Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Skriv svar
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Inlägg av Stålis »

Goddagens!

Detta kan vara ett tips till andra pelletseldare med liknande problem.

Ända sedan starten av pelletsbrännaren i höstas så har jag upplevt mycket aska i brännaren efter kort tid. Jag har fått rensa rostret efter 2 dagar och då har luftslitsarna varit helt igentäppta.

Jag har testat allt:
- Ändrat luft/matn förhållanden
- Ändrat undertrycket med dragbegränsaren
- Bytt pellets
- Kollat tilluften
- Kollat tätningar

Utan framgång. Upplevde också rökgastempen som låg, 150 grader, och högre förbrukn än tidigare säsong också. Nu minst 26 kg/dygn vid 0 grader ute.

När jag ännu en gång kontrollerade tätningarna nu i den öppningsbara pannluckan, där brännaren sitter till oljeeldstaden, så upptäckte jag, på en sektion, ett mycket svagt avtryck från pannflänsen på tätningsgarnet.
Avtrycket satt också på kanten av garnet. Jag uppskattar att det kunde glipa max 1 mm på en sträcka av 150 mm. Denna glipa gav inget ljus ifrån sig vid släckt pannrum och brännaren i gång.

Jag tätade denna glipa, starade brännaren..... och himmelriket öppnade sig!!!

Jag fick en fylligare, jämnare låga, rökgastempen steg från 150 till 190 grader, pannan värmdes upp på halva tiden, förbrukningen rasade till 18 kg/dygn(vid 0 grader ute) och rostret är fortfarande rent över luftslitsarna efter 3 dagar.

Hur i hela friden kan en sådan liten glipa rasera hela förbränningen????

Jag har lärt mig något viktigt. Se till att tätningarna är optimala.
Hoppas detta kan hjälpa andra med liknande problem.

Halleluja!
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Inlägg av Stroker »

En "Gilla knapp" hade suttit fint på detta forumet. Detta inlägga hade fått en tryckning av mig :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Re: Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Inlägg av Stålis »

Tack!

Jo, jag kände att denna erfarenhet måste man dela med sig. Bra att kolla grundförutsättningarna innan man börjar byta pellets eller ratta ihjäl sig med luft/matn-inställningar.

God Jul!
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Inlägg av FRS05 »

Sitter och funderar kring min ena lucka till pannan när jag läser det här. Dålig koll på vad luckan heter men utanpå luckan där man tar ut askan så sitter där en liten lucka utanpå. Men den här luckan har ju ingen tätning och där sitter inget som jag kan dra åt luckan med. Visserligen är den ganska "tung" och ligger i vinkel men ska det vara såhär?

Bild

Bild
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Inlägg av FRS05 »

OJ, vilka stora bilder. Har inte tid att ändra storleken nu, hoppas ni orkar kolla ändå.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
GammelMan
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 15 maj, 2008 21:31
Ort: Lövånger

Re: Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Inlägg av GammelMan »

Draglucka till en vedpanna ???

Har en i min Focus PE-20 som är konverterad så den går att elda ved med.
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Inlägg av bergatorparen »

Det är en draglucka som används vid vedeldning. Det går fint att byta ut denna mot ett blindlock liknande det du har/hade i övre luckan. Har du sticksåg, så kan du skära till ett sådant lock av 3 mm stålplåt. Tätar gör du med antingen värmebeständigt silicon eller glasfiberväv - fritt val 8)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag brukar skrapa av tätningsytorna vartannat år och putsa med lite slippapper så blir dom tillräckligt täta.
Nu eldar jag ved ibland och behöver luckan.
Lägg en sträng silikon på den rengjorda ytan och släpp ner luckan så blir det tätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viktigt med täta pannluckor - hör här!!!

Inlägg av Eldvin »

Går ju kanske å knöla i lite rockwoll??
Skriv svar