut är bottentempen ca 68° å laddomatpumpen stannar..

För din del med 1800 L tank ska du köra pannan utan underhållsglöd så den gör kallstart jämt då den förmodligen bara behöver starta max 1 gång/dygn :wink:
Får väl läsa dit inlägg ett par gånger så kanske det fastnar i skallen :lol:

Pannan går mot 1800l tanken ja. Och idag när jag snokade lite så hittade jag den externa tempgivaren (som jag alltid trott var inbyggd i pannan) Den satt en bit upp på pannan inkörd bakom sprutisoleringen och en massa gullfiber.
Alltså borde pannan bara värme den övre delen av tanken? Idag hade jag typ 77 grader i toppen.. 60 och 40 grader på de analoga tempgivarna i den nedre delen av tanken.
Solvärmarens styrcentral visade dock nästan 80 grader där den mäter längst ner på tanken.. men den måste jag ju kolla så den visar rätt. :roll:

Skruvade även los fronten och tittade var den ställbara termostaten mäter i pannan (den tunna vita kabeln till höder på bilden):
Bild

Mäter den vattnet i pannan alltså?

Har ju en hel del att experimentera med nu när jag läst dit inlägg :D
Ariterm Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Den ska inte mäta tempen i pannan om det är som jag tänkt, gör den de har dom kopplat in en styrning som växlar/lurar pannan då tanken behöver laddas.. En kompis har byggt dit en sån styrning på sin biomatic som står i garaget/verkstaden å värmer de sedan kulvert till hus å ladugård som har varsin acktank.

Däremot sitter överhettningsskyddet i pannan å ska så göra..
Du har en laddomat 10 som jag har så då är det bara fixa in termostaten så du får styrning av laddpumpen :wink:

Om pannan är nyare än -06 bör du ha tankdiff annars går de fixa för ca 500:-
För att kolla detta går du in i effektmenyn genom att hålla in båda pilknapparna sedan bläddra med höger pil till de står "effekt" där bläddrar du med + knappen till 5, när 5an slutar blinka går du in i effektmenyn med höger pil. Först är det brännartyp effekt hög effekt låg osv å sist ska du ha nått som heter tankdiff, där väljer man hur många grader tempen ska sjunka under börvärdet/panntempen (tanktempen för din del med tempgivaren i tanken) 30 grader där gör att pannan startar när tanken är 50 grader vid givaren om börvärdet
är 80 grader.. Med börvärdet kan du styra hur stor del av tanken du vill värma, ju högre temp desto mer av tanken blir värmd..
Under effektmenyn kan man även välja om pannan ska använda underhållsglöd el ej, Laddar du en stor del av tanken väljer du nej/0 då gör pannan en kallstart varje gång värme behövs.. Vintertid kan du gärna ladda hela tanken varm medans sommartid kan du ställa ner börvärdet så den bara värmer toppen på tanken om inte solen klarar att värma..

Helt rätt tänkt med värmen till gästhuset, där skulle du haft shunten innan kulverten å en shuntstyrning med innegivare i gäststugan.. Är det en hyfsad. Isolerad kulvert bör den inte frysa om du kör cirkulationspumpen. Men sätt en tempgivare på rören/kulverten så du ser om de finns frysrisk..
Bäst hade de varit med vvx innan kulverten så du separerat systemen å fått köra med glykol i systemet till gästhuset, finns vv i gästhuset?

3ton låter mycket om man ser till den milda hösten men de kan gå få ner genom intrimmning av panna å system, bara en dåligt isolerad kulvert som det cirkulerar 60 gradigt vatten genom kan sluka mycket..
Under Thermia fliken här på forumet finns att läsa om justering av din panna/brännare :wink:
Kör du med tankdiff använder pannan bara effektläge hög så endast de som behöver justeras, beroende på effektbehov så kan du köra brännaren med 16-18 kW effekt, men mer om de kan vi ta när du fått ordning på pumpstyrning, tankdiff å kallstart..

VP lär sänka pelletsförbrukningen iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Såg nu att du måste ha tankdiff funktion på din panna då du har börvärdet på 80 gr men att den inte startat fast den visar 65 gr, De bör/ska vara tanktempen som visas.. Termostaten till laddpumpen kan du ställa på drygt 70 grader, Då ska den starta när pannan kommer upp över den tempen å stanna när tempen i pannan sjunkit till inställt värde.. I laddomaten sitter de en termostat som standard är 72 grader, När tempen i pannan går över 72 gr börjar den öppna å släppa över vv till tanken. Som en biltermostat..

Om allt funkar som det ska ska pannan bli kall om aldrig tanken kallar på värme å klarar inte solen att värma så ska pannan starta å ladda tanken om du inte kör el som backup till solen..
T16_AeRo
Prima virke

Inlägg av T16_AeRo »

Då ska vi se.. var ute idag och läste av lite inställningar. Vågade dock inte ändra på något.. än :oops:

Diff tank: 15°C
Brännartyp: 20kW
Effekt HÖG skruv: 70%
Effekt HÖG fläkt: 40%
Glödhållning tid: 120min

Övrigt info:
Total driftstid: 11140 h
Driftstid HÖG: 10900 h
Driftstid LÅG: 206 h
Antal varmstarter: 2458
Antal kallstarter: 240

Ska jag ändra tankdiffen samt glödhållningen.. :?:

Justerade termostaten till 70°C iaf. BÖR-värdet på pannan står nu på 75°C
Pannans tempgivare sitter mellan 35-40 cm från pannans topp.

Känns väl lite sådär att jag kört laddpumpen konstant hela hösten/vintern. Hur mycket har det påverkat systemet egentligen?

Måste även ta och köpa på mig lite termometrar med givare så jag kan börja mäta på lite olika ställen. Kan ju vara bra att ha lite mer koll.
Ariterm Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu kör du brännaren på ca 15 kWs effekt, Räcker de till för att klara värmen kan du köra vidare på den effekten. För att veta exakt vilken effekt du kör på matar man brännaren manuellt från en hushållsvåg direkt i brännarens förråd, 520 gram på 10 minuter är det 15 kW inmatad effekt å ca 13,5 kW till tanken..
Tankdiffen kan du ställa/öka bara du har tillräckligt varmt innan pannan startar så du klarar värmen inne, Beror på hur varmt du behöver till radiatorerna men mer än 15 gr kan du köra med..
Börvärdet kan du oxå öka till 80-85 gr, Ju högre börvärde desto mer av tanken laddar du å nu vintertid kan du ladda tills tanken är 65 gr i botten.. När tanken når 60-65gr i botten ser du vilken temp du behöver ha vid givaren, jag kör 80 gr 35 cm från tanktoppen då är det 65 gr i botten å brännaren stoppar å då är pannan uppe i 85 gr men pumpen fortsätter gå å pumpa ur pannan värmen tills panntempen sjunkit till 72 gr då stänger termostaten i laddomaten samt att pumpen stannar.. Då är tankbotten uppe i 68 gr..

Öka tankdiffen till 30-35 gr å pannans börvärde så högt att du laddar hela tanken vilket bör bli 80-85 gr börvärde, Låt pannan starta då tanken är 50 gr vid givaren.
Stäng av glödhållning men du får kolla då de ibland är avstängt då ställer de till tankdiff "Nej" men vissa programvaror ska man ställa in de på "0 min"
Pannan kommer gå många timmar vid varje start men å andra sidan även långa stopp, Start/stopp är ineffektivt men pellets.. :wink:

Vad är det för årsmodell på pannan? Min brännare från feb -05 har gått 11887 tim nu :D

40% fläkt räcker för att köra på 16 kW = brännaren ska dra 550 gram under 10 min
Skriv svar