Elavbrott

OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Elavbrott

Inlägg av OPEC »

Invertrar var ju sedan början av tråden redan bortkollrade eftersom batteridrift aldrig var aktuellt.
Alla motordrivna, även de billigaste har ju en generator,dessa producerar sinus till nästan 100%, de enklaste enfas, de lite dyrare en trefas. Sinus är helt enkelt det som kommer ur en enkel normal generator. Invertrar är en helt annan pilsner.
Nollan/Jord måste kopplas in oavsett hur man tänker sig resten av inkopplingen.
Nollan/Jord kommer alltid att vara förbundet via allehanda saker såsom tillvatten, avlopp markkontakt o.s.v.
Därför är det de tre eller i undantagsfall 1 faserna man måste se till att hamna på rätt ställe.
Att jordfelsbrytare faktiskt kan fungera beror på att det finns en gemensam jordpotential som det i normalfallet inte skall passera någon ström igenom. Alltså skall även ett tillfälligt aggregat kopplas till jord.
Om man inte gör detta så kan den stackars stolpklättraren få en överraskning, även om detta får ses som osannolikt, men en påkopplad generator som skickar tillbaka en massa skit på ledningarna (faserna) torde kunna ge den stackaren en helt oönskad kyss, förmodligen inte dödande men fallet nerför stolpen kan mycket väl sända honom till vägs ände. Det finns jordspett att använda för de lite mer seriösa reservaggregaten, använd det. Och, se alltid till så att Jord(nollan) är ansluten.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elavbrott

Inlägg av Icecap »

danei: elektronik är numera billigare än mekanik. Vid att ta en generator och koppla en inverter efter kan man enkelt anpassa samma mekaniska enhet till olika elnät och standarder. Det behövs ingen mekanisk hastighetsreglering eller liknande, det gör det billigare att bygga varje enhet.

Det kallas "vinstoptimering", i gamla dagar hette det "billigt skit"...

Men ett inverterverk kan definitivt vara bra - men man ska upp i prisklass för att få ett stabilt och bra verk ändå, oavsett om det är ett inverterverk eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elavbrott

Inlägg av danei »

Det var länge sedan jag kollade priser på elverk, det kan mycket väl stämma.

OPEC: Du har nog inte tagit till dig hela tråden. Även elverk kan ha inverter på utgången. Och enfas elverk behöver inte ha någon nolla som är gemensam med jord.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Elavbrott

Inlägg av M.Lindskog »

danei skrev:Ett billigt elverk har inte fyrkants våg. De har snarare sinus.
Åtminstone enligt Biltema & Jula så ska man använda inverterelverk till "känslig elektronik såsom TV & dator".

Deras "dyrare" är listade som synkron inverter & de "billigare" är enbart synkrona.

Jag utgår ifrån att "känslig" elektronik är sådan som förutsätter sådan sinusvåg som vi får genom elnätet. Så det tycks vara som du skriver. Fast tvärtom ;-)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Elavbrott

Inlägg av Honda »

1-fas växelriktare är i praktiken 2-fas med jord i mitten, dvs 115V från "fas" respektive "nolla" till jord
Det förklarar ju saken. Om huset saknar ordentlig jordning som annars skulle bränna säkringen i elverket, och matarledningen är av, så kommer enfasverket att lägga 115V mellan inkommande nolla och "moder jord". Inte kul för gubben i stolpen. Det betyder ju också att i gamla hus där nollan används som skyddsjord så är det i princip inte möjligt att koppla in ett sådant enfasverk på husets nät då det antingen bränner säkringen direkt eller gör höljet på elverket spänningsförande (115 V). Isåfall måste elverket skyddsisoleras från jord (och folk). Knappast att rekommendera.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elavbrott

Inlägg av danei »

Om både elverket och jord har samma potential så är det lugnt. Det är om nollan och jord ligger olika det blir fel
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Elavbrott

Inlägg av Becker »

Angående elverk, så sök lite på nätet...
Jag vill inte "skriva någon på näsan" men detta är vad jag har funnit:

Användare av mindre enkla elverk är ofta de som har husvagn, husbil eller båt. Och det är många som har köpt billigare inverter-verk, och fått div. problem. Problemen som uppståt är allt möjligt, överhettade nätdelar till datorer, visa nätdelar får elverket att tro att det är kortslutning, andra har dödat sina nätdelar, tv:n vägrar starta, problem med digtalboxar, klockor visar fel, etc, etc. Allt detta har sen löst sig när dom köpt dyrare inverter elverk. Att man köper elverk med inverter är för att dom är mindre och lättare.

När ni pratar om att en generator alltid lämnar sinus, så vågar jag nog påstå att idag gäller det bara de riktigt stora elverken där det är en STOR dieselmotor, som står och tuggar på 1.500 rpm, som lämnar korrekt sinus. Det mesta annat är som Icecap skriver, man använder elektronik istället för mekanik. Vissa elverk ger likström som sen omvandlas till växelström, (mer eller mindre snygg sådan...). Andra har generatorer som lämnar ojämn spänning och frekvens, som man sen försöker "rätta till" med elektronik.

Min dyra brännare kommer inte att kopplas till ett billigt elverk...
Men alla gör sina val. :wink:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Elavbrott

Inlägg av skalman65 »

Om man skulle införskaffa ett elverk för detta .
Vad skulle man då satsa på.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elavbrott

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att man hamnar på verk mellan 10.000 och 15.000. De kan då dra hela huset som sådan och en inkoppling med nätavskiljare ville göra att man inte behöver göra annat vid strömsvikt än att dra avskiljaren till "egen ström" och starta verket, sedan ska man bara ha bränsle nog på lager. Då är hela huset igång igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Elavbrott

Inlägg av Doc »

Har sett att man har kopplat inkommande matning till huset i ett trefas uttag och proppskåpet sedan inkopplad till detta uttag med handske. Kanske en billigare och enklare lösning till reservkraftsomkopplare?? I alla fall enkelt och rakt fram hantering, dra ut och koppla om. :wink:
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elavbrott

Inlägg av danei »

Becker: Nej antingen har men en växelströmsgenerator som går i 1500 eller 3000rpm. och lämnar en mer eller mindre snygg sinus. Eller också har men en generator som kan gå med variabelt varvtal och matar ett likströms mellanled för att sedan växelrikta till 50Hz, billiga verka "modiferad sinus" vilken mer eller mindre är en fyrkantsvåg, eller en relativt snygg sinus för bättre elverk.

Jag kollade på JULA, deras billiga elverk är av den klassiska modellen med en växelströmsgenerator. Så jag var nog inte så fel ute. Men som sagt se upp med billiga inverterelverk.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Elavbrott

Inlägg av M.Lindskog »

@danei: Jag vet inte om jag förstår dig riktigt här... jag kanske är trögfattad; hjälp mig i så fall gärna att förstå hur du menar :)

För mig framstår det som att inverterelverk generellt ska vara bättre lämpade för elektronik. Nedanstående två fabrikat tycks vara vanliga på den svenska marknaden & så här skriver de:
Honda:
"Med Hondas inverterteknologi tillåter även mer känsliga elektronik produkter (t ex datorer) att användas utan avbrott."
Kipor:
"The key part of Ti generator set is the inverter. ... The power wave of Ti generator set is the perfect sine wave,resulted it can run some precise equipment or instruments sensitive to the voltage fluctuation,such as computer etc."

Menar du då att detta är fel? Eller menar du att den typ av inverter som används i t.ex. Julas & Biltemas är av annan typ än den som Kipor & Honda använder & därför mycket sämre? Rent av så mycket sämre att det vore ett sämre köp att välja en sån här framför en sån här?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elavbrott

Inlägg av danei »

Det första står utryckligen att det är bra för att driva elektronik, så om det stämmer har den sinus ut. Det andra har en hederlig synkronmaskin, och ger en sinus ut. Så båda de elverken bör funka bra.

Jag har en billig inverter med fyrkants våg, än har jag inte knäckt något med den. Men det är absolut inte optimalt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Elavbrott

Inlägg av M.Lindskog »

Men det står ju uttryckligen i produktbeskrivningen att det andra av de två är direkt olämpligt:
"Får ej användas till känslig elektronik.". Men du menar alltså då att Biltema har fel om sin egen produkt...?

Och det första är, jämfört med t.ex ett Kipor-verk med liknande prestanda hyfsat billigt. Vad jag personligen efter att ha gjort några snabba sökningar skulle kalla ett "billigt inverterelverk". Dvs just ett sådant som man enligt dig ska undvika. Men du kanske menar någon annan typ av ännu billigare inverterelverk? Har du i så fall möjlighet att länka till något exempel på ett sådant som man bör undvika pga att det lämnar fyrkantsvåg?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elavbrott

Inlägg av rod02 »

Nått i stil med denna http://www.youtube.com/watch?v=hMoHHHqt0as drömmer jag om....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar