Verkningsgrad igen

Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Olle45 »

Enkel förklaring hur danei menar.
Det är sant att 20% CO2 och 0% CO = 100% utnytjad förbrännings luft och ger bästa verknings graden
efter som maximal värma stannar i pannan som längst tid.

Men så finns fallgropar som gör det omöjligt att uppfylla 100% ig förbränning när temperatur variationer
i förgasnings processen finns därför behövs ett litet luft överskott för att säkrare förbränna alla brännbara gaser.

Inte ens med lamnda sond klarar av 100% rätt förbränning.
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av rod02 »

Jag menar inte att spjället ersätter motdragslucka typ tigex, Men den hjälper till att få en tigex att räcka till. Har inte kollat hur det påverkar rökgastempen, men den borde sänkas. Inte heller kollat om det spar något. Om jag bromsar lite vid vedeldning så står inte tigexen fullt öppen. Detta alltid under konstant uppsyn. När jag inte är i pannrummet står spjället fullt öppet. Jag tar åt mig av varningarna. Trots jag läst om en som ser det som naturligt att bromsa lite.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Rol-bi »

Jag talade med en kunnig person på torsdag om verkningsgrader och han sa att rökgastemperatur är den viktigaste samt låg CO.
Testade själv att köra ned maxeffekt på 10-20-30 prosent i min Biomatic och sen upp på 20kW.
När jag räknar på rökgasförluster ser jag att det lönar sig att modulera ned effekten så att avgastemperatur ligger på 100-110 grader jämtemot 170-175 grader vid 20kW effekt. Förlusten vid att köra värmesyklus över 3 timmar och 40 minuter blev 1,5kWh vid 20kW effekt intermittent drift.
Vid 7,3kW effekt får man förlust på 1,25 kWh på samma gångtid (räknar då 5kW effektuttag hela tiden).

Men... vid körning på låga effekter måste jag ha större luftöverskott då brännaren annars sotar ned. Det betyder att förlusten blir lite större men fortfarande mindre än körning vid 20kW effekt.

Har användt detta programmet för att snabbt räkna ut förluster:
http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... ammer.html

Min kunnskapsrika vän har under året testad en ny Viessman panna, en av 50 pannor som provas ute hos testkunder. Man skal tömma aska ca. 3 gånger per år, annars inte behöva röra den mer än en gång per år. Den kör modulerande med luftöverskott på 4-5 prosent. Det låter nästan för utroligt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av psau »

Hellu,

Snyggt Rol-bi, underbart att någon mer testat.

Fråga har du sett till hela cykeln också inkl start och stopp förluster, för när jag testat har jag kommit fram till att om man går enbart på förbrukade pelletsar så ser jag att dessa inte är försumbara...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Jakob »

Rol-bi, Du borde väl klara dig med att serva din panna 3 ggr per år. Du har väl tryckluftsotning på Scotten? Lådan rymmer väl aska från 3 ton?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av ronald »

Bra jobbat rol-bi... :)
Har du några fler mätresultat nånstans mittemmellan låg och full patte` :) ...Den bästa effekten för din panna etc...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Rol-bi »

Tavk för trevliga inlägg.
Bästa effekt för min panna: Tror den skall köras på modulerande effekt, har ställt den in till min 20%=6,2kW och max 70%=14kW.Brännaren modulerar nu mellan effektvärderna.
Se online data här: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html Här kan ni se avgastemperatur och hur brännaren kör mot O2 så länge min dator är påslagen.
Tror brännaren ger för mycket tjuvluft vid mycket låga effekter, dvs vid 3,3 kW.
Har endast kört 3 veckor och har haft stor askmängd/nogot oförbrändt i starten. Har nu O2 styrning och det går mycket stabilt. Den går också mycket stabilt utan O2 styrning, endast med visning. Det var svårt att ställa den in.
Har eget Testo instrument men det är ju fantasktisk att kunna sitta på mit kontor eller var som hälst i värden och justera in luft/bränsle och se resultat med en gång. En annan värld. Överföring med Bluetooth.
Har tryckluftsotning men har inte fått skicklig ordning på denna och det har bildats stor askekaka i brännaren, något som ger sotig förbränning. Tror det kommer att jag körde pausdrift den senare tiden. Sen har jag "problem" med hög fallschakttemperatur. Biomatic-pannan leveras i dag med sugande fläkt då pannan är trång. Vi sätt många som har "rök bakvägs". Tror temperaturen endå är OK.

Har inte sätt på den totala verkningsgraden, dvs. med start/stopp förluster. Ser endå att min nya brännare startar smidigt, snabbt och kör långsamt upp i effekt med jämn O2. Detta kan jag ställa in själv i PID regulator på styrningen. Jävla kul att hålla på med men det har ju tagit min tid det senare.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Honda »

Hej, jag hade också problem i början med askkaka. Kör med följande inställningar för rengöringen nu: Rens period = 10 minuter, Rens fläkthastighet = 95%, rens tid 6 sekunder. Kompressorrengörring efter 15kg, 200 sekunder nedsläckning med 30% fläkt. Tryckluften på i 2 sekunder. Det verkar som att det fungerar nu. Min schakttemperatur ligger på mellan 35 och 42 beroende på effekt, men den stiger snabbt om det har bildats en askkaka, och då hamnar det också oförbrända pellet i asklådan.

(Jag har 30kW versionen av brännaren, kör tillsvidare 15-80%)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Jakob »

Läcker drift-sida!

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Honda »

Lite driftdata från min bio comfort. Det ser ut som att Rol-Bi har stabilare lambdavärde, det har nog något med matningen att göra...
Bild
Senast redigerad av Honda den tis 21 feb, 2012 10:59, redigerad totalt 2 gång.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av psau »

Hehe,
Om inte Rol-bi skulle ha en jämn fin matning skulle jag bli MKT förvånad ;-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Jakob »

Näe, Scotten har ju intern-skruv väl? Den är ju sidmatad, inte överfallsmatad....

Men Rol-bi vinner säkert grenen "jämnast matning till internskruven"

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Honda »

Den har internskruv, men inte internförråd. Doseringen sköts helt och hållet av externskruven, internskruven startar samtidigt som externskruven och går några sekunder längre i varje dos så internskruven är sgs tom mellan matningarna. Vad är det då bra för kan man ju fråga sig? Tja, det eliminerar ju iallafall uthoppade pelletar, och ger definitivt mindre värme bakåt i fallschaktet. Och skulle man ha fått en askkaka som blockerar brännkammaren i en rörbrännare så får man ju stopp i fallschaktet och driftstopp (talar av egen erfarenhet, 12 grader varmt i huset klockan 2 på natten då vi kom hem efter vintersemestern...), det kan inte heller hända med en internskruv som trycker ut pelletarna i brännkammaren. Om då sedan stabilare drift är värt besväret med en motor och växellåda som kan gå sönder vet jag först om 10 år... får återkomma. Skruven är ju i princip obelastad jämfört med en "riktig undermatad brännare", så förhoppningsvis håller växellåda och lager ihop.

Påtal om internskruvar, jag har alltid trott att ecotec har internförråd i likhet med biomatic, men då jag tittade på en grön utan skal nyligen så såg jag ingen givare för nivåavkänning i internförrådet. Är det så att ecotec också doserar med externskruven? Isåfall är det väl bara janfire och biomatic som har egen dosering.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Roli »

Vad var det för "grön" som du tittade på utan skal?

EcoTec A3, A4 och Bioline (de två sista är samma med olika namn) har iallafall nivågivare på sitt internförråd. Dock så är Biolinenens mindre än A3:ans förråd.
De doserar med internskruven från internförrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Honda »

Ok, det var ju det jag tyckte också, att ecotec har internförråd. Ja förstås, den har ju förrådet under slussen, hade nyligen felsökt en trasig biomatic så jag hade väl i bakhuvet att internförrådet ska vara ovanför slussen, men det fungerar ju inte på en ecotec.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar