Rejäl källarbrand!!!

lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av lennart wiklund »

Vi överlevde,men det var på håret.Jag vaknade av röklukten i tisdagsmorse.Mer eller mindre hela källaren är förstörd,Räddningen var väl att pannrummsdörren var stängd så elden fick slut på syre.Men hela källaren är något så djävulsk förstörd.Elcentral,elmätare,jaa allt har brunnit/smältat i första rummet.I andra rum som ligger ca 5-7 meter bort har det varit så hett att plastflaskor smält,Allt detta pga av en glömd hink med aska...
Jag återkommer om hur det gick till när jag orkar!!!Men håll för faaan koll på era ASKHINKAR


http://op.se/lanet/are/1.5359962-nattli ... vslocknade


MVH//LENNART

http://op.se/lanet/are/1.5359962-nattli ... vslocknade
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av Andreas Hansson »

Fy f-n. Vilken tur att ni klarade er
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av mt4base »

Otäckt, TUR att ni klarade er!!
Hade ni ingen brandvarnare??
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av stereotypen »

Detta gör ju att man monterar en brandvarnare i pannrummet som kan kommunicera med övriga brandvarnare.

Skönt att det gick bra med Er, riktigt otäckt.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av bergatorparen »

Istämmer med övriga :shaking:

Kanske lika bra att de som lämnar pannrumsdörren öppen läser detta så de inser att vare sig brännarproducenter, sotare eller räddningstjänst svamlar i nattmössan när de rekommenderar att pannrumsdörren skall vara stängd. :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av karaff »

Antände askan i hinken något i närheten i rummet ?

Brukar låta min aska stå i hinken (med plåtlock (plåthink)) vid pannan, är murade väggar på två håll och ett par meter åt närmaste antändbara material, har känts säkert..

Trodde att när askan är utbränd så brinner den inte i sig själv mer ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av Honda »

Hujedamej! Lyckligtvis gick det väl. Jag har också då och då lämnat het aska med lite glödrester i en plåthink i pannrummet, utan lock dessutom. Jag har levt i tron att om det är en meter till närmaste brännbara och ingenting ovanför så är det säkert. Du återkommer väl med mera detaljer så småningom, antar att pelletforumet inte har så hög prioritet just nu.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av danei »

Askan i sig sig kan inte ge någon större energimängd. Den har väl lyckats antända hinken och sedan vidare. Aska i en plåthink som står med luft runt om kan inte vara några problem. Jag har dock inga tendenser till glöd i min aska.

EDIT: Jag gissar att den handlar om ved aska, den innehåller klart mer kol och glöd. Den är bra mycket riskablare än pellets aska.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av Icecap »

Det var ju för jävla bra att det slutade med så liten olycka i vilket fall som helst! Men jag undrar också hur askan kan börja brinna... Att det kan finnas vedrester kvar är jag med på men aska ställer man ju så att den inte kan komma åt något OM det skulle bli något.

Jag har själv en galvaniserat plåthink (Lantmännen, hästavdelningen) för att det ska vara säkert, när jag sedan har rensat ut häller jag det upp i den plåttunna (har varit sprängmedel i den) och drar fast plåtlocket med spännringen, just för att jag har sett resultatet av min mammas härjande då jag bodde hemma och vi eldade med ved.

Nåväl, det är bara att vara glad för att ingen blev skadad!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av rod02 »

lennart wiklund: Tack för att du vågar göra oss andra uppmärksam på en fara.

Eld är en gas som kan fylla en hel källare, inga säkerhets avstånd räcker.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av Eldvin »

Skönt som sagt att det gick bra!!! Aska brinner inte! Men sot brinner väldigt bra! Testa å kasta en fimp i en hink med sot får ni se! Där kan man göra bort sig om man blandar aska med kolbitar och sot.Själv brukar jag nu vintertid kasta ut askan i snön,den ska ju ändå till gräsmattan till våren.Lagomt kul att bygga pannrum så här innan jul Björn Tand.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av Thomas_P »

Fruktansvärt. Tur att ni klarade livhanken. Jag kan själv vara slarvig med askspannen och detta var absolut ett varnande finger, som fungerar på mig. Det måste jag tacka dig för, samtidigt som man konstaterar den egna bristen i att någon måste råka illa ut för att man själv ska inse det man innerst inne redan vet.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av danei »

Eld är ingen gas, det är en kemisk reaktion.
Om man har aska i en plåthink finns det inget som kan brinna, då är det bara saker runt omkring som eventuellt kan bli uppvärmda. Då räcker det med lite avstånd. Bara så att inget ligger mot hinken.

Samtidigt blir råden med att öppna ventilations spjäll vid rökdetektering som förekom en annan tråd, uppenbart olämpliga.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av FRS05 »

Lider verkligen med dig! Det här var nog en liten väckarklocka till en själv. Blir till att flytta mitt gamla pelletsförråd en bit från asksugen.

Jag har väl själv varit lite dålig med säkerheten ibland. En lätt sak att glömma är om man sugit in lite pellets man spillt på golvet. Det och att man suger in askan lite för tidigt från brännaren kan jag tänka mig vara en mindre bra kombination.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av vatsug »

Man kan aldrig va för försiktig. Sög ur brännkoppen med min Pellvac askcyklon , och såg att det va nån liten glödrest kvar , men jag tömmer ju alltid den i en tunna m lock utomhus. Brukar alltid kolla så allt ser bra ut när brännaren startar, men tyckte det luktade rök i pannrummet. Grovdammsugarn var det som luktade, den fick stå ute under natten , kollade dan efter och påsen var alldeles förkolnad !! Inte bra .
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar