Mitt värmesystem - potential?

Kalmarkille
Entusiast!

Mitt värmesystem - potential?

Inlägg av Kalmarkille »

Hej

Jag undrar - med bilderna nedan som grund - vad jag har för möjligheter i mitt värmesystem.
Huset är ett enplanshus på 90 kvm med självdragsventilation, som även har en luft/luft-värmeväxlare i vardagsrummet.

Eftersom jag i tidigare huset enbart haft en vanlig oljepanna, kan jag ingenting om andra uppvärmningsalternativ än namnen på dem.

Vore det bästa alternativet för mig att montera en pelletsbrännare på pannan? Går det ens på den här modellen?

Bild
Bild
Bild
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
danei
Pannrumshärskare!

Re: Mitt värmesystem - potential?

Inlägg av danei »

Frågan är om du ens vet namnet på det du har. En värmeväxlare förutsätter en forcerad ventilation, både till och frånluft, vilket du säger att du inte har. Jag gissar att det är en luft-luft värmepump du har.

Jag skulle nog säga att det går att montera pelletsbrännare på alla normala oljepannor, om de sedan är lämpliga för det är inte samma sak. Men det går aldeles säkert.
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

- "..som även har en luft/luft-värmeväxlare.."
Någon som vet om det finns något synbart hinder för att montera en pelletsbrännare på den här äldre pannan?

Bild

Använd svara-knappen (inte citera) vid svar rakt under det inlägg som avses. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
1,8 m matarskruv
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Går det få dit en oljebrännare går det att få dit en pelletsbrännare...du kommer få aska ur och sota den en gång i veckan gissar jag. Vad är det för max effekt på oljan i den pannan, brukar stå på en liten skylt någonstans, du kan elda max halva den effekten med pelletsbrännaren. Vad har du för skorsten?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

="Kalmarkille - "..som även har en luft/luft-värmeväxlare.."
Nej det ha den inte. Den har två luft/köldmedie värmeväxlare. Det har även en frys, men jag kallar den för frys och inte luftvärmeväxlare. Med din logik kan jag kalla min panna för vattenvärmeväxlare. Jag tror inte att så många skulle fatta vad jag pratar om då. Luft/luft värmeväxlare används främst för värmeåtervinning i ventilationssystem, men det är ju inte aktuellt för dig.

Halva effekten är typ värden, det är inte någon naturlag att det är en läplig effekt. Men utgå från den siffran så blir det nog vettigt.
Senast redigerad av danei den tor 19 sep, 2013 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
4nders
Gallringsobjekt

Inlägg av 4nders »

Trevlig framtoning...
Det skulle ju faktiskt kunna vara en typ airstar eller mitsubishi VL-100 han har i vardagsrummet, trots självdrag i övrigt.

Jag har för övrigt ingen koll på den pannan(har i princip bara koll på min egen panna) men sannolikt går det att montera en brännare i den, men det medför troligtvis frekventa uraskningar och halvdan verkningsgrad. Men det kan nog i vilket fall som helst vara en poäng om du är ute efter en snabb kostnadsbesparing medan du funderar på vilka alternativ du har för din uppvärmning framöver.

Det var lite svårt att se på bilderna tyvärr, suddigt.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Koks panna Norra Hammar.Ska du elda pellets så skaffa en riktig pellets panna.Den där är inte avsedd för annat än koks.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Måste ni uppföra er som dyngråttor, så fort nån stackars jävel ställer en fråga här och råkar få nått fel, dom får dom bara skit för det, kan ni inte snällt och vänligt korrigera eventuella felaktigheter istället för att springa runt med näsan i vädret som nån jäkla besserwisser.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Välkommen, känner igen bilderna från byggahusforat. :) Jag tror absolut att du kan få in pellets i den där mackapären, men på sikt bör du kanske byte panna, men du kan ju testa över vintern det gör ju inget om det inte blir supereffektivt eftersom du åtminstone slipper oljan!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jupp, det går nog, men som sagt var, om det är en kokspanna så är den antagligen avsedd för rätt hög effekt, vilket gör att mycket av rökgaserna går rätt ut i skorstenen, vilket drar ner verkningsgraden rätt bra, det är nog ingen bra lösning långsiktigt men en eventuell brännare går ju att flytta över till en ny panna senare så du kaster ju inte pengarna i sjön.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
CandyMan
Fröträd

Inlägg av CandyMan »

Säger som micke_932, är det pellets du är inne på, så sätt dit en brännare, förslagsvis en av dom bättre, som finns på blocket.(Vad som är bra kan jag tyvärr inte svara på) Den har du ju kvar sen när/om du byter panna. Å skulle du inte vilja ha pellets sen, sälj brännaren.
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

4nders skrev:Trevlig framtoning...
Det skulle ju faktiskt kunna vara en typ airstar eller mitsubishi VL-100 han har i vardagsrummet, trots självdrag i övrigt.

Jag har för övrigt ingen koll på den pannan(har i princip bara koll på min egen panna) men sannolikt går det att montera en brännare i den, men det medför troligtvis frekventa uraskningar och halvdan verkningsgrad. Men det kan nog i vilket fall som helst vara en poäng om du är ute efter en snabb kostnadsbesparing medan du funderar på vilka alternativ du har för din uppvärmning framöver.

Det var lite svårt att se på bilderna tyvärr, suddigt.
- Ja, bilderna togs lite i en hast o kvalitén blev tyvärr därefter.
Hann inte heller fotografera luft/luftvärmeväxlaren i vardagsrummet.
Vad gäller planerna i pannrummet, blir det troligen så att jag skaffar en komplett pelletspanna isf att enbart byta brännaren.
1,8 m matarskruv
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

Eldvin skrev:Koks panna Norra Hammar.Ska du elda pellets så skaffa en riktig pellets panna.Den där är inte avsedd för annat än koks.
- Ja det lutar åt en komplett pelletspanna istället, för maximalt energiutnyttjande.
1,8 m matarskruv
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

xdigger skrev:Välkommen, känner igen bilderna från byggahusforat. :) Jag tror absolut att du kan få in pellets i den där mackapären, men på sikt bör du kanske byte panna, men du kan ju testa över vintern det gör ju inget om det inte blir supereffektivt eftersom du åtminstone slipper oljan!
- Det är ungefär så jag kommer göra ja.
1,8 m matarskruv
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

@ Micke o Candyman - blir nog så ja. Inser att en avsedd pelletspanna är bästa alternativet totalt.
1,8 m matarskruv
Skriv svar